2020-03-03, 16:42
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Nu slutar i alla fall SAS flyga till norra Italien, ska andra bolag följa efter? Vad tror ni?
SAS är konkursfärdiga så det är nog mest för att spara och dra ut lite på det oundvikliga.
Citera
2020-03-03, 16:43
Medlem
Jag följer med intresse tråden, och lägger ut ett par öppna frågor för de som är intresserade:

- Hur många tror, på riktigt, att denna virus inte kommer spridas världen över?

Sedan är det såklart en fråga om hur fort, vilket leder till hur lång tid det tar till totalpentration i hela jordens befolkning, anser jag

- Hur många tror, vet, att just detta virus är mer dödligt än andra liknande?

Det finns indikationer på lite mer dödlighet än andra pandemier, men än så länge är det alldeles för få och olika typ av grupper som drabbats, i alldeles för få länder, och med regimer som inte är helt pålitliga. För att få mer säkerställda statisktiska data över t.ex. dödlighet, krävs mycket mer "material", fler smittade, och inte minst, mörkertalet på smittade utan större symtom och därmed ej registrerade är sannolikt högt.

- Hur många förstår att så länge antal smittade verkar ha en närmast exponentiell ökning, kommer det att gå allt snabbare att t.ex. fördubbla antal smittade världen över?

Världens befolkning rör sig kors och tvärs hela tiden. Med en inkubationstid på en 10-14 dagar är det svår för individer att undvika att smitta andra, även om de har den inställningen ( de flesta har nog den, den kinesiska studenten i Jönköping är kanske ett exempel på det..).

- Till sist: hur många tror att man genom diverse åtgärder kan hindra spridning?

Det bästa man kan göra, förmodligen, är att så mycket som möjligt försöka skydda individer med hög risk för att dö i epidemin, de flesta kommer knappt att märka att de har den....Det som är lite läskigt med den, är att den verkar ha en ganska snabb förmåga att mutera....så jag är denna gång lite mer försiktig än vid tidigare pandemier.....
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Räknar vi då lågt, 60% av jordens befolkning med en dödlighet på 2% så får vi då 90 miljoner dödsfall.
Skulle denna Björn Olsen ha rätt, så kommer även vården fallera fullständigt globalt och vi lär sluta på >2% dödlighet, allt beror på tidsramen.

Att vården kommer kollaps är inte om, utan när?

I Sverige kommer detta att ske i ett mycket tidigt skede, tack vare den usla ledningen av landet!
Citera
Medlem
Tammers avatar
Det verkar inte bli så allvarligt. De som fått smittan i Sverige är bara lindrigt sjuka. De som har dött i världen har varit folk med andra bakomliggande sjukdomar, ungefär som vid vilken influensa som helst.

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-6985117
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Varför skulle sjukdomen bryta ut på nytt efter att du har tillfrisknat från den akuta fasen? Det betyder bara att man kan hitta viruspartiklar i din kropp en tid efteråt.

Ditt immunförsvar känner igen smittan och är på hugget, det är denna biten som underligt nog alla låter bli att skriva om?

All diskussion som handlar om risken för återinfektion baseras på att kroppen saknar antikroppar mot smittan efteråt, så är det inte. Kroppen bildar antikroppar efter att den har bekämpat ett virus som är nytt för immunförsvaret.

OBS! Självklart finns det människor med nedsatt immunförsvar, och där gäller inte vanliga infektionsregler.

Teorin är väl att det kan ligga latent i kroppen såsom herpesvirus. Har själv herpesvirus och visst blossar sjukdomen upp mellan varven, ofta när man redan är lite sjuk.
Citera
2020-03-03, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Borde gjorts tidigare, men bättre sent än aldrig. Men varför avråder inte UD från resor?? Räcker inte nio smittade från norditalien på en dag?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-coronautbrottet-sas-drar-ner-pa-flygningar
Ja, bra fråga. De kommer antagligen att göra det när vi har hunnit importera 1 000 fall till...
Citera
2020-03-03, 16:45
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Teorin är väl att det kan ligga latent i kroppen såsom herpesvirus. Har själv herpesvirus och visst blossar sjukdomen upp mellan varven, ofta när man redan är lite sjuk.
Kan du visa på att 2019-nCov har denna "sleeper"-funktionen i sitt RNA, då har du rätt.
Citera
2020-03-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det verkar inte bli så allvarligt. De som fått smittan i Sverige är bara lindrigt sjuka. De som har dött i världen har varit folk med andra bakomliggande sjukdomar, ungefär som vid vilken influensa som helst.

Det allvarliga är inhemsk spridning till redan svaga grupper, inte unga, pigga skidåkare.
Citera
2020-03-03, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är man dessutom fet, har diabetes eller hjärt- kärlbekymmer, är man rökare, har man cancer, KOL odyl ökar också risken att dö. Oavsett ålder.

Jepp! Glemte å ta med kjønn osv som personen spurte om i innlegget så tar det bare med her

SEX------------DEATH RATE (confirmed cases) ----------------- DEATH RATE (all cases)
Male-------------------4.7%-----------------------------------------------2.8%
Female----------------2.8%-----------------------------------------------1.7%

PRE-EXISTING CONDITION------------DEATH RATE (confirmed cases) -----------DEATH RATE (all cases)
Cardiovascular disease---------------------------13.2%-------------------------------------10.5%
Diabetes-------------------------------------------9.2%--------------------------------------7.3%
Chronic respiratory disease-----------------------8.0%--------------------------------------6.3%
Hypertension--------------------------------------8.4%---------------------------------------6.0%
Cancer----------------------------------------------7.6%--------------------------------------5.6%
no pre-existing conditions---------------------------------------------------------------------0.9%
Citera
2020-03-03, 16:48
Medlem
naturtvåls avatar
23 PARLAMENTSLEDAMOTER ÄR NU SMITTADE I IRAN AV CORONAVIRUSET

OCH 300.000 SOLDATER HAR MOBILISERATS...

Iran - 23 MPs infected as 300,000 soldiers and volunteers mobilised
Iran has announced plans to mobilise 300,000 soldiers and volunteers against the deadliest outbreak of the coronavirus outside China, as state television quoted an MP as saying 23 members of parliament were infected.

On Tuesday, Ayatollah Ali Khamenei, the country’s supreme leader, ordered the country’s armed forces to assist health officials in combating the outbreak.

“Whatever helps public health and prevents the spread of the disease is good and what helps to spread it is sin,” Khamenei said, as the deputy health minister, Alireza Raeisi, reported more infections and a death toll of 77.

Källa: https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-news-live-symptoms-update-map-cases-china-uk-deaths-a9371196.html#post-1185256246
Citera
2020-03-03, 16:48
Medlem
Eoppoyzs avatar
Snart har jag suttit strandsatt på flygplatsen i Seoul i snart 3,5 dygn. Imorgon bitti har jag goda chanser att äntligen lämna flygplatsen. Covid-19 har verkligen ställt till mina resplaner. Det kommer vara ett mirakel om jag inte får det viruset efter så lång tid i riskabel miljö. Mitt flyg som jag äntligen kommer att eventuellt kunna åka med på, har bytt destinationsort pga att karantänfaciliteterna är fulla på de största orterna (jag ska resa till Vietnam). Att sitta i karantän i minst 14 dagar kommer vara rena lyxen i jämförelse med hur jag har haft det under de senaste dagarna.
Citera
2020-03-03, 16:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Kommer kanske tillbaka när du minst anar det. Kul med överraskningar?

Kan ta sig in i nervsystemet. Inte säkert man blir av med det.... "where the brainstem was heavily infected" https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32104915
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in