2022-01-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja Danmark är exempel på det dröjer tills peaken är här.

Å andra sidan är Italien och Frankrike tecken på det omvända:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-07..latest&region=Europe&facet=none&uniformYAxis=0 &pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideControls =true&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=true&country=DNK~SWE~DEU~FR A~GBR~NLD~ITA

Det är ju om BA2 ställer till det och att dom får smaka på den snart..
Framtiden lär utvisa hur det ligger till med den saken..
Citera
2022-01-29, 11:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är ju om BA2 ställer till det och att dom får smaka på den snart..
Framtiden lär utvisa hur det ligger till med den saken..
Ja det är sant.

Jag är lite förvånad över att UK inte visar tecken på Ba.2 och en uppåtgående fallkurva. Å andra sidan har den planat ut... Det kanske börjar öka igen...
Citera
2022-01-29, 11:44
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ja Danmark är exempel på det dröjer tills peaken är här.

Å andra sidan är Italien och Frankrike tecken på det omvända:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-07..latest&region=Europe&facet=none&uniformYAxis=0 &pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideControls =true&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=true&country=DNK~SWE~DEU~FR A~GBR~NLD~ITA

Nu testar ju Danmark på ett helt annat sätt än alla andra länder typ, så de skiljer sig lite där. Men jag tror Sverige kommer dras med detta två veckor till innan det vänder. Så jag tror samma som Britton.

Just nu är fyra av fem sjuka i min familj (den femte var sjuk förra veckan). Vi bor nästan alla i olika städer och har inte sett, så smitningen är helt okorrelerad. Så smittspridningen måste vara helt enorm.
Citera
2022-01-29, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Han pratar inta alls bara om situationen nu.
Det började med huruvida man borde vaccinera sig efter naturlig infektion. Det har visat sig vara i stort sett meningslöst.

Att omikron kommit förändrar ju mycket, men ni pajasar börjar dra till med ”vad var det jag sa” osv fast det inte är applicerbart bakåt..
När han säger "natural immunity i think is the the way to go". Så handlar det om nuvarande situationen generellt.

Kanske skall du se videon?

Slutdiskuterat.

Nästa gång räcker det med två ord för dig; "my bad".
Citera
2022-01-29, 11:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Nu testar ju Danmark på ett helt annat sätt än alla andra länder typ, så de skiljer sig lite där. Men jag tror Sverige kommer dras med detta två veckor till innan det vänder. Så jag tror samma som Britton.

Just nu är fyra av fem sjuka i min familj (den femte var sjuk förra veckan). Vi bor nästan alla i olika städer och har inte sett, så smitningen är helt okorrelerad. Så smittspridningen måste vara helt enorm.
Det sistnämnda är ju anektdotiskt stöd för att smittspridningen knappast kan bli högre.
Citera
2022-01-29, 11:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Är du ålänning? Prenumererar du på gamlan å nyan? Skicka i så fall länk eller sluta insuinera att jag inte har koll på åländsk media din fjant.
Swan65, varför denna argsinthet?
Detär väl inte hela världen att ha missat något i vår rapportering?

Diskussionen rör långtidskovid och du verkar inte ha koll på detta trots att Nyan, Ålandstidningen och Ålands radio har rapporterat om långtidscovid/postcovid och att den rapporteringen ligger i linje med övrig rapportering, 5 % och uppåt.

Fortsätt att diskutera långtidscovid istället för att vara otrevlig.
Citera
2022-01-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ja det är sant.

Jag är lite förvånad över att UK inte visar tecken på Ba.2 och en uppåtgående fallkurva. Å andra sidan har den planat ut... Det kanske börjar öka igen...

Egentligen tyder ju mycket på att kurvan inte fortsätter rasa.
En kombo av ”back to school” och BA2 har ju diskuterats.

Jag är glad om vi kör hela skiten på en gång i Sverige.
Skulle vara tråkigt om vi får en våg som avtar, och sen kör igång igen.
Bättre att ha det avklarat..
Citera
2022-01-29, 12:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var nog missbruket av psykosomatiska avfärdanden jag reagerade mot.
Det kan jag förstå på sätt och vis, men jag gillar generellt inte att vedertagna ord, uttryck och begrepp plötsligt ses som paria. Inget förändras ju bara för att man byter namn på det.

Psykosomatiskt är lite kanske speciellt om man har ändrat inställning och fåt ny kunskap, men...
En städare är en städare oavsett om man kallar hen lokalvårdare, städhjälp, städpersonal, hygientekniker eller något annat.
Jag uppskattar absolut de som håller rent omkring oss (alla yrken behövs) och minst en av mina närmaste vänner städar på kontor och i flerfamiljshus.
Citera
2022-01-29, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
När han säger "natural immunity i think is the the way to go". Så handlar det om nuvarande situationen generellt.

Kanske skall du se videon?

Slutdiskuterat.

Nästa gång räcker det med två ord för dig; "my bad".

Det är du som misstolkar vad som sägs och missar helheten.
Men jag vet din agenda så det är inte så konstigt att du snurrar till det.

