2020-03-05, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Det är med andra ord snart över. Inga dödsfall blev det då i Sverige. Det känns bra.

Är du så lättlurad? Bara för att jag är nyfiken över hur du tänker... hur fan vet Tegnell att det är över?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Detta är sant, de kommer ej kunna hantera alla och så de kommer med likbilar o hämtar människor.

Lastbilar där de slänger upp dem på flaken sedan direkt till Råcksta grillens krematorium i västra Stockholm. Ugnarna kommer att bli lika varma som i Bergen-Belsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Jag tror han håller på att få ett nervöst sammanbrott. Att han går ut och säger det där när viruset helt uppenbart sprider sig okontrollerat i Europa... jag förstår det inte.

Jo men nu vet jag såklart! Det är ju han som har en gigantisk dödsångest. Kanske har han till och med någon av de bakomliggande åkommor som gör att man är ordentligt i riskzonen. Han är ju livrädd såklart, och precis som många andra människor går han runt och vaggar sig själv. Hans uttalanden om att allt kommer bli bra är inte riktade till oss utan till sig själv. Det är så uppenbart så jag vet inte vad.
Min gissning är att han kommer avgå inom några dagar. Officiellt kommer han skylla på hat och hot och säkert högerextremismen, men egentligen kommer han packa mat, sprit och Tramadol och ge sig ut till sommarstugan.

Jag tror att du har rätt. Kroppsspråket som han hade i sändningen där hostan förekom, var helt klart obekväm.
Mycket obekväm och osäker.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxelane
I studio ett i eftermiddag, folkhälsomyndigheten och i intervju också en virolog. Han har forskat på influensa, vilken skiljer sig en del förstås. Han menar att vi måste förbereda oss nu och inte sen. Han räknar med, förvisso en kvalificerad gissning, att 10 % av Sveriges befolkning kan bli sjuka. Och en något lägre dödlighet, baserat på siffror från andra länder. Summa sumarum skulle i alla fall cirka 1 % av befolkningen kunna dö. Detta innebär kanske 10 000 personer, att jämföra med influensa och 800 personer. Man behöver förstås förhålla sig till detta. Inte dumt att förbereda sig. Ingen vet.

Fredrik Elgh, professor i virologi vid Umeå universitet tror att uppåt 50 000 kan dö i Sverige:

Citat:
Sverige måste därmed vara förberett på ett katastrofscenario där halva befolkningen kan smittas och upp till 50 000 människor kan dö i covid-19, skriver han i en artikel i SvD.

– Det här kan få en fri spridning, och då påverkar det infrastruktur, samhällsapparat och individer, säger Fredrik Elgh.

– Tittar du på ökningskurvorna över fall i Sverige så är de exponentiella. Även om de är begynnande.

Citat:
Fredrik Elgh tycker inte att Folkhälsomyndigheten gjort klart att det han beskriver är en möjlighet, som alla måste förbereda sig inför.

– Jag kan möjligen tycka att man har spelat ner riskerna. Man har inte uttryckt sig på ett sånt sätt att folk förstår att det jag beskriver skulle kunna hända. Det har man gjort i andra länder.

Han jämför med Norge och Danmark, som han menar gått ut med betydligt högre siffror på hur många som kan drabbas av coronaviruset.

Även amerikanska smittskyddsinstitutet CDC skriver på sin hemsida om de värsta tänkbara utfallen under rubriken ”Vad kan hända”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAqjg/professorernas-kritik-man-har-spelat-ned-riskerna
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Vi kan ha nått toppen säger Anders Tegnell:

”Antalet coronafall i Sverige kan ha nått toppen – kommer snart att klinga av”

https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-coronafall-i-sverige-kan-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/
Han måste ju ha en pistol i ryggen.
Citera
2020-03-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Om så är fallet, som ändå är en ganska så stor sannolikhet, så undrar man verkligen hur och varför viruset uppkommit. Varför vill den kinesiska regimen med näbbar och klor tysta ner det?

Med all sannolikhet inget konstigt. I Kina så lever människor och djur nära varandra och man har en massa marknader med levande djur.

Virus kan därför utvecklas i djur som inte blir sjuka av dem. Många djur bär t ex på flera olika influensavirus som sedan byter arvsmassa med varandra så att nya varianter uppstår mycket snabbare än vad som sker genom bara mutationer av samma virus.

För det mesta så är virusen inte farliga för människor men ibland har ett virus som är farligt för just människor uppstått. I kina hoppar virus mycket lättare till människor genom deras djurhantering.

Occams rakkniv säger alltså att vi inte bör börja med att anta en massa kinesiska konspirationer. Det behövs inte för att förklara det hela.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Har den där Anders haft en stroke eller varför är han så jävla efterbliven? Kan vi inte få bort honom på något sätt?

Samla underskrifter online? För att visa hur många inte har förtroende för idioten
Citera
Medlem
Citat:
Vi kan ha nått toppen säger Anders Tegnell:

”Antalet coronafall i Sverige kan ha nått toppen – kommer snart att klinga av”

https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-coronafall-i-sverige-kan-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/

Eller så fortsätter det i den här takten och vi har 500 fall om en vecka.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Av alla epidemiologer så blir tegnell statsepidemiolog.

Det var samma sak med Lambertz som var justitiekansler.

Staten anställer verkligen fel folk.

Ja sossarna anställer verkligen fel folk till fel position, hela tiden.
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Hong Kong (CNN)A spike in novel coronavirus in India has prompted concerns that the world's second-most populous country could face a serious outbreak of the virus, which to date has infected more than 95,000 people and killed at least 3,300 worldwide.

Twenty-nine cases have been confirmed inside the country, including three who have recovered.

https://www.cnn.com/2020/03/05/asia/coronavirus-covid-19-update-india-intl-hnk/index.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Enstaka i det jag skrev var alltså inte enstaka personer. Det var enstaka uttalanden som en person gjort, i detta fall AT. Det har ju tagits upp till leda om detta med att träffas av blixten.

Men det är ju idiotiskt. Många experter tycker att FHM/AT agerar för passivt och att det utan tvekan kan bli riktigt dåligt om man bara passivt tittar på. Att spåra smittades rörelseväg i samhället är viktigt, men hur länge är det hållbart? När är det ens en preventiv åtgärd?

Du tar irrelevanta saker och gör konstiga jämförelser. Inse att läget kan bli riktigt dåligt om man inte hanterar detta korrekt.
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad heter den experten då?
Fredrik Elgh
Tid in i programmet: 17:10 (Tv4 klockan)
https://www.tv4play.se/program/efter-fem/12518864
Senast redigerad av Snarkaren 2020-03-05 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in