2020-03-03, 11:04
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
De visar ju ingen symptom direkt, eller är smittsamma.

Hur vet du det? Folk kan mycket väl ha haft symptom när dom flög in, även om inte alla hade det. Man hade garanterat kunna begränsa spridingen om man tagit till åtgärder från början.
Citera
2020-03-03, 11:04
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Varför ska hon göra det? Att folk vill veta betyder inte att hon måste berätta.
Det finns inget allmänintresse som ger oss rätt att få tillgång till hennes privatliv.

Nej hon måste inte men vore intressant att veta då det skrivs en del om coronaviruset just nu om du missat.
Citera
2020-03-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det har pågott tillräckligt länge för att 14% ska ha hunnit insjunkna i Kina. Men det kan förståss stigan

Tror detta är felaktigt. Vad jag förstår har ett visst antal testat positivt igen efter att ha friskförklarats. Inte blivit sjuka igen. Även om det har rapporterats om något sådant fall också. 14% siffran tror jag dock gäller testresultat. Gärna källa på den.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
De visar ju ingen symtom direkt, eller är smittsamma.

Allt tyder på att viruset smittar under inkubationstiden så jo, absolut smittsamma. Ca 24 timmar efter man fått viruset i sig blir man smittsam.
Citera
Medlem
Några fall inom Island?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
När det är så här
Många från Italien, undrar hur många som redan är här
Från Iran. Som dessutom
Inte VILL hjälpa till och smittspåra... 😴

Varför skulle de från Iran inte vilja smittspåra?
Citera
2020-03-03, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Inga fler flyg från Norra Italien vore en hit.
Lägg till Tyskland och Frankrike på den listan.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Fem nya fall i Sverige bara idag, och klockan är inte ens 12:00

Det rasslar på nu.
Ja och totalt 9 fall i västra götaland men endast 5 i region stockholm.

Jag tvivlar starkt på att det är fler smittade i västra götaland än i stockholm. Jag misstänker att det är usel provtagningskapacitet i Stockholm. Det är ju i stockholm som man t ex byggt det dysfunktionella sjukhuset nya karolinska.

Iran Air har haft 2 direktflyg i veckan till Arlanda men bara ett till Landvetter. För övrigt bor det fler i region stockholm.

Edit:
Just nu 4 nya fall i stockholm. Då kanske min ide om usel testkapacitet i stockholm faller. Kanske...
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-03 kl. 11:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Allt tyder på att viruset smittar under inkubationstiden så jo, absolut smittsamma. Ca 24 timmar efter man fått viruset i sig blir man smittsam.

Var har du fått det ifrån?
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Hur går det med vaccin? Vet att Australien testar något. Finns det andra länder som är heta när det gäller framtagande av vaccin?
Citera
2020-03-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Det jag tänker är att vi mer dödliga sjukdomar brukar förloppet te sig mer aggressivt och den höga dödligheten syns relativt snabbt.

Så är fallet vid exempelvis den tidigare nämnda fågelinfluensan (H5N1) som verkar ha en dödlighet på ~40%, MERS och Ebola är andra exempel i våran närtid. Vid dessa sjukdomar är dödligheten också ofta högre även bland tidigare friska individer. Jag tycker det mesta hittills tyder på att dödligheten för covid-19 (så länge mutation inte sker) är låg (förmodligen lägre än 1%). Att vissa få friska unga individer dör (läkaren i Kina) behöver inte betyda något i förlängningen, det finns säkerligen tidigare friska som också dör i säsongsinfluensa då och då.

Var någonstans hittar ni era glädjesiffror?
Jag önskar givetvis att vi bägge har fel och att dödligheten ligger på ännu lägre siffror!

Vart har du fått dina siffror ”lägre än 1% dödlighet” Är det en gissning eller har du belägg/fakta?
Citera
2020-03-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Det har ju fördröjning på smitta och symptom!
Dessa 9 fall har säkert varit smittade i allt från 2 dagar till 14 dagar...

Så person A har Corona och umgås med person B på måndag 1 Mars.

Person B känner inga symptom men är nu smittad, inom 12-24 timmar efter umgänget med person A så kommer nu även person B kunna smitta andra oavsiktligen.
Detta innebär att från 3 mars -> 12 Mars kan person B gå runt på arbete, affärer, umgås med vänner och samtidigt smitta dom! Varken han eller de nya han smittat visar några symptom.
Den 8 Mars blir person B sjuk och det bekräftas att han har Corona.
Det görs smittspårning på hans arbete, butiker han besökt och vänner.
De hittar nu nya fall bland dessa...
Problemet är bara det att även dessa person har hunnit vara i kontakt med ytterligare andra personer i Deras närhet så smittan är redan ute.

Detta virus är mer smittsamt än vanliga influensan! Pratar enbart om spridningen just nu... de som utsätts för Corona får garanterat smittan för INGEN är immun.

Precis! Äntligen en sund individ som kan tänka! Jag önskar fler tänkte och förstod virusets framfart lika väl. Tyvärr är det redan kört och politikerna har förstört livet för många. Det är många nu som kommer dö.

Tänk då alla skolor; gymnasium, universitet, dagis (det är bullshit att barn inte smittar). Detta kommer gå ut över alla samhällsklasser. Det kommer smälla utav bara helvete nu och svensken är inte beredd på detta. Det kommer bli en samhällskollaps alldeles snart. Jag överdriver inte. Vem fan som helst med vett i huvudet kan se detta komma.

Bra jobbat regeringen, bra jävla jobbat. Jag hoppas ni sover gott om nätterna nu era jävla svin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in