2024-01-11, 21:15
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Finns mycket, det är ju din hälsa det handlar om, så du googlar väl själv också? Men jag ska hjälpa dig, här har du en, Institut Pasteurs hemsida pressrelease 5 dec 2023:

"Some viruses persist in the body in a discreet and undetectable manner after causing an infection. They remain in what are known as ‘viral reservoirs’. This is the case for HIV, which remains latent in certain immune cells and can reactivate at any time. It could also be the case for the SARS-CoV-2 virus which causes COVID-19. At least, that is the hypothesis put forward by a team of scientists from the Institut Pasteur in 2021, and which has now been confirmed in a preclinical model of a non-human primate. "We observed that inflammation persisted for long periods in primates that had been infected by SARS-CoV-2. We therefore suspected that it could be due to the presence of the virus in the body," explains Michaela Müller-Trutwin, Head of the Institut Pasteur's HIV, Inflammation and Persistence Unit.

To study the persistence of the SARS-CoV-2 virus, scientists at the Institut Pasteur, in collaboration with the CEA’s IDMIT (Infectious Disease Models for Innovative Therapies) center, analyzed biological samples from animal models that had been infected by the virus. Initial results from the study indicate that viruses were found in the lungs of some individuals 6 to 18 months after infection, even though the virus was undetectable in the upper respiratory tract or blood."

https://www.pasteur.fr/en/press-area/press-documents/covid-19-persistence-sars-cov-2-lungs-and-role-innate-immunity

Och här är studien i Nature: https://www.nature.com/articles/s41590-023-01661-4

Att viruset kan dröja kvar i kroppen under många månader, kanske längre har flera studier visat på senare tid. Så du kan ha viruset aktivt i till exempel lungorna fortfarande utan att märka det, eller för att citera samma källa igen: "The results show not only that SARS-CoV-2 is found in the lungs of certain individuals for up to 18 months after infection, but also that its persistence appears to be linked to a failure of innate immunity (the first line of defense against pathogens".

Men det är lite lustigt, medan många verkar ha kunskap om att även influensa kan ge långtidsbesvär, och därför gillar att jämföra Covid med influensa trots att Covid är långt värre, så verkar ingen ha några problem med att nu alltså få en virussjukdom flera gånger varje år och i olika varianter.

Ok, intressant. Men inget tyder på att detta bryter ned kroppen som en påstod. Jag personligen blev mycket sjukare av influensan än covid, att covid skulle vara farligare tåls att fundera på.
Citera
2024-01-11, 21:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Var god studera litteraturen kring detta.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2719511/

Vad gäller virus och urval av bakterier som TBC och C. pneomoniae är påvisnig nästan alltid förknippad med infektion, undantaget påvisande av dessa efter genomgången infektion (som kan i vissa fall påvisas lång tid efter infektion).
Det blir bara tramsigt att sitta och tjafsa om något så elementärt. Jag förstår av din tidigare kommentar att du i princip refererar till konvalescenta patienter som inte längre är symptomatiska. Sedan blir det naturligtvis svårare att dra skiljelinjen mellan en bakterie (i synnerhet en kommensal) och ett virus, där den senare av förklarliga skäl inte överlever speciellt länge utanför en värdcell. Det är ju dock betydligt vanligare att viruset lär sig undvika immunsystemet och klarar att dölja sin närvaro inne i en cell och på immunpriviligierade platser.
Senast redigerad av korrektamund0 2024-01-11 kl. 21:19.
Citera
2024-01-11, 21:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Joråsåatte...

Jag testade aldrig positivt. Bröt aldrig ut på mig. Kan därför inte säga att jag haft covid, trots att alla i min närhet haft det.
Citera
2024-01-11, 21:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag gör ju inte det. Inte ett skit har hänt på över 3,5 år sedan jag blev smittad.

Hur vet du det? Har du genomgått magnetröntgen på din hjärna? Jag tror den är påverkad.
Citera
2024-01-11, 21:24
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vissa värden förblir förhöjda under lång tid. Bland annat ferritin. Har du kollat det?

Ja, det var normalt. Visst kan man få problem vid hög ferritin men erkänn att du överdriver lite när du påstår att det enskilt skulle bryta ned kroppen?

