Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag menar att FHM inte har någon kungsväg in till forskningslaboratorierna i utlandet, så att de får reda på saker som inte finns publicerat någonstans före alla andra (och som inte journalister redan snokat rätt på, eller som presenterats av någon läkare någonstans i något annat land).
Och här i Sverige bedrivs väl ingen forskning på Corona? Förutom att man observerar patienterna som vi har här, och kartlägger hur de har blivit smittade. Det är också ett slags forskning, men på ett mycket begränsat material än så länge.
Ja, att AT är leg läkare får vi väl hoppas... Men även läkare har ju olika åsikter om det här, som vi kan se av att smittskyddsläkare i andra länder tänker annorlunda. Björn Olsen har samma specialitet som AT, och han har ju också velat ta till hårdare restriktioner tidigare i förloppet. Han sa ju nu när Regeringen äntligen stängde av Air Iran, att det är för sent... Det var AT som bråkade emot i flera dagar.
Om Tegnell är kompetent eller inte kan jag inte bedöma, men han har garanterat större insyn hur myndighetsutövning etc. fungerar i ett land som Sverige än vad Olsen har. Vi har en massa direktiv, förordningar och lagar att förhålla oss till. Det är inget som en läkare kan förväntas ha någon insyn i. (oavsett hur framstående denna är). Utöver sin läkarexamen har en master i epidemiologi från London. Nu är han bara en del i ett team på Folkhälsomyndigheten dock även om han är den som syns i rutan.
Jo, det bedrivs forskning på Corona i Sverige. bl.a. på Karolinska. Ett av världens främsta universitetssjukhus för forskning. Bl.a. försöker man ta fram ett vaccin mot Covid-19.
https://ki.se/forskning/tema-covid-19
Och jo, myndigheter har helt andra bakkanaler än vad du och jag har som endast får ta del av det som läggs ut.