2020-03-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad indikerar att viruset har muterat i Italien, och vilka egenskaper har viruset i Italien som inte ses hos viruset i Kina, förklara?

Självklart har viruset muterat, det är vad RNA-virus gör. Däremot så har det säkerligen inte fått drastiskt förändrade egenskaper pga detta.
Citera
2020-03-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Problemet är inte att hon är korkad utan att hon förmodligen inte bryr sig. Det är tyvärr sanningen, i både denna tråd och i samhället, att folk underskattar viruset.

Ja, det är inte världens farligaste virus och alla utanför riskzonen kommer förmodligen klara sig, men jag blir oxtokig när jag hela tiden hör folk, på stan, på jobbet, överallt säga "äh det är bara ett litet virus" eller "detta är så överdrivet".

Detta är en total global katastrof och alla borde se corona som det värsta som hänt på väldigt länge.

Men snälla. Hon följer väl bara (De korkade) direktiv hon fått. De sa ju att folk ska arbeta och gå till skolan.
Citera
2020-03-04, 10:23
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej du menar nån främmande?
Du: Granne, vän, släkting.
Precis som idag, du ringer väl inte till kommunen när maten tar slut?
Citera
2020-03-04, 10:25
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jag har bekanta som skall iväg och resa inom snar framtid, USA, Thailand, Tyskland bla, dem har jag sagt rakt ut till att ni är fan korkade att ut resa nu, men de rycker på axlarna åt det så vad gör man.

Sverige är ett betydligt hårdare drabbat land om man räknar konstaterade fall per capita än t.ex. Thailand. Om någon är korkad så är det alltså thailändarna, som släpper in svenskar...
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Kan någon förklara siffrorna i Kina?

38 döda
131 smittade

Mer smittade än vad som rapporteras?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Funderat på en grej, när svenskarna var i Italien var ju en extremt liten del av befolkningen där konstaterat smittade (och är det fortfarande), och hur stor var egentligen chansen att de kom i kontakt med någon utav dem? Italiens totala begolkning är ju 60,8 miljoner, vet dock inte hur många av de som bor i de drabbade områdena. Min slutsats är att betydligt fler är smittade än statistiken säger, de som testas är ju de som blir märkbart sjuka, det måste väl finnas flera smittspridare som tror att de bara har en vanlig förkylning och aldrig söker vård.

Ja det lär finnas enorma mörketal i alla länder där smitta är konstaterad. Även här i Sverige finns det säkert smittspridare som inte vet att de bär omkring på viruset.
Citera
2020-03-04, 10:26
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är ett obestridligt faktum att viruset är mer utbrett i norra Italien än vad det har konstaterats vara i Sverige, och det talar starkt för att risken att smittas är större i norra Italien än i Sverige, valfri landsända.

Det har ingenting med konsekvenstänk att göra, och är en helt annan diskussion då det inte är applicerbart på den frågeställning jag kommenterade.
För en månad sedan tror jag många resonerade så här i Italien.

Det är ett obestridligt faktum att viruset är mer utbrett i Kina än vad det har konstaterats vara i Italien, och det talar starkt för att risken att smittas är större i Kina än i Italien, valfri landsända.

Så, Jo. Det har med konsekvenstänk att göra och absolut relevant och applicerbart med den du citerade som skrev:
"Men hur fick de som varit på resor sin smitta då tror du?"
Citera
2020-03-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
HA ha jag menar det. Trodde att man förstod att min fråga var retorisk och hade en antydning om att kan man smittas i Italien kan man smittas i Sverige. Vi vet inte alls hur många som kommit hem efter sportlovet och smittar andra. Det kanske inte blir någon utbredd sak i Sverige men att sitta och känna sig nöjd med att allt är bra känns lite väl naivt.

Men allt är ju bra!
Vi har ingen allmän spridning i Sverige.
Vi har 32 fall där samtliga ska må mycket väl.
Vi kan konstatera att kontrollen över smittspridningen hittills fungerat mycket väl.
I Europas 48 länder av 49 pågår ingen allmän spridning alls, ens i närheten.
Vi kan konstatera att fallen i Sverige ligger helt i linje med förväntningarna. Det är uttalat att vi räknar med fall, och fler.
En av de smittade i Sverige har friskförklarats helt.

Att man i en framtid kan råka ut för en allmän spridning är en möjlighet.
Att någon i en framtid, framför allt någon äldre, avlider av viruset är troligt. Det är ingen hemlighet och vore inget märkligt.

Överhuvdtaget är läget under kontroll i Sverige, liksom i Europas 48 av 49 länder.
Att inte vara nöjd med det är dårskap. Med det inte sagt att man inte ska blunda för det och tro att läget för all framtid kommer att vara detsamma.
Citera
2020-03-04, 10:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Precis, det smittar exakt på samma sätt i Sverige som i Italien.

Ja, det finns väl ingen som har hävdat annat?

Dock är risken för att bli smittad sannolikt större på en flygplats eller restaurang i norra Italien än på Landvetter eller Kungsportsavenyn.
Citera
2020-03-04, 10:27
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Sverige är ett betydligt hårdare drabbat land om man räknar konstaterade fall per capita än t.ex. Thailand. Om någon är korkad så är det alltså thailändarna, som släpper in svenskar...

Visserligen sant, Thailand kanske är säkrare plats att befinna sig i än Sverige ju nu. Dock är nog flygplatser och flygplan riktiga smittohärdar.
Citera
2020-03-04, 10:28
Medlem
Ollonets avatar
Vad är ligger dödligheten för dom som har diabetes? Sverige har över 450000 diabetiker och vad man har hört har dom ett mycket dåligt utgångsläge om dom blir drabbade.
Citera
2020-03-04, 10:28
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Läste idag på någon nyhetssida att ett vaccin kan ta fem år, andra säger någon månad. Någon posta att ett 60tal olika vaccin testas.

Detta borde vara prio 1 i världen, ett botemedel, jag är ingen biolog men hur fan kan det ta sån tid :/

Pallar inte denna konstanta oro i flera år, håller redan på att bli deprimerad.

Man har inte hittat ett vaccin för SARS på 18 år.

Skulle tippa på att man har svårt att hitta hur man ska selektera för viruset. Virus binder till vissa receptorer, så jag tippar på att man har svårt att hitta ett vaccin som blockerar att viruset binder men att inte andra viktiga transportörer i kroppen gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in