Sen är det inte bara covid som kan ge förhöjda värden, det kan orsakas av div anledningar så vad är hönan och vad är ägget?
Citera
2024-01-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, men DU LÄSTE inte diskussionen som du blandade dig i när du helt felaktigt påstod att det inte tar exakt lika lång tid att processa en EUA som en full ansökan. Det gör det. Det är ingen skillnad. En EUA ÄR (med betoning på ÄR) en full ansökan. Man hoppat inte över något. Man har inte godkänt efter att ha behandlat ansökan en månad (som din inlänkade blogg felaktigt påstod), men du vill helt enkelt inte förstå.

Och VAD har detta med diskussonen att göra (sagt med tanke på oförmögenhet att processa information och förutfattade meningar)? LÄS det folk skriver. LÄS! LÄS! LÄS!

Herregud, att folk sitter och inbillar sig saker till höger och vänster, helt otroligt...

Ojdå nu inser jag plötsligt vad du menar, ett nödgodkännande för användning vi ett hälsonödläge är precis likadant som ett traditionellt FDA godkännande.

Kan ju vara kul att se vad FDA skrev när de släppte EUA för Pfizer vaccinet.

Fast ojdå, här låter det nästan som att den kortare godkännande processen inte gett svar på allt:

Available data from short-term follow-up suggest that most individuals have had resolution of symptoms. However, some individuals required intensive care support. Information is not yet available about potential long-term health outcomes. The Comirnaty Prescribing Information includes a warning about these risks.

Dom är ju åtminstone ärliga om de okända riskerna, fast det är kanske så du menar?
Eller är det inte bara Yale som skriver felaktigt?

https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-first-covid-19-vaccine
Citera
2024-01-11, 22:13
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ojdå nu inser jag plötsligt vad du menar, ett nödgodkännande för användning vi ett hälsonödläge är precis likadant som ett traditionellt FDA godkännande.

Kan ju vara kul att se vad FDA skrev när de släppte EUA för Pfizer vaccinet.

Fast ojdå, här låter det nästan som att den kortare godkännande processen inte gett svar på allt:

Available data from short-term follow-up suggest that most individuals have had resolution of symptoms. However, some individuals required intensive care support. Information is not yet available about potential long-term health outcomes. The Comirnaty Prescribing Information includes a warning about these risks.

Dom är ju åtminstone ärliga om de okända riskerna, fast det är kanske så du menar?
Eller är det inte bara Yale som skriver felaktigt?

https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-first-covid-19-vaccine
Jag föreslår att du LÄSER följande lilla paragraf som jag delgav forumet för en tid sedan när folk uppvisade lika dåliga kunskaper som du gör:

Citat:
Skillnaderna mellan t.ex. EUA och ett fullt godkännande från FDA är att vid EUA är du skyldig att med tillräckligt hög grad av sannolikhet visa att vaccinet är säkert och effektivt etc., men när du ansöker om fullt godkännande måste du BEVISA att det ÄR säkert och effektivt (inte att det är sannolikt).

Någonstans på vägen mellan den där uppgiften och din hjärna var det något som gick allvarligt fel, jag drar den slutsatsen då du verkar ha tolkat saken som:
"Du påstår att det inte finns några risker och sedan skiter du i att vaccin i vassa fall visar sig vara behäftade med fel"

Du kanske kan ta kontakt med en pedagog eller SLT? De brukar kunna hjälpa till med den typen av läsförstålseproblem och vanföreställningar som du uppvisar.

Citat:
Innebär det att risken för biverkningar som uppträder på lång sikt ökar jämfört med FDA godkännande som brukar ta upp till åtta år, ja den risken finns.
Nej, det brukar inte ta upp till åtta år att behandla en ansökan om godkännande för ett läkemedel. Mig veterligen har det aldrig hänt.

Det normala i de fallen jag varit inblandad är att det tagit 8-10 månader för FDA att godkänna eller avslå en ansökan.

Citat:
Priority Review means that FDA aims to take action on an application within six months, compared to 10 months under standard review. A Priority Review designation directs attention and resources to evaluate drugs that would significantly improve the treatment, diagnosis, or prevention of serious conditions. More information about Priority Review i
https://www.fda.gov/drugs/development-approval-process-drug

Jag gissar att du har annan information via någon blogg som visar på att det tar 8 år...?