Menar du förresten att han avråder från en booster?
Citera
2022-01-29, 12:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dags för dig att börja tagga ner nu. Ingen vill ha det som i Kina. Omikron är någonting annat än Delta-varianten och tidigare varianter.

https://www.svd.se/skifte-i-coronakurvorna--nu-syns-ljusning-for-aldre

Det är iof inte bara en förkylning men knappast heller ens en influensa i dödlighet. Vaccinen hjälper, förstås till också. Så inte ens de äldre behöver ens oroa sig, om de fått tre vaccindoser.

Men till skillnad ifrån influensa så kommer hela befolkningen att få Omikron, alltså inte bara 2-15 procent. Därför kommer också en liten andel att avlida i/med Covid-19. Av den orsaken hade jag helst velat sett att våra milda restriktioner behållts till slutet av mars och vaccinpassen fram till sommaren. Men så kommer det nog inte att bli.

Det här visar i alla fall att såväl alarmister, som haussat upp allvarligheten hos Omikron, som antivaxxers som tror att ingen dör i Omikron, har fel. Det är alltså dags för båda dessa sidor att börja nyktra till.

Vi får väl se hur det slutar. Kan till viss del förstå den oro antivaxare känner för vaccinet. Vad jag däremot inte kan förstå är att de är så bekymmerslösa inför smittspridning och virus. Det är ju totalt ologiskt.
Citera
2022-01-29, 12:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
9e jan publicerade svd en artikel där ärkehobbyepidemiologen Tom Britton prognosticerade att smittspriddningen skulle öka en månad till. Dvs britton trodde på en peak 9e februari.

(Busfröna på förskolan FHM sa då en vecka till.)

Jag trodde det skulle ta två veckor till, vilket jag baserade på hur utvecklingen i Sydafrika. Dvs jag trodde på en peak 23e jan - vilket uppenbart är fel. Men jag tänker att det kan inte vara många dagar till... Det finns ju tecken på att sjukhusinläggningen har peakat, t ex i Stockholm. Å andra sidan ökar det fortfarande i danmark...

Vad tror ni? Får Britton äntligen rätt? Eller tror ni som jag att peaken i smittspridningen i princip är här och nu?

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-cases-7-days-average
https://www.svd.se/fhm-analys-ifragasatts-av-experter-osannolikt, 9/1

Det är svårt att säga då vi inte ens testar fullt ut, men om du kollar på kurvor över smittspridning och sjukhusvård så ger det ju en hint. Jag tror vi kommer ha hög smittspridning några veckor till även om den just nu är skyhög. Omikron 2.0 är ju här också vilket bör ge reinfektioner. Hade vårdbehovet följt tidigare varianters samband till vård och död hade vi haft kaos nu. Sedan gör nog vaccinet sitt till också även om folk testar positivt. Jag undrar hur myndigheterna hade agerat om Omikron hade uppvisat samma dödlighet med denna smittsamhet. Hade man bara blundat och kört som nu?
Citera
2022-01-29, 12:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det kan jag förstå på sätt och vis, men jag gillar generellt inte att vedertagna ord, uttryck och begrepp plötsligt ses som paria. Inget förändras ju bara för att man byter namn på det.

Psykosomatiskt är lite kanske speciellt om man har ändrat inställning och fåt ny kunskap, men...
En städare är en städare oavsett om man kallar hen lokalvårdare, städhjälp, städpersonal, hygientekniker eller något annat.
Jag uppskattar absolut de som håller rent omkring oss (alla yrken behövs) och minst en av mina närmaste vänner städar på kontor och i flerfamiljshus.
Precis, inget förändras för att man byter namn på det. Kan läkaren inte förklara eller bekräfta heter det att läkaren inte kan förklara eller bekräfta. Inte att patienten är psykosomatisk. Det är lika flummigt som att skylla på onda andar. Psykosomatisk är ju bara en eufemism för "läkaren förstår inte men vägrar erkänns att så är fallet".

Du kan ha en allmän svepande teori om psykosomatisk långtidscovid men det är något helt annat än vårdsäkra acceptabla diagnostiska kriterier för hur det ska tillämpas på enskilda fall av långtidscovid. Covid är trots allt rätt nytt, och förståelsen är inte 100 %. Ska läkare avfärda folks symptom som psykosomatiska när de inte har full förståelse för ett fenomen? Och varför kalla det psykosomatiskt bara för att det i själva verket kanske är efterdyningarna efter något annat virus?

Man drar ju till med psykosomatik bara för oförmågan att se det på annat sätt, alltså är psykosomatiska diagnoser bara läkarsmickrande eufemismer för läkarens oförmåga. Så ok, låt oss kalla det för vad det egentligen är, dvs bullshit. Det är som om all professionalitet försvinner så fort läkare drar till med bortpsykologiserande slasktrattsdiagnoser. "Vi vet inte - alltså vet vi att det är nåt psykiskt".

Håller fullständigt med dig, låt oss kalla det för vad det är: Läkarbullshit.

Hur mycket lidande tror du har skapats av att läkare (varav minst 20 % har egna psykiska problem) avfärdar patienter som psykosomatiska trots att de inte är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in