2020-03-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men är stabsläget kopplat till Coronapatienterna? Det var väl aldrig tänkt att Huddinge skulle ta samtliga patienter, när de fyllt sina platser går turen till nästa sjukhus i regionen.

För en vecka sen beskrevs i nyheterna att Stockholm har 1-2 intensiv vårdplatser lediga löpande, givet alla som har behov också.
Citera
2020-03-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är något ruttet med sjukvårdssystemet i väst. Trots att vi har högst skatter så är vården dyrast här. De sätter väl bara blodprovet i en maskin som gör jobbet åt dem. Den maskinen lär kosta lika mkt oavsett var du är i världen. Den riktiga kostnaden kan jag inte tänka mej är vidare hög för ett test, men om det är det så önskar jag att sverige slutar göra test omgående, för då kan de pengarna användas till något annat mkt bättre.
Det är inte blodprov man testar. Antingen topsar du näsan eller längre ner i halsen, alternativt saliv etc. Det tar några timmar för maskinen att sen läsa av resultatet då den ändrar temperatur etc för att man ska kunna få träff. Kan inte det i detalj men har frågat folk som jobbar med det.
Citera
2020-03-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Tre åtgärder som behöver genomföras omedelbart.

1. Sätt alla som återvänder från Italien i karantän.

2. Stäng alla skolor i en månad.

3. Sparka statsepidemiolog Anders Tegnell

Extremt skadlig åtgärd för ekonomin, och som inte kommer ha någon nämnvärd effekt på spridningen. Jag har inga höga tankar om de som har ansvaret för landet, men jag hoppas verkligen att de inte är så dumma
Citera
Medlem
Zlatan.s avatar
Helt sinnessjuk. Nu går alltså Tegnell ut i media och grinar över att han blir mobbad? Är det ett skämt??? Cirkus Maximus deluxe har återvänt till Sverige. Ett dödligt virus håller på att ta fäste i Sverige delvis tack vare DIN myndighets inkompetenta arbete. Nu måste han väl ändå avgå själv om han inte får sparken snart? Vart fan är staken nånstans?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Att Thailand bara har 47 fall trots att de ligger i Asien och är en turistmetropol som drabbades tidigt efter Kina, medan Sverige som drabbades sent av viruset nu har 94 fall och snabbt stigande, skvallrar en hel del om de två ländernas olika förhållningssätt till Corona-viruset. Hade Sverige vidtagit kraftfulla åtgärder direkt så som Thailand, så hade vi bara haft ett par enstaka fall.

Enligt egna källor mörkar Thailand. Ligger många på sjukhus med" lungproblem"
Dom lever ju på turisterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Dessa experter ger jag inte mycket för. Jag sparar det de har sagt till senare.

Men jag ger mycket för det. Vet du varför? För de sitter på i princip samma utbildning som din kära AT. Hoppa av hästen din idiot.

Citat:
Olsén: 80 % blir smittade

Elgh: 50000 dör

Nej, dom påstår att man bör informera om båda sidor av myntet. Att det är en farlig sak vi möter som har en möjlighet till katastrof om man inte som samhälle tar ansvar. Men du är för dum för att förstå det.

Citat:
Det är jävligt lätt att vara kritisk och tycka att saker borde gjorts annorlunda, men det gäller också att se saker för vad de är.

Enkelt? Dessa är experter som aktivt arbetat med liknande sjukdomar som skördat tusentals offer.

Citat:
Hur många har dött hittills i Sverige och hur många tusen är konstaterat smittade?

Vad är relevansen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Varför är corona så hype? Svininfluensan så dog 575,400 personer och minns knappt att folk pratade om det.

För att dödligheten var otroligt mycket mindre och för att vaccin var otroligt mycket lättare att framställa.

De beräknar att cirka 700–1400 miljoner människor fick svininfluensan, då är 575k bara dödligheten på 0.01-0.08%

Skulle 1400 miljoner människor få Corona skulle cirka 50 miljoner dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Helt galet hur många som blir smittade efter skidresa i Italien.
Kan ju inte vara mer än några tusen som åker skidor där?
Måste smitta sjukt lätt.
Lite skrämmande.

Enligt en siffra var det runt 40 000 återvändande svenskar från norra Italien de senaste veckorna.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drvind
Ja, så kommer det utvecklas. Inget talar för att dödstalen kommer se annorlunda ut i Sverige än i Kina och Sydkorea. Däremot kommer de som ska dö pga detta virus leva lite längre då vi fortfarande har kapacitet att ge intensivvård åt ett par stycken. När vi passerat det antalet så kommer debatten om vem som ska få rätt till riktiga livsuppehållande åtgärder komma igång. Givetvis på Flashback innan SVT, säkert flera dygn innan. Neger-adoptionens kostnader kommer fram i ljuset och kronan når så lågt att vi får ett par år då svensken upplever att det var en dum idé att öppna hjärtat helt utan reella anledningar.
Kanske ett journalist-bål avrundar den milstolpen i vår historia, vilket inte kommer gynna det rådande självdestruktiva vänster styret.

Problemet här i Sverige är att det är friska människor som drabbats, och när vårdplatserna på intensiven tar slut, så kommer vi få höga dödstal även av människor som inte tillhör riskgrupper. Frågan är hur länge det dröjer i Sverige innan viruset är bortom kontroll?
Citera
2020-03-05, 19:35
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Tre åtgärder som behöver genomföras omedelbart.

1. Sätt alla som återvänder från Italien i karantän.

2. Stäng alla skolor i en månad.

3. Sparka statsepidemiolog Anders Tegnell

Ja, en början. Sen behövs andra åtgärder för att klara utvecklingen framöver.
Citera
2020-03-05, 19:35
Bannlyst
94! Imponerande.

Har vi tur så är det bara för folk kommer från deras sketna skidsemester. Tycker det ska stå militär utanför deras hem. Och sätter dom foten utanför så blir dom skjutna. Hårda ord men tycker verkligen det.

Jag tror som jag skrev tidigare att Sverige kommer hamna på top 5 i världen som kommer få mest stryk av detta. Vänta 1 månad eller 2.
Citera
2020-03-05, 19:36
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Ni måste tänka lite också...
De flesta åkte till Italien innan de ens hade något större utbrott. Dvs början av vecka8 eller vecka 9.
Sedan har de kommit hem slutet av vecka 8 eller vecka 9.
Intressant är att Italien den 23/2 hade ungefär (ca 136) lika många smittade som Sverige har idag...
Det gjorde flera av oss. Men då var vi Doomers, foliehattar och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in