Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
I andra inlägg har du argumenterat för att man ändå inte kan, eller bör, konstatera överrepresentation av dödsfallsrapporter. Skälet du angav är "kompletterande information", som du kallade det. Dvs att diverse omständigheter kan tänkas öka rapporteringsbenägenheten för en viss typ av vaccin.
Det jag har sagt är att klassisk överrepresentation (utifrån hur jag definierar begreppet) inte kan räknas på här. Inte heller är dataunderlaget lämpligt för vissa uträkningar. Angående kompletterande information så syftar du på en gammal diskussion där jag sa att diagrammet (enbart) inte kan användas för att fastställa överrepresentation. Något som du uppenbarligen inte höll med om då du skrev: ''Ööh...'' och lät som en fågelholk. Det där är en gammal, avklarad diskussion som jag har släppt för länge sedan. Jag menar på att du var bortkollrad, du hävdar att du inte var det. Läsarna kan avgöra.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Men om du tänker efter så gäller ju egentligen samma sak för ditt exempel med BRÅ-tabellen.
Det är ju fullt möjligt att det finns "kompletterande information" även i detta sammanhang. Man kan tex misstänka att personer med svensk bakgrund och utländsk bakgrund behandlas på olika sätt av polis och rättssystem. Eller att typen av brottslighet tenderar skilja sig mellan grupperna, och att vissa typer av brott oftare upptäcks och leder till misstanke. Så vi kan inte bevisa att måttet "misstanke om brott" avspeglar faktiskt begångna brott på ett rättvist sätt. Men trots det så hade BRÅ inga problem att räkna på överrepresentation i det här fallet. Eller hur?
Jag har redan påpekat att min BRÅ tabell har kompletterande basinfo. Men du tänker inte snabbt nog så inte föga förvånande hänger du fortfarande inte med.
I BRÅ diagrammet så finns basinfo, vilket möjliggör för en klassisk överrepresentationsuträkning. I diagrammet (enbart), det specifika open-vaers diagrammet, det som du länkade till tidigare, för rätt så länge sedan nu, så saknades basinfo, därmed kunde ingen överrepresentationsuträkning göras.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
När BRÅ konstaterade överrepresentation, så är dom tydliga med att det handlar om misstanke om brott. Inte begångna brott. "Kompletterande information" kan absolut vara relevant i en bredare diskussion, om huruvida vissa grupper i samhället faktiskt är mer brottsbenägna och i sånt fall varför. Men måttet "misstanke om brott" är ändå vad det är. Finns ingen anledning för BRÅ att avstå ifrån att konstatera överrepresentation, så länge dom är specifika med vad dom syftar på.
Det är precis det som är poängen. En överrepresentationsuträkning (en klassisk sådan) var både lämplig och kunde göras eftersom tabellen som jag skickade ifrån BRÅ har BASINFORMATION. Men open-vaers diagrammet, det som du specifikt länkade till, saknade denna information, så därför påpekade jag korrekt att det inte ger oss någon möjlighet att utvärdera om det finns en överrepresentation.
Vad svarade du på detta? Jo, du svarade med: ''Ööh...'' som att det jag på något sätt sa var förvirrande fast du nu helt plötsligt tycker att det är en ren självklarhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
På samma sätt är jag specifik när jag konstaterar att det finns en överrepresentation av dödsfallsrapporter för covidvaccin i VAERS. Helt okontroversiellt. Det är liksom inga konstigheter.
Du har vridit diskussionen 180 grader. Du hoppar ifrån det ena till det andra. Det är ju helt hopplöst det här.
Läs min långa sammanställning om VAERS.
Du kan slänga dig med begreppet överrepresentation hur mkt du vill, det är fortfarande inget belägg för kausalitet eller något annat imponerande, även om en klassisk överrepresentation kunde göras vilket inte går, så har du ingenting att komma med.
Sluta tramsa nu är du snäll. Vill du diskutera detta i oändlighet så får du göra det med någon annan. Min poäng är solklar.