2022-01-09, 13:19
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man undviker helst respiratorvård numera för covid-patienter. Det gör ofta mer skada än nytta eftersom lungorna blir mos.

Lungorna blir mos? Var har du fått det ifrån?

Respiratorvård är nåt man bara ger om det är nödvändigt, och för (bland annat) svårt sjuka covid-patienter är alternativet en säker död. Men klart det finns risker, bl.a för blodpropp. Det är tufft för kroppen och tas som sagt bara till i absolut nödfall. Covidpatienter som har allvarliga problem att andas men inte så de inte klarar det utan respirator, får t.ex ändra liggposition ofta, mest ligga sig på mage, göra andningsövningar. osv.

Men att lungorna blir mos av respirator är inte sant.
Citera
2022-01-09, 13:21
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Har mer koll än du tror. Resursbristen i svensk vård är så ingrodd att läkarna rationerar vård hela tiden. Och de rättfärdigar det inför sig själva genom att t.ex säga ”äldre skulle inte klara av den tuffa behandlingen”. Men man vet sällan innan man provar. Och när covid var som värst sjönk medelåldern markant bland IVA-patienter.

Var du 65 eller äldre och behövde IVA vård så var du FINITO. Du fick istället en morfinspruta av en söt sjuksköterska med ett empatiskt leende. Helt enligt Värdegrunden.

Ytterligare skitsnack från din sida!

Hur förklarar du att vi inte har högre andel döda 65+ än våra grannländer?

Låt höra från herr expert
Citera
2022-01-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Finns det några tillförlitliga siffror på mortality rate för Omikron?

Tveksamt, uppskattningar mest. Beror på demografi etc. 1/10 i Sydafrika tror jag dom sa i början vilket innebär influensanivå.
Citera
2022-01-09, 13:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
100.000 nya fall i Australien idag.
Bra tryck.
Vad säger ni om föredömet Australien?
Citera
2022-01-09, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ytterligare skitsnack från din sida!

Hur förklarar du att vi inte har högre andel döda 65+ än våra grannländer?

Låt höra från herr expert

Med statistik kan man visa lite vad som helst. Det var fullt med historier där i början om att äldre inte ens blev bedömda på sjukhus. De fick Morfinspruta på hemmet istället.

Trots kanske världens bäst Värdegrundsutbildade sjukvårdspersonal betydde det ingenting när det blev skarpt läge. Det är många som har blod på sina händer. Men ingen kommer att ställas till svars och detta kommer inte ens nämnas i vårdens etikkurser.
Citera
2022-01-09, 13:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Bra tryck.

Bra jobbat. Håll gränserna, utvärdera situationen, vaccinera utav bara helvete - släpp skiten fritt. De rycker plåstret nu.
Citera
2022-01-09, 13:35
Medlem
Citat:
Bra tryck.

De hade haft ca. 37,000 covid-döda till ifall de hade kopierat Sveriges strategi rakt av.
Citera
2022-01-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Lungorna blir mos? Var har du fått det ifrån?

Respiratorvård är nåt man bara ger om det är nödvändigt, och för (bland annat) svårt sjuka covid-patienter är alternativet en säker död. Men klart det finns risker, bl.a för blodpropp. Det är tufft för kroppen och tas som sagt bara till i absolut nödfall. Covidpatienter som har allvarliga problem att andas men inte så de inte klarar det utan respirator, får t.ex ändra liggposition ofta, mest ligga sig på mage, göra andningsövningar. osv.

Men att lungorna blir mos av respirator är inte sant.

Jag tror du missuppfattande mig. Det är COVID som gör att lungorna blir mos, viruset ger sig på epitelceller vid alveolerna vilket gör att lungorna kollapsar och syreupptaget minskar. I början av pandemin la man betydligt fler i respirator på IVA, nu kör man syrgasgrimma på avdelning istället, med bättre resultat.
Citera
2022-01-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag tror du missuppfattande mig. Det är COVID som gör att lungorna blir mos, viruset ger sig på epitelceller vid alveolerna vilket gör att lungorna kollapsar och syreupptaget minskar. I början av pandemin la man betydligt fler i respirator på IVA, nu kör man syrgasgrimma på avdelning istället, med bättre resultat.

Ja vården har alltså utvecklats även i Sverige. Jag har för mig att man sade i början att de äldre inte hade någon nytta av syrgas ens?
Citera
2022-01-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Du har ju det på samma sida?

800 personer drygt. I ett land på 11 miljoner.

Glöm inte att det är veckor från infektion till hospitalisering.
Citera
2022-01-09, 13:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Om detta är Delta så är jag inte direkt nervös för Omikron
Sen kan du gärna visa en källa på att huvudvärk, feber, täppt näsa, roslig hals med lite hosta i två dagar INTE är symptom på omikron.
När du ändå är på g så kan du gärna visa en källa på att dubbelvaccination plus en genomgången Deltainfektion nu (inte för ett halvår sedan) inte bidrar till immunitet.
Jag har listan i huvudet och är ifrån Dr John Campell som fått det från några som sammanställt dem från UK.
Nej det går inte absolut säga att det är Delta eller Omicron men de symptomen du har är inte så vanliga för Omicron.
Du är vaccinerad och troligen därför det blir rätt lindrigt.
Nu kan man få Delta även om man är vaccinerad och genomgått covid tidigare. Kanske ändå det är Omicron du fått även om du då har mindre vanliga symptom.

Här visar han med mer vanliga symptomen och just att feber, hosta och luktbortfall är ovanligare.
26:34 in i filmen
https://www.youtube.com/watch?v=1avXjzr1xnc&t=729s&ab_channel=Dr.JohnCampb ell
Citera
2022-01-09, 13:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Här är ett videoklipp med honom från 2018. Du kan väl stoppa videon redan vid 0:00 för att se dagsformen.

Att han råkade illa ut är 100% att han var i dålig form, inte att han hade någon pågående tuff träningssatsning. Att ni likställer någon som går ner i vikt med en elitidrottare. Att ni tror att ni (otränade) står bättre pall än dem.

Gå ner i vikt. Bli hälsosamma.
Jag vet att han hade övervikt och levde rätt så osunt.
Men ändå berättigar det inte att hitta på saker om honom för att förnedra och speciellt inte en avliden människa.
Han var själv medveten om det och hade satt upp mål han skulle nå före han fyllde 50.
Har vi inte tillräckligt att diskutera utan att angripa andra människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in