2022-01-26, 14:44
Medlem
Madagascars avatar
Tecken på att stockholm peakat i smittspridning:

Stockholm rapporterar idag 10062 nya fall.
Förra onsdagen rapporterades 10468.

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Citera
2022-01-26, 14:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Samma fråga till dig som till nyss till Swan65.
Vad tror du det är som gör att Finland och Australien lyckats bryta smittspridningen, men inte Sverige?
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-20..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=de sc&pickerMetric=new_cases_smoothed_per_million&Met ric=Confirmed+cases&Interval=Weekly&Relative+to+Po pulation=true&Color+by+test+positivity=false&count ry=SWE~EuropeanUnion~FIN~AUS~NZL
Ingen aning. Jag har även sett på UK och Irland och vi borde vända nedåt nu. Vi ligger dock ca 3 veckor efter UK men ändå borde vi sett något.
Även att Danmark inte vänder nedåt är konstigt.
Citera
2022-01-26, 14:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag vet hur Australien gjort men lite för enkelt att bara påstå att sjukhusinläggningar har med vintern nu. Finns fler parametrar. Sverige hade en topp våren 2021 och troligen beroende på Delta då.

För en gång skull delar vi samma åsikt. Plocka bort rubbet av restriktioner och vaccinpas omgående. De har inget värde längre. Till viss del när vi hade Delta min inte nu längre.

Men det kommer bli en problemfylld tid (några veckor) där många kommer vara hemma.
Vi ser det på jobbet, från förra veckan (måndag) har de mångdubblats flera gånger redan.
Frugan har ett elände med bemanning på sjukhuset.

Troligen får du låta båten ligga vid kaj ett tag till. (var inte näsvist men jag vet inte vad du har för typ av båt, något större tror jag och då kanske man inte kallar det för båt)
Delta fanns knappt våren 2021, den varianten började ta över under sommaren 2021 och dominerade under hösten 2021.
Citera
2022-01-26, 14:49
Medlem
Nytt år och nya fräscha kroppar att injicera tänker den icke fungerande delen av fhm och dess bihang av egoistiska isterbukar.

Såg ut som vaccingeneralen hade fått en skada i läppen idag?
Citera
2022-01-26, 14:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Delta fanns knappt våren 2021, den varianten började ta över under sommaren 2021 och dominerade under hösten 2021.
Du har rätt, menade Alfa, den som kom från UK.
Citera
2022-01-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Du vart ägd och insåg att du gjorde bort dig och sitter nu och grinar. Så Dr Campbell sitter och snackar skit när han använder Sydafrika som exempel för att utvärdera Omicron? Du vet förstås bättre?

3/4 ovaccinerade i Sydafrika i ett land med usel folkhälsa och mängder med infektionskänsliga HIV-sjuka och trots detta ingen massdöd under Omicronvågen. Och du sitter och försöker snacka bort det. Baserat på det underlaget, varför ska en frisk 20-åring i Sverige vaccinera sig? Ska en person som genomgått en covidsmitta vaccinera sig? Har de bättre eller sämre skydd än folk som vaccinerar sig?

När sades detta av Campbell?

För när jag tittar på denna så ser jag ganska kraftig ökande dödlighet i alla åldersgrupper - det råder nu överdödlighet i både 0-60 år och 60+ år:

https://www.samrc.ac.za/reports/report-weekly-deaths-south-africa

Nu ser det ut som att det går ner på graferna sista veckorna men jag vågar satsa en liten peng att det är eftersläpning.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-23..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+de aths&Interval=New+per+day&Relative+to+Population=f alse&Color+by+test+positivity=false&country=~ZAF
Citera
2022-01-26, 14:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är överhuvudtaget ingen exceptionell överdödlighet eller något märkvärdigt. Så ser det ut i princip alla länder till och från även innan corona. Du får börja titta där det blir mörkblått. Men bra försök till revisionism.
Som sagt, inget blir bättre för att man slirar på sanningen.
Det är tex. dumt att påstå att det inte finns någon överdödlighet när det faktiskt finns en överdödlighet.
Den är liten, absolut, men den finns.
Bättre att säga som det är, att överdödligheten är väldigt liten, så blir det mindre onödigt tjafs i tråden.
Citera
2022-01-26, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
75 dödsfall? Tycker ni inte att det är högt och tämligen illa?

Känns väldigt högt med tanke på alla som är vaccinerade också.
Citera
2022-01-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
När sades detta av Campbell?

För när jag tittar på denna så ser jag ganska kraftig ökande dödlighet i alla åldersgrupper - det råder nu överdödlighet i både 0-60 år och 60+ år:

https://www.samrc.ac.za/reports/report-weekly-deaths-south-africa

Nu ser det ut som att det går ner på graferna sista veckorna men jag vågar satsa en liten peng att det är eftersläpning.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-23..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+de aths&Interval=New+per+day&Relative+to+Population=f alse&Color+by+test+positivity=false&country=~ZAF

I Dr Campbells video framgår allt man behöver veta. En spikrak kruva upp i Sydafrika och sen direkt spikrakt ner. Inte i närheten jämförtbart med Delta vad du än försöker inisuera med ditt manipulativa sätt att diskutera. Och du undviker att svara på min fråga. Till bakgrund av det jag sagt, varför ska friska 12-20-åringar vaccinera sig? Ger naturlig immunitet bättre skydd mot covid än vaccin? Var ingen pussy nu. Svara.
Citera
2022-01-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Som sagt, inget blir bättre för att man slirar på sanningen.
Det är tex. dumt att påstå att det inte finns någon överdödlighet när det faktiskt finns en överdödlighet.
Den är liten, absolut, men den finns.
Bättre att säga som det är, att överdödligheten är väldigt liten, så blir det mindre onödigt tjafs i tråden.

Den överdödligheten du hänvisar till är irrelevant. Det är först när det sticker ut som exceptionell det ens är intressant att diskutera. Om du tittar på alla tidigare år ser du att det fluktuerar. Försök inte inisuera saker för att få det att se ut som att det är värre än vad det är.
Citera
2022-01-26, 14:54
Medlem
Citat:
Det stämmer knappast. Är Aftonbladets vanliga manipulation av siffror. Följ här istället och sluta läs Aftonbladet då det gör folk dumma i huvudet

https://covidstatistik.se/

Och Sverige har inte haft överdödlighet sedan 2021-02.

Det står till och med på sidan du åberopar att det är 75 dödsfall.
Citera
2022-01-26, 14:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Geografi, geografi, geografi.
Jag förstår inte ditt svar, men jag förstår att geografin kan påverka.

Kan du förklara hur geografin
påverkar smittspridningen så olika i Finland och Sverige och
så lika i Finland och Australien.

Jag ser inte riktigt den kopplingen faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in