2020-03-05, 17:50
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Du länkar till en tråd med rubriken "Study claiming new coronavirus can be transmitted by people without symptoms was flawed"

Och Tegnell säger nu att det möjligen kan smitta några timmar före symptom.

Mitt inlägg refererade till var Tegnell sagt tidigare i kontrast till vad han säger nu.
Det är en irrelevant artikel, se min historik.
Citera
2020-03-05, 17:51
Medlem
Vet inte om någon postat det här men jag tyckte det var intressant.

• Dr Jeremy Samuel Faust said people should not be anxious about the outbreak and stop hoarding food and masks
  • He claimed that the coronavirus death rate is less than 1 percent - far lower than the World Health Organization’s alarming figures of 3.4 percent
  • The doctor slammed the ‘frightening numbers’ which overstate the risk Faust said that looking at the doomed Diamond Princess cruise ship gives a better indication of how fatal the disease is than global statistics
  • Around 705 passengers out of the 3,711 on board the boat caught coronavirus
  • Only six people from the boat have died, giving a death rate of 0.85 percent, and all deaths are in people over 70
  • He casts doubt on China's death toll, saying many happened in areas where the death rate is already higher than the norm and respiratory issues are rife
  • He also pointed out that 25,000 people die in China every day, while just 25 coronavirus deaths were reported per day at the height of the outbreak
  • Instead of stockpiling food, Faust said the public should be helping the elderly and infirm who are most at risk

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8076395/Leading-doctor-claims-coronavirus-isnt-deadly-feared-death-rate-1.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Nacka Värmdö-Posten måste ju sitta på en riktig brakhistoria nu med tanke på att deras hemsida är överbelastad: https://www.nvp.se

På tidningens Facebook
Under torsdagseftermiddagen uppdagades att minst två personer i Nacka och Värmdö smittats med corona-viruset covid19.
En av dem är elev på Kunskapsskolan Nacka, och skolledningen där har nu beslutat att hålla skolan, som ligger i Finntorp, stängd i dag och imorgon, fredag.
Det andra bekräftade fallet gäller en person som är medlem i GF Wermdö, en gymnastikförening med nästan 1 000 medlemmar.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Till alla experter i tråden:

Kan Corona ge ögoninflammation? Mitt lilla barn har nämligen fått det, dock blivit bättre men nu har hon fått feber ca 38-39 grader. Hon hostar även på nätterna men inte på dagarna.

Sitter i kö till läkare nu, borde man vara orolig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Tja, det är lite vanskligt att börja extrapolera från så liten siffra som 60 men om tillväxten blir lika snabb som resten av världen utanför Kina så har vi 600 smittade om två veckor och om en månad 6000 smittade.

Kanske det redan om en vecka börjar skrivas i kvällstidningarna om kaos på några av våra sjukhus.

I slutet av mars kommer det nog vara riktigt spännande att jobba på ett svenskt sjukhus.

Och när Löfven intevjuas i Aftonbladet så har vi inte sett det komma...

Löfvén kommer att säga att VI har varit naiva. Han är aldrig så mycket vi som i såna situationer.
Citera
2020-03-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malogar
Jag tror Sverige missar att en del smittade inte alls kommer i från Norra Italien eller Iran.
Jag har följt detta under ett par dagar och kollat på fall världen runt.
Det första fallet på Färöarna kom till exempel efter att personerna hade varit i Paris på en konferens.
Ett av fallen i Singapore idag hade den drabbade varit i Egypten.
Ett annat fall jag såg idag hade personen i fråga varit i England.
Alltså det finns många fall där smittan inte kommer i från Italien eller Iran
Bara idag har det även kommit 182 nya fall i Tyskland varav 40 av den kom in inom en timme.
I går hade Tyskland 365 fall i dag 444. Inte ett ord om det i svensk media.
Tyskland tror jag kommer bli en stor smittspridare in i Sverige då allas ögon är på Italien och Iran.
Vi får nog vara förberedda på ett stort utbrott i Sverige.

Hehe Egypten har varit uppe tidigare i tråden dom har två rapporterade fall men för ca 10 dagar sedan i två olika flygplan hem har amerikaner i usa fått Corona från semestern i Egypten
Dom har väl ...”bara två fall där”

Såhär är det: länder som lever på turismen kommer alltid ljuga och mörka in i det sista så inte länderna hamnar i konkurs
Citera
2020-03-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Siffror är nog viktiga för mig iallafall..

Vi har haft virussmitta i världen sedan början på december. Hur många i Sverige som har smittats och dött av Corona sedan dess, har vi ingen aning om. Vi började testa svårt lungsjuka först... var det igår? Alltså först tre månader efter utbrottet.

Ju mer siffror vi får fram, desto vettigare bedömning kan man göra av läget.
Men bra råd är ju alltid välkommet med såklart
Hur vet vi om media inte ljuger för oss? tänk om det är flera hundratusen som är smittade och några tusen som dött i Sverige? det är isåfall det vi borde fokusera på först...

Nu hör vi... fyra i Stockholm, tre i Umeå osv (inte riktiga siffror utan exempel)... låter som underdrift!
Citera
2020-03-05, 17:53
Medlem
Jag g misstänker att det bara är en tidsfråga innan Tegnell förklaras psykiskt sjuk och tvingas träda tillbaka. Möjligen för vård. Han har förlorat verklighetsuppfattningen.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumprullet
I Kris och krig brukar människor göra sitt bästa för att hjälpa andra. Det kallas karaktär.

De första som dör är sanningen...
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
döda/(döda+tillfrisknade)
De siffror jag sett på döda gentemot tillfrisknade ger 6%.
Men oavsett det är ju dessa procenttal ganska ointressanta om man inte tar med hur stor del av befolkningen som blir smittade. Och det vet vi ju inte så mkt om än
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Till alla experter i tråden:

Kan Corona ge ögoninflammation? Mitt lilla barn har nämligen fått det, dock blivit bättre men nu har hon fått feber ca 38-39 grader. Hon hostar även på nätterna men inte på dagarna.

Sitter i kö till läkare nu, borde man vara orolig?
Har hon varit i Italien? Du och massa andra förpestar sjukvårdslinjen med att ringa in tramsiga samtal.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
28 nya fall i stockholm!!!

https://www.sll.se/Nyheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem