2020-03-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
Ja, men denna handlingskraft känns sällsynt från den styrande makten i Sverige, att ställa ultimatum är inte Sveriges bästa sida.
Ja. Det har tydligen förändrats nu, isf.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-03 kl. 14:37.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men det är ju Region Jönköpings fel att det blev så här. I och med att de lade locket på, i den här extrema situationen när många människor är oroliga och rädda, så var det som att BE om ryktesspridning.
De är enligt lag tvingade, särskilt då hon bett om att få vara ifred. Kallas tystnadsplikt, regleras av EUs GDPR.

Absolut inte anledning att spekulera kring hennes död. Folk som känner henne läser tråden
Citera
Medlem
Nu skriver Expressen att tjejen i Jönköping inte alls är friskförklarad.
Citera
2020-03-03, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Du är oerhört korkad, varför sitter du inte i karantän nere i Italien 2 veckor ? Ta inte med dig skiten hit.
Betalar någon för mitt uppehälle på resorten i Italien under tiden i karantän, så visst. Annars åker jag hem.
Citera
Medlem
Citat:
Från DN och Expressen:

– Jag kan förstå om man tycker att det här är en orolig situation. Jag minns när fågelinfluensan kom, då hade jag barn i skolan. Men det är en trygghet att veta att vi har i Sverige Folkhälsomyndigheten och smittskyddsläkare med bred och djup kunskap och som rankas bland de bästa i världen. Om de gör den här bedömningen så är det klokt av både skolor och föräldrar att lyssna på den, säger Anna Ekström.

Det här har ni säkert redan diskuterat, men jag måste ändå säga att det är så JÄVLA dumt. Just om denna smitta vet nästan ingen någonting. Det spelar alltså ingen roll hur mycket allmän kunskap experterna på FHM har. De vet inte mer om den här smittan än någon annan i världen.

Dessutom finns det en skillnad till gentemot andra länders myndigheter, som gör att jag tycker att man ska lyssna på andra länders myndigheter i först hand. Nämligen att svenska myndigheter ALLTID sätter andra hänsyn före själva det aktuella ärendet (som i FHM:s fall borde vara att skydda oss svenskar mot smittan). Det är ALLTID andra saker som går före, som att upprätthålla den svenska modellen där alla barnen går på dagis, att inte reta invandrare och turister genom att dom inte kan komma in här, o.s.v..

Jag hoppas som sagt att så många som möjligt håller sina ungar hemma. Om inte annat, så för att visa civilkurage. Då kan vi kanske få till en ändring, sedan när/om vi har överlevt det här.
Det (av mig) fetade: Åjovars det har producerats en hel del forskning den senaste tiden. Både från Kina och andra länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
Idag har jag mejlat en massa kändisar för att starta ett folkuppror mot Anders Tegnell, eftersom han paradoxalt nog är Sveriges största smitto/säkerhetsrisk. Bara Schyffert har svarat. Han ville inte, lever i förnekelse enligt egen utsago.
Jag verkar vara den enda i hela det här landet som driver kampen mot honom

Vad har ni gjort?

Det finns inte ens en anti-Tegnell sida på Facebook, det är fanemej helt otroligt.
Svenskarna är slut som folk.

Och när jag publicerade mitt brev till Tegnell för att inspirera på en coronasida på fb så blev jag avstängd.
Det finns i den här tråden. Polisen har inte knackat på dörren än.

"easterman" flytta till öst och Ryssland då? Det är hatretorik likt din som förstör det här landet. Du projicerar din ilska på Tegnell, men det är ju bara dumheter. Tror du på riktigt att han basar över hur FHM agerar? De är ett helt team av människor med olika uppgifter och han är bara en del av det. Det här är Sverige och inte någon auktoritär stat i öst där enskilda tjänstemän eller politiker har ensam beslutanderätt över en hel myndighet.
Citera
2020-03-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Det har ju nämnts att Kina under 2 veckors tid disinfekterade sina sedlar och höll de i karantän.
Nu orkar jag inte leta upp källa för det och verifiera.

Men om vi antar för stunden att det inte finns några studier eller bevis på det är väl följdfrågan finns det några studier eller bevis som tyder på att det inte smittar på det sättet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoyojR/corona-kan-overforas-via-dorrhandtag-och-racken
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
De är enligt lag tvingade, särskilt då hon bett om att få vara ifred. Kallas tystnadsplikt, regleras av EUs GDPR.

Ja, men så till den grad att dom inte kan rapportera in till WHO, som behöver den här statistiken..? Nä... det är något annat. Som vanligt. Kanske att hon är kinesiska. Tror inte att en infödd svensk tjej hade fått samma hänsyn tagen.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Aftonbladet skriver nu att den första patienten i Jönköping har friskförklarats. Vi talar alltså om det första svenska fallet.

Lyssnade man på FB imorse var det solklart att myndigheterna mörkade hennes död. Hönsgård!

Därav vikten av transparens från myndigheternas sida. Annars är ryktesspridningen igång, bevisligen.

Patientsekretessen täcker i alla fall bevisligen inte om någon är sjuk, frisk eller död. Det är ju åtminstone något.
Citera
2020-03-03, 14:36
Medlem
Någon som vet hur många procent rapporterade smittade ökar per dag utanför Kina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Motstridiga i förhållande till användaren Adjektivet och alla artiklar som klart och tydligt sagt att hon är helt friskförklarad. Jag menar alltså inte att det i citatet finns motstridiga uppgifter. Är du med?

Hon är helt frisk. Hon kommer dock lämna mer prover framöver för att säkerställa att så förblir och i studiesyfte.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, men det är ju Region Jönköpings fel att det blev så här. I och med att de lade locket på, i den här extrema situationen när många människor är oroliga och rädda, så var det som att BE om ryktesspridning.
Nej. De var patienten om angav sekretess. Det är inte regin Jönköpings val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in