2022-01-11, 12:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Nya Zeeland (51 bekräftade dödsfall under pandemin, 14 nya fall igår, bättre vaccintäckning än Sverige), Sydkorea (1/13 Sveriges dödsfall), Singapore, Australien, Japan, Bhutan, m.fl. m.fl. tycker vi är såååå duktiga.

En kul grej med Nya Zeeland är att Giesecke satt i nyzeeländsk radio (RNZ) i maj 2020 och propsade för Sveriges strategi.

Problemet med Tegnell är nog för övrigt att han kanske är typ en på tio i mental skärpa, om än med dåligt omdöme och tveksamma ideologiska övertygelser. Smart nog att övertyga de flesta, inte smart eller duktig nog rent allmänt för att göra ett gott arbete.
Tegnell är en djävla lögnare och vettvilling. Inkompetent. Lagbrytare. Eventuellt även psykopat.

Han förstår inte ens vad kausalitet och proaktivitet är.

Han tycker det är bättre att folk dör tidigare än sent.
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-11 kl. 12:48.
Citera
2022-01-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Låter lite väl konservativt. Omicron är väl så pass smittsamt att det knappast kommer fortsätta i "nuvarande takt"?

"Varannan europé kan vara smittad av omikron inom två månader om smittspridningen fortsätter i nuvarande takt, varnar WHO för enligt AFP.

”Över 50 procent av befolkningen i regionen kommer att infekteras av under de kommande sex till åtta veckorna”, säger Europachefen Hans Kluge på en presskonferens."

Ja det här kan nog i princip vara över till sommaren. Vi kommer allihop att drabbas. Vi vaccinerade kommer knappt bli sjuka men för de ovaccinerade kan det bli en helt annan historia.

Även om de flesta antivaxarna här i tråden förmodligen är så unga att de inte kommer att dö så kan vi nog se fram emot ännu snurrigare inlägg från deras sida inom kort. Man tappar ju i genomsnitt 7 IQ poäng när covid infiltrerar hjärnan. Och det spekuleras i att många kommer utveckla demens.

Det ska bli spännande att bevittna. Hoppas att de ärligt rapporterar när de får göra bekantskap med Omikron.
Citera
2022-01-11, 12:48
Medlem
Biotechinvs avatar
Vidriga Matti Sällberg ljuger ogenerat i riksmedia som vanligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MLqyrm/forskare-oron-for-smitta-vid-skolstart-befogad

"Matti Sällberg, professor i mikrobiologi vid Karolinska institutet, säger till Aftonbladet att det framför allt är personer som inte har vaccinerat sig mot covid-19 som utgör den huvudsakliga drivkraften för smittspridning.

– Det är säkerligen minst 1,5 miljon som inte är vaccinerade. Det är väldigt många, konstaterar han."
Citera
2022-01-11, 12:52
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tegnell är en djävla lögnare och vettvilling. Inkompetent. Lagbrytare. Eventuellt även psykopat.

Han förstår inte ens vad kausalitet och proaktivitet är.

Han tycker det är bättre att folk dör tidigare än sent.

Folk har svårt att rå på hans munläder dock. Där skulle han nog svara att Sverige använt åtgärder med vetenskapligt belägg.
Citera
2022-01-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Vidriga Matti Sällberg ljuger ogenerat i riksmedia som vanligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MLqyrm/forskare-oron-for-smitta-vid-skolstart-befogad

"Matti Sällberg, professor i mikrobiologi vid Karolinska institutet, säger till Aftonbladet att det framför allt är personer som inte har vaccinerat sig mot covid-19 som utgör den huvudsakliga drivkraften för smittspridning.

– Det är säkerligen minst 1,5 miljon som inte är vaccinerade. Det är väldigt många, konstaterar han."

Ja, han ljuger. Det är ca. 2,5 miljoner som inte är vaccinerade.
Citera
2022-01-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Nya Zeeland (51 bekräftade dödsfall under pandemin, 14 nya fall igår, bättre vaccintäckning än Sverige), Sydkorea (1/13 Sveriges dödsfall), Singapore, Australien, Japan, Bhutan, m.fl. m.fl. tycker vi är såååå duktiga.

En kul grej med Nya Zeeland är att Giesecke satt i nyzeeländsk radio (RNZ) i maj 2020 och propsade för Sveriges strategi.

Problemet med Tegnell är nog för övrigt att han kanske är typ en på tio i mental skärpa, om än med dåligt omdöme och tveksamma ideologiska övertygelser. Smart nog att övertyga de flesta, inte smart eller duktig nog rent allmänt för att göra ett gott arbete.
Nya Zeeland är jämförbart med en marskoloni.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja det här kan nog i princip vara över till sommaren. Vi kommer allihop att drabbas. Vi vaccinerade kommer knappt bli sjuka men för de ovaccinerade kan det bli en helt annan historia.

Även om de flesta antivaxarna här i tråden förmodligen är så unga att de inte kommer att dö så kan vi nog se fram emot ännu snurrigare inlägg från deras sida inom kort. Man tappar ju i genomsnitt 7 IQ poäng när covid infiltrerar hjärnan. Och det spekuleras i att många kommer utveckla demens.

Det ska bli spännande att bevittna. Hoppas att de ärligt rapporterar när de får göra bekantskap med Omikron.

