2020-03-03, 11:52
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Första fallet av Corona-viruset inträffade 11 dagar tidigare i Sydkorea än vad det gjorde i Italien. Så nej, du har fel.

Varför skulle jag ha fel av den anledningen?

Dubbling av antalet fall sker på 6.2 dagar och personer som insjuknar dör efter ca 2 veckor.

Ponera vidare att Sydkoreas siffror ligger nära sanningen och do the math, dvs räkna bort de som insjuknat senaste 1-2 veckorna innan beräkning av kvot döda/insjuknade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
7 av 10 kommer smittas av coronaviruset

Publicerad 2 mars 2020 kl 16.07

INRIKES. Coronaviruset är inte som ett vanligt influensavirus och väldigt många människor kommer smittas.

Det hävdar nu Björn Olsen, infektionsprofessor på Uppsala universitet, i Expressen.

Han tror mest på "värsta scenariot", att mellan 60-80 procent världens befolkning kommer smittas av viruset.

Källa: https://www.friatider.se/nya-skrackbeskedet-7-av-10-kommer-smittas-av-coronaviruset

kanske fördel att bli smittad nu då, senare blir väl det kaos och utebliven vård !
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Från en som arbetat med försäljning av lösviktsgodis - undvik alltid detta. Jag skulle inte äta det ens om jag fick betalt.
Oavsett coronasmitta eller inte.
/

Har en bekant som säljer det. Han vill nog inte ha sitt levebröd "taget ur munnen". Men vi måste nog alla offra oss och avstå från både det ena och andra.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vi har förvisso inget vaccin mot corona, men i grunden kör du en ren anti-vaccin propaganda. Du har ju också redan avfärdat ett framtida vaccin mot corona.

Ta dina c-vitaminer i en antivaxxartråd.

För den som nu tror på Mrjobils c-vitaminkur mot corona kan läsa detta. Finns mer om man google runt.

https://hoax-alert.leadstories.com/3471615-Fake-News-Vitamin-C-Does-NOT-Slow-Or-Stop-Coronavirus.html

Och du kör en anti alternativ medic som jag har länkade flera studier och forskningar om. Som beskriver hur de motverkar emot symtomen Covid-19 Orkar inte ens kommenterar hur otroligt idiotiskt du är Men som sagt, vi kommer se
Citera
Medlem
oeomums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Svt liverapporterar här:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Totalt 24 fall i sverige nu.

Jag pratar om hur många som testats, dvs kontrollerade / antal testade fall, har någon en siffra där?
Citera
2020-03-03, 11:53
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
De har haft 4335 fall av smittade och ynka 26 döda. Det är simpel matematik.
Du har inte gjort om det till procent.
0,5% ska det vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Varför är folk så rädda? Jag fattar inte. Blir nästan förtvivlad för att jag inte fattar.

Man blir ju lindrigare sjuk av Corona än vad man blir av vanliga virus. En influensa bli man ju helt däckad av och svaga dör då också, minst lika många. Det här är ju som en liten förkylning.

Förklara snälla hur det kan bli en sån enorm hysteri. Vad är det jag missat?

Man kör runt i pansarvagnar i kina och sprutar desinfection. Man har gjort den största karantänen i världshistorien. All sjukvårdspersonal går runt i hazmat suits.
Detta sprids nu i hela världen.

Tror du på riktigt med den faktan att detta är en vanlig förkylning?
Sprids mycket desinformation och siffror är idag mycket spekulationer då man helt enkelt inte hinner testa folk. Samt att många länder döljer siffror för att inte verka svaga eller helt enkelt inte vet.

Edit: hade det varit ett domedagsvirus hade man inte dkyktat med det innan det varit försent ändå
Senast redigerad av VainPain 2020-03-03 kl. 11:54. Anledning: mer text.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det här var PRECIS det jag misstänkte: Iran Air fortsätter att flyga till Kastrup

Tala om snuttefiltsåtgärd. Istället för att komma närmaste vägen tillbaka till sin bostadsort i Sverige kommer de - som inte väljer att åka en annan rutt för att komma till en svensk flygplats - ta sig till Kastrup och sedan vidare med t.ex. tåg och andra allmänna färdmedel genom hela jävla landet. Det blir ökad risk för smittspridning alltså, inte minskad. Är det likadant på Gardermoen förresten?

Att dra in tillstånd för ett flygbolag funkar kanske för Australien eller Japan, men i Europa är det i bästa fall en meningslös åtgärd.
Det där är en jävla skitartikel som Svt skrivit samt idiotiskt rubriksatt. Det går inga direktflyg till Kastrup med Iran Air. Och vad jag vet har det aldrig gjort det heller. Det är lika lätt idag att flyga från Iran till Kastrup som till Arlanda med hjälp av en mellanlandning och Iran Air i första delsträckan.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
SVT sänder: Nya fall av coronavirus - fler än 20 smittade

Alla nya fall är smittade från Italien vilket inte är så förvånande givet att de bara testar folk från högriskområden.

Betänk detta folk:

Risken för importfall är mycket hög - UD avråder inte resor till Italien.
Citera
2020-03-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Varför är folk så rädda? Jag fattar inte. Blir nästan förtvivlad för att jag inte fattar.

Man blir ju lindrigare sjuk av Corona än vad man blir av vanliga virus. En influensa bli man ju helt däckad av och svaga dör då också, minst lika många. Det här är ju som en liten förkylning.

Förklara snälla hur det kan bli en sån enorm hysteri. Vad är det jag missat?

Du har rätt i att själva sjukdomsbilden är ganska lik med "vanlig" influensa. Problemet är bara att när Corona attackerar de äldre och sjuka så finns ingen medicin att bromsa förloppet. Det saknas vaccin.

300.000 per år dör globalt av vanlig influensa, trots att det finns vaccin mot säsongsinfluensa. Betydligt fler kommer att dö om corona får global spridning, och inte för att det är ett globalt domedagsvirus. Det är för att det saknas vaccin och medicin, något som enligt Mike Pence är på väg.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Du har inte gjort om det till procent.
0,5% ska det vara.

Tack! Störde mig något så enormt på alla som spammade 0.05%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ja det är mycket oroväckande.

Hur många är det som faktiskt behöver sjukhusvård? Vad jag förstår så handlar det om att isolera smittospridning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in