2021-12-24, 11:10
Medlem
Fortfarande bara 260 fall omikron, varför uppdateras det inte, eller har de inte hittat några fler ?
Citera
2021-12-24, 11:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ekvationen är inte ens med i frågan. Frågorna är helt oberoende av denna. Det är två stycken "ja - eller nej" frågor. Formeln är rätt, men kan såklart förfinas genom att dela upp i fler parametrar. Och det har jag sagt sedan jag presenterade den, att det är du fri att göra.

Att du blir arg och lackar ut visar inte att du har rätt. Det visar bara att du blir arg och lackar ur i ljuset av för dig ny information, när den utmanar dina fastcementerade och felaktiga uppfattningar.

Svara på frågorna nu. Det är ändå dessa frågor vaccinpasset kokar ned till. Ekvationen modellerar endast mekanismerna bakom detta fenomen. Bortse helt från den när du besvarar frågorna.

Men motivera gärna dina svar om du kommer med annat svar än det triviala.
Jag diskuterar fortfarande din formel eftersom du inte vill stå till svars för dess brister men ändå hänvisat till den när du försökt försvara det idiotiska smittpasset.

Vill du nu avleda för att undvika erkänna formelns katastrofala brister så varsågod, men då får du rikta dig till någon annan som kan tänkas