2020-01-27, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns väl egentligen ingen anledning att betvivla att man skickar hem folk om de inte är i behov av sjukhusvård, så ser det ju ut även i Sverige.

Vore intressant om det finns något fall där den som är i behov av sjukhusvård har blivit hemskickad, det skulle ju vara en uppseendeväckande nyhet.

Jag menade folk som är i behov av sjukvård. Men det är rykten.
Citera
2020-01-27, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja det är verkligen inte en god grund att stå på när Svensson får avdrag på lönen med minst två hela dagar första dagarna. Och ett mindre avdrag övriga dagar.

Förr fick man 100% av lönen varje dag om man var sjuk. Men sen skulle de sjuka straffas!

Vilket gett det "klimat" vi ser - folk går till jobbet sjuka och smittar ner kollegerna.
Exempel: vissa butikschefer får inte vara sjuka! Då måste de skaffa egen ersättare!
Så då går de till jobbet med feber och sjukdomar och smittar ner kunderna.

Kan inte tänka mig NÅGOT annat land i världen där detta förfarande skulle vara ens tillåtet.

Precis så är det. Var på apoteket, föreståndarinnan var förkyld och så hes att hon nästan inte kunde prata. Ändå satt hon där bakom disken och hanterade folks varor. Man undrar varför de gör sådant?
Citera
2020-01-27, 07:36
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
BREAKING: Australien konfirmerar sitt 5:e fall av viruset. En 21-årig kvinna.

(CNN för 3 minuter sedan)

Men inga dödsfall utanför Kina, ellerhur?
Citera
2020-01-27, 07:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Men inga dödsfall utanför Kina, ellerhur?

Nej inte i detta tidiga skede. Alla får förstklassig vård och då klarar man sig utan problem. Det blir en annan femma om 3-4 veckor med miljontals sjuka.
Citera
2020-01-27, 07:40
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishPsych0
Är rätt besviken på detta viruset, hade hoppats på förödelse av bibliska mått. Tror vi har sett peaken nu, miljontals hade redan varit smittade om viruset hade varit något att hänga i granen.

Be careful what you wish for.

Till den som tror att siffran ligger på 2000 smittade. Sen när har en regering varit ärliga? C’mon.
https://youtu.be/X2GZg1qzohY
Citera
2020-01-27, 07:40
Medlem
Snart borde analysen vara klar av de två misstänkta fallen i Malmö.

Citat:
Två personer som vårdas i Malmö för luftvägsbesvär har testats för coronaviruset, rapporterar Sydsvenskan.

Svaret väntas under måndagen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRBqWe/tva-misstankta-fall-av-coronavirus-i-malmo
Citera
2020-01-27, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Ja så kan det vara! Men de brukar vara väldigt snabba med dessa vacciner som sedan kan ge en massa andra sidoeffekter!

Narkolepsi, förlamning, blindhet. Finns inte tid för kliniska tester så de får massvaccinera Malmö först.
Citera
2020-01-27, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Precis så är det. Var på apoteket, föreståndarinnan var förkyld och så hes att hon nästan inte kunde prata. Ändå satt hon där bakom disken och hanterade folks varor. Man undrar varför de gör sådant?

Folk jobbar sjuka hela tiden. På min arbetsplats kommer folk trots att de är så sjuka att de inte kan göra sitt jobb till fullo. Det värsta är att de tror att folk är tacksamma för deras närvaro.

Alla jävlar beter sig som att de förtjänar en medalj för att de kommer in sjuka. Alla jävlar beter sig som att det är kul att få bli sjuk.

Hatar sen här själviska och respektlösa attityden till sjukdomar som vi har i Sverige. Kombinera då denna kultur med de ekonomiska förlusterna, då är inte svennebanan bättre än kineserna.

Jag anses vara mesig för att jag gör allt jag kan för att undvika att bli sjuk och om jag blir sjuk, stannar jag hemma tills jag tror min egna smittorisk är låg.
Senast redigerad av Justicia 2020-01-27 kl. 07:46.
Citera
2020-01-27, 07:44
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Hur tusan ska man då kunna förhindra spridning? Varje person som pussar en familjemedlem, eller ens är nära någon, sprider smittan vidare utan att någon vet om det.

Som det ser ut just nu kan man endast isolera viruset. Det är svårt att spåra om någon är smittat.

Väntar spänt på få höra resultatet från de två misstänkta svenskarna.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-01-27 kl. 07:48.
Citera
Medlem
Citat:
Nej inte i detta tidiga skede. Alla får förstklassig vård och då klarar man sig utan problem. Det blir en annan femma om 3-4 veckor med miljontals sjuka.

Det har också att göra med vilka personerna är. De som är sjuka världen över är personer som hade varit i Kina och alltså i grunden är friska och starka nog att vara ute och resa.

Äldre och svaga är majoriteten av dödsoffren.
Citera
Medlem
Citat:
Det blir en annan femma om 3-4 veckor med miljontals sjuka.

Får hoppas att det inte går så långt.

Går det så långt, tvekar nog inte Kommunistpartiet att sätta hela Kina i karantän. 1,4 miljarder människor, heh.
Citera
2020-01-27, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodafrukt
Malmö? Nyss talades det om djungeln i Mexiko. Vilket håll blåser det egentligen åt? För visst fan är smittan luftburen.

Tills vidare bör försiktighet iakttas. Bekräftas fallen bör man undvika allmänna transportmedel och barnen bör inte tillåtas gå till skolan. Förhoppningvis har vi ett vaccin i beredskap innan pesten börjar äta sig in i de för rikets överlevnad mer väsentliga delarna, tex. Borlänge. Egentligen allt norr om Vadstena.

Baserat på nuvarande information och läge tycker jag du överreagerar.

[quote]
EDIT4: Är rädsla för guling-smitta skäl att stanna hemma från jobbet ett par veckor? Vad säger facket? Kan någon insatt förtydliga. Räknas det som tjänstledigt, semester? isf betald eller obetald?
[/QOUTE]

Det finns inget speciell rättighet att vara ledig pga det. Beroende på om du kommer överens med arbetsigvare räknas det som tjänstledigt eller semester, betald om du har betalda att ta ut - finns ingen anledning för att arbetsgivaren skall ge dig pengar utan motprestation. Kommer du inte överens räknas det som ogiltig frånvaro.

Citat:
EDIT5: Nu kryper jag till kojs. Gud varde med oss. Godnatt.

Tror jag inte på gud är och förblir en fantasi, han är inte med oss och kommer inte bli det heller oavsett vilka uppmaningar du ger till din låtsaskompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in