Herregud, det måste bli ett slut på detta antivaxxar-patraskeri någon gång...
Senast redigerad av korrektamund0 2024-01-11 kl. 22:23.
Citera
2024-01-11, 22:23
Medlem
Citat:
Jag föreslår att du LÄSER följande lilla paragraf som jag delgav forumet för en tid sedan när folk uppvisade lika dåliga kunskaper som du gör:

Någonstans på vägen mellan den där uppgiften och din hjärna var det något som gick allvarligt fel, jag drar den slutsatsen då du verkar ha tolkat saken som:
"Du påstår att det inte finns några risker och sedan skiter du i att vaccin i vassa fall visar sig vara behäftade med fel"

Du kanske kan ta kontakt med en pedagog eller SLT? De brukar kunna hjälpa till med den typen av läsförstålseproblem och vanföreställningar som du uppvisar.

Nej, det brukar inte ta upp till åtta år att behandla en ansökan om godkännande för ett läkemedel. Mig veterligen har det aldrig hänt.

Vad bra, då är vi överens om att EUA vaccin är behäftade med högre risker.
Det var väl inte så svårt att medge.
Citera
2024-01-11, 22:38
Medlem
Citat:
Jag testade aldrig positivt. Bröt aldrig ut på mig. Kan därför inte säga att jag haft covid, trots att alla i min närhet haft det.

Citat:
Jag hade troligen inte överlevt utan vaccin. Tack vare vaccinet fick jag en mild infektion som jag knappt märkte av.

Japp... jag borde förstås vetat bättre och insett att du ljuger som vanligt. Jag har avslöjat dig med att ljuga förut så det är omöjligt att ta dig på allvar.
Citera
2024-01-11, 23:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Japp... jag borde förstås vetat bättre och insett att du ljuger som vanligt. Jag har avslöjat dig med att ljuga förut så det är omöjligt att ta dig på allvar.

På vilket sätt anser du att jag ljuger?

Det är inte mitt fel att du blir infekterad stup i kvarten.
Citera
2024-01-11, 23:37
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Vad bra, då är vi överens om att EUA vaccin är behäftade med högre risker.
Det var väl inte så svårt att medge.
Hehe, ja det var väl inte oväntat. Här har du suttit och vräkt ur dig felaktigheter och trams i parti och minut, och när du slutligen inser att du har fel får du för dig att bygga en ny halmgubbe och låtsas som jag (eller någon annan för den delen) skulle ha underlåtit att medge ditten eller datten. Herregud så pinsamt.

Risk i det här sammanhanget är ingen konstant och inget statiskt begrepp. Om du LÄST de referenser jag infogat framgår det klart vilka kriterier som reglerar en ansökan, i synnerhet det avsnitt där man avhandlar risk/nytta i förhållande till behov. Den risken ändras också beroende på vilken typ av läkemedel som avses, men i synnerhet beroende på vilka komponenter som ingår.

Du får nog kontakta FDA eller EMA om du vill veta hur man bedömt riskerna kontra nyttan och behov i det här fallet, jag har aldrig diskuterat, avfärdat eller påtalat någon risk.
Citera
2024-01-12, 00:22
Medlem
Citat:

Citat:
På vilket sätt anser du att jag ljuger?

Det är inte mitt fel att du blir infekterad stup i kvarten.

Du ljuger när du säger att du aldrig haft covid eftersom du bevisligen tidigare påstått att du haft covid. (se citering nedan). Hade det inte varit för vaccinet hade du troligen inte överlevt Med andra ord är du inte bara extremt svag mentalt utan även fysiskt. Inte så oväntat i och för sig.

Så du överlevde då men nu är du kroniskt sjuk eftersom du haft covid så vi får väl se hur lång tid det tar innan du trillar av pinn. Lär inte dröja länge med tanke på att du är så pass svag att du troligen skulle dö utan covidvaccin och dessutom är du nu kroniskt sjuk. Ditt legacy blir att du under dina sista 5 år i livet gjorde bort dig i över 15 000 inlägg i en tråd där ingen annan enskild person skrivit mer än 1000.

Citat:
Jag hade troligen inte överlevt utan vaccin. Tack vare vaccinet fick jag en mild infektion som jag knappt märkte av.

Du är alltså inte bara psyksjuk hypokondriker som lider av svåra vanföreställningar och grav besatthet, du är notorisk mytoman också. Frågan om de ens tar emot dig i psykvården. Lär bli isolering och tvångströja när de får tag i dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in