2022-01-10, 17:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tre sprutor tom🙂 det är möjligt att du har rätt. Tycks ju främst vara ovaccinerade som drabbas hårt.

Ja, sannolikheten att en trippelvaccinerad skulle behöva IVA-vård är nog väldigt liten. Möjligtvis multisjuka 75 plusare då. Får min tredje dos i morgon och hade dessutom skiten våren 2020. Har jag inte redan haft Omikron så kommer jag inte ens att märka av det framöver.
Citera
2022-01-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det funkar inte så. Nettoeffekten av att bära munskydd är väldigt liten kan till och med sluta på minus när bäraren får bakteriell lunginflammation..

Enligt Björn Olsen ger det ett bra skydd (dock ej hundraprocentigt) men klart att du vet bättre än virusexperten.
Citera
2022-01-10, 17:56
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, det var en märklig slutsats. Det kan likväl även innebära att ovaccinerade testar sig i mindre omfattning än vaccinerade så din siffra säger inte mycket. Den berör dessutom bara en enskild vecka. Ditt ursprungliga påstående är alltjämt spekulativt.
Varför skulle dom ovaccinerade testa sig mindre. Dom blir ju jättesjuka medan vaccinerade blir lindrigt sjuka. Det torde ju vara tvärt om.
Citera
2022-01-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Varför skulle dom ovaccinerade testa sig mindre. Dom blir ju jättesjuka medan vaccinerade blir lindrigt sjuka. Det torde ju vara tvärt om.

För att många (inte alla) ovaccinerade är antivaxxers och pandemiförnekare.
Citera
2022-01-10, 17:58
Medlem
alicia66s avatar
Funderar på om det blir något os i år. Vad tror ni? Är det genomförbart?
Citera
2022-01-10, 17:58
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man har pratat hela hösten om att ovaccinerade behöver straffas för att de har högre prevalens (trots att de haft färre fall på totalen bland vuxna). Nu har istället de vaccinerade högre prevalens. Det funkar inte att komma nu och säga att prevalensen inte är en tillförlitlig parameter.

Att människor blir sjuka eller dör är en privatsak för den enskilde. Jag lägger mig inte i om du cyklar utan hjälm, går på stan utan broddar eller tar en cigarett. Att belägga människor med tvång och restriktioner kan aldrig motiveras med annat än minskad smittspridning.
Men vad svamlar du om? Det är knappast en privatsak i vård- och logistisk mening så länge personen ifråga förväntar sig att ockupera en vårdplats. Huruvida folk blir smittade eller inte är totalt irrelevant, det är antalet personer som kräver vård samtidigt som är relevant.
Citera
2022-01-10, 17:59
Medlem
Citat:
Nej det funkar inte så. Nettoeffekten av att bära munskydd är väldigt liten kan till och med sluta på minus när bäraren får bakteriell lunginflammation..

Snillet spekulerar igen Hur många personer i Sverige har fått lunginflammation av munskydden?
Citera
2022-01-10, 18:00
Medlem
Citat:

Helt fel. Senaste metaanalysen kommer fram till en 53% minskning av smittspridning. Så bara där har Tegnell och FHM mind 7000 liv på sina samveten.
Citera
2022-01-10, 18:02
Medlem
Citat:

Min poäng var snarare att det inte går att dra långtgående slutsatser utifrån hur testfördelningen ser ut en enstaka vecka. Sedan tror jag personligen att ovaccinerade testar sig betydligt mindre, generellt sett, eftersom de anser att viruset är ofarligt. Det är dock enbart min egen spekulation.
Citera
2022-01-10, 18:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Jag får ont i magen...
Var får du allt ifrån.

Länka till något som visar att du inte bara driver med oss.
Citera
2022-01-10, 18:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Nej det finns det ingen anledning till. Sen finns det såklart betydligt fler virus i omlopp än de du räknade upp..
Jag är inte rädd så varför skulle jag låsa in mig?Sånt gör alarmister och okunniga...
De är de som är aktuella och påverkar belastningen på sjukvården.

TBE, herpes, HIV eller hepatit är nog ingen som nämnvärt påverkar sjukvården just nu.

Men du tror ju inte på något alls så varför hänger du här?
Citera
2022-01-10, 18:05
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Har man inte lust att följa rekommendationen att vaccinera sig låter det inte osannolikt att man inte heller orkar gå och testa sig vid minsta symptom bara för att staten säger att man ska det.

När det gäller testandet kan jag bara hålla med. Vem hjälper det om jag skulle testa mig vid ont i halsen och det visar sig vara Covid? Hemma stannar jag ju ändå när jag är sjuk, och smittspårning är ändå lönlöst vid dessa nivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in