2022-01-26, 14:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Geografi, geografi, geografi.
Jag förstår inte ditt svar, men jag förstår att geografin kan påverka.

Kan du förklara hur geografin
påverkar smittspridningen så olika i Finland och Sverige och
så lika i Finland och Australien.

Jag ser inte riktigt den kopplingen faktiskt.
Citera
2022-01-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Det står till och med på sidan du åberopar att det är 75 dödsfall.

Du tror på att det rör sig om verkliga 75 fall på en dag när vi knappt har 100 pers på IVA "med" covid?
Citera
2022-01-26, 14:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Den överdödligheten du hänvisar till är irrelevant. Det är först när det sticker ut som exceptionell det ens är intressant att diskutera. Om du tittar på alla tidigare år ser du att det fluktuerar. Försök inte inisuera saker för att få det att se ut som att det är värre än vad det är.
Jag har inte skrivit om överdödlighet, det var du som påstod att den inte fanns fast den finns om än väldigt liten.
På så vis skapar du bara en massa onödigt tjafs som inte leder någon vart, det var min poäng.
Citera
2022-01-26, 14:59
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att bromsa är detsamma som att dra ut på det, det inser du väl? Det är dessutom tveksamt om myndigheterna ska få använda vaccinpass som styrmedel för att "uppmuntra vaccinering". Då har de nog klart missbrukat pandemilagen och utövar maktmissbruk. Synd bara att fårskallar som du inte reagerar mot sådant oskick. Så sorgligt.

Bromsa är nåt man gör främst för att vården inte ska klappa ihop samt för att minimera risken att övriga institutioner o arbetsplatser också avstannar pga för många sjukdomsfall samtidigt. Tror faktiskt inte att någon tror att det går att stoppa covid. Men det går att flatten the curve, som det heter.
Omicron verkar det finnas risk att den fortsätter jävligt länge den också, men i bästa fall utgör den slutet på pandemin. Det finns fortfarande risk för en till mutation, men alla hoppas att det inte blir så.
Har svårt att se vaccinpass som maktmissbruk faktiskt, tycker man kan spara så stora ord för riktigt allvarliga grejer. Den som är mer rädd för vaccinet än för covid av nån anledning kan ju alltid anpassa sitt liv efter det, ta konsekvenserna av sitt val.
Citera
2022-01-26, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har inte skrivit om överdödlighet, det var du som påstod att den inte fanns fast den finns om än väldigt liten.
På så vis skapar du bara en massa onödigt tjafs som inte leder någon vart, det var min poäng.

Det är för att du beter dig som en aspis som det blir onödigt tjas. Det finns överhuvudtaget ingen poäng med att peka ut att det råder lätt överdödlighet vilket det alltid gör hela tiden i hela världen. Det enda som är intressant är när överdödligheten drar iväg. Herregud.
Citera
2022-01-26, 15:00
Medlem
Citat:
Jag förstår inte ditt svar, men jag förstår att geografin kan påverka.

Kan du förklara hur geografin
påverkar smittspridningen så olika i Finland och Sverige och
så lika i Finland och Australien.

Jag ser inte riktigt den kopplingen faktiskt.
Elefanten i rummet. Alla länder som klarat sig bättre är antingen öar, ö-grupper och/eller har stora glesbygdsområden mellan städerna.

Social distancering mellan communities.
Citera
2022-01-26, 15:00
Medlem
outoftheblues avatar
Galenskapen fortsätter:

Nya Zeeländsk epidemiologiprofessor och regeringsrådgivare anser att munskydd bör användas från 2 års ålder.
Baker felt masks could be supplied to children as young as 2, as per updated guidance from the US Centres for Disease Control and Prevention (CDC).

That guidance states: "Anyone ages 2 years or older who is not vaccinated or not up to date on vaccines should wear masks in indoor public spaces. This recommendation also applies to people who are up to date on their vaccines when they are in an area of substantial or high transmission."

Baker said: "At the moment, we've got a giant hole in our protection in New Zealand – and that is for pre-school children.
https://www.nzherald.co.nz/nz/covid-19-omicron-outbreak-should-we-be-masking-2-year-olds/FXVGXJCNE76RNK4PCA5OPMXH4I/

Ännu en lättnadens suck att man inte bor på Nya Zeeland.
Citera
2022-01-26, 15:01
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Naturligt att hålla avstånd kan absolut vara en faktor, men det är ganska naturligt i Sverige också.
I Australien vet jag inte hur det är.

Finland har bättre sjukvård än Sverige, men hur påverkar bättre sjukvård själva smittspridningen?

Tänkte snarare på dödstalen. Nä svenskar älskar sina kramar och pussar, helt okända begrepp i Finland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Du tror på att det rör sig om verkliga 75 fall på en dag när vi knappt har 100 pers på IVA "med" covid?

De flesta som dött i covid under pandemin har gjort det utanför IVA. Nu dör det fortfarande många i covid.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tur för dig då att regeringen just brukar betona just proponationalliteten. Så vaccinpassen kommer nog att vara avvecklade till sommaren, trots att, även, regeringen verkar reta sig på de ca 13 procent av 12+ åringarna av befolkningen som envisas med att inte vaccinera sig. Själv är jag ganska nöjd när andelen ovan minskat till maximalt 7 procent. Så kanske det kommer att se ut några veckor efter den nationella vaccinationsveckan, och under alla omständigheter till sommaren.

Förhoppningsvis kan vi sluta bry oss om andra människors vaccinationsstatus.
Citera
2022-01-26, 15:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att bromsa är detsamma som att dra ut på det, det inser du väl? Det är dessutom tveksamt om myndigheterna ska få använda vaccinpass som styrmedel för att "uppmuntra vaccinering". Då har de nog klart missbrukat pandemilagen och utövar maktmissbruk. Synd bara att fårskallar som du inte reagerar mot sådant oskick. Så sorgligt.

Jo, fast släpper man allt, just nu, så riskerar man att, med råge, överskrida den halv miljon som blir smittade av omikron ( officiellt plus mörkertetal), varje vecka. Bättre att avvakta, minst, två veckor till med att börja dra ner på restriktioner, och inte minst låta fler ta sin tredje dos. Sedan tror jag att vaccinpassen kommer att vara avvecklade, senast till sommaren.

Jag är nog lite mer försiktig än regeringen. Jag skulle ha behållt restriktionerna tills sista mars och tagit bort vaccinpassen den sista maj.

Jag vet att du känner dig "förtryckt". Men du tillhör då de ca 13 procenten och kanske kommande 7 procenten som själv valt att inte vaccinera sig emot Covid-19, trots att det är gratis och innebär, verkligen, en försumbar risk. Då har nog den stora minoritet som vill se en ny regering orsak att känna sig "förtryckta"! Men vi accepterar detta. Du borde ockdå acceptera att samhället, för just din skull, vill motverka att du får svår sjukdom i Covid-19. Sedan är vi överens om att vaccinpassen bör avvecklas, frågan är bara när.
Citera
2022-01-26, 15:02
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:

Men överdödligheten är ju bara en liten del av det. Det finns fler anledningar att det kan vara bra att bromsa en pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in