Att covid gav sig på hjärnan visste man redan när det experimenterades med möss i labbet innan pandemin. Kanske därför Kina körde så hårt med sin zero covid strategi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Du är för lustig! Eller rättare väldigt tragisk! Du lapar i dig allt överhögheten skickar åt dig, helt okritiskt!
Att du tror på IQ tappet är ganska symtomatiskt för dig, nu stämmer ju inte det men oavsett så skulle nog man kunna tappa 70 IQ poäng och ändå ha dubbelt så mycket i IQ som du och andra alarmister verkar ha!
Citera
2022-01-11, 12:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu har skåne uppdaterat sin lägesbild.

Nu står det:
Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 217176
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 14
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 234

Innan stod det (7/1)
Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 207469
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 16
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 192

En kraftig ökning av nya fall (ca 9700 ytterligare) och inlagda (42 ytterligare) sedan i fredags alltså.
IVA ner dock... lovande.

Ja, omikron verkar inte skapa några större mängder inläggningar på IVA.

I UK har det snarare gått ner sista tiden..
Citera
2022-01-11, 13:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har noterat att efterlevnaden är mycket sämre nu för regeringens rekommendationer. ca 50 procent av mina kollegor är på jobbet fast de kan jobba hemifrån....

"Alla som kan ska jobba hemifrån
En av de största platserna för smittspridning är våra arbetsplatser. Regeringen vill kraftigt understryka att den som kan arbeta hemifrån ska göra det."

Liknande där jag jobbar men värre, 80-90% är på arbetsplatsen av de som kunde jobbat hemifrån.
De har tröttnat på att sitta hemma och trivs bättre med att kunna ta en fika ihop och träffa folk.

Och företagen har insett att det blir mindre utfört när de sitter hemma vilket gör att företagen inte trycker på som de gjorde för ett år sedan.

Som jag skrivit förut, januari och februari blir intressanta.
Citera
2022-01-11, 13:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag har haft konstiga symptom sedan nyårsdagen. Först trodde jag att jag bara var väldigt bakis och uttorkad och det var därför jag fick en vagel på höger öga. Jag var enormt bakis. Dagen efteråt städade jag hemmet med starka medel som kanske inte var bra för ögonen.

Sedan börjar kroppen bli mysko. Jag får skitont i ländryggen, tandköttet blir infekterat och blöder, jag får en böldliknande finne på låret (har aldrig finnar där någonsin).

Därefter fick jag slem och ont i halsen, blev jävligt snorig och täppt i näsan. Vaknade ofta helt svettig. Kände mig svag och trött.

Nu testar jag för covid och det visar negativt. Tror dock inte det stämmer. Jag är dubbelvaccinerad och har haft corona innan. Det verkar inte hjälpa ett skit mot den nya varianten. Flera i min närhet har testat positivt. De har mest varit förkylda, inga konstiga symptom.

Någon dag senare fick jag ögonlocksinflammation på höger öga. Sedan vagel på vänster öga. Därefter bakterier i ögat (bakteriell conjunctivitis) och även internal hordeolum med var och smärta. Fått antibitotika i form av ögondroppar och nu är det lite bätte. Baddar ögonen och har masserat ut var från där det är en gul prick på insidan av ögonlocket. Det verkar som att viruset sänkt immunförsvaret och låtit stafylokocker och andra bakterier föröka sig i ögon, tandkött, bild varbölder och röda tår.

Nu är jag fortfarande rätt seg, ser dimmigt och dubbelt och smak och luktsinne försvann plötsligt. Gick från 100% till kanske 10% på 1-2 timmar.

Jag utgår ifrån att testet visade fel och jag har omikron. Jag känner mig inte jättesjuk men symptomen är obehagligare än vad jag hade med den tidigare varianten hösten 2020. Då hade jag hög feber osv men det var bara riktigt obehagligt i någon timme sen kände jag mig bra igen. Det var bara det att doftsinne och smak försvann några veckor. Men bölder, blödande tandkött, röda tår, varfyllda ögon. Jag har aldrig haft det innan och nu kommer allt på en gång. Det är helt sjukt.

Är hälsosam i övrigt och stor och stark.

Är lack på kinesjävlarna som ska käka allt skit alternativt läckt ut det från labbet i Wuhan.

Vaccinationerna ger fan inte mycket skydd. När jag tänker vaccin ska det ge fullständigt skydd. Om vaccinen lindrar symptomen så undrar jag vad för sjuka symptom jag hade fått annars. Vaccin är superbra om det fungerar men jag är tveksam trots att jag tagit det. Kroppen har uppenbarligen reagerat ändå på skiten. Min granne fick hjärtmuskelinflammation dagen efter han vaccinerat sig och han är ändå jävligt vältränad. Vet också att en del tjejer får oregelbunden cykel efter vaccinet.

Men du verkar ju ha infektion i hela kroppen! Det kan vara livsfarligt. Jag är verkligen inte läkare men undrar om du inte borde söka akut där det finns resurser. Kanske på ett lasaretts akut? Ge dig inte innan du får hjälp.
Citera
2022-01-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Japp och då stänger kina med ännu hårdare tillsekonomin kraschar och folket gör revolution

De kan knappast stänga ner hårdare än vad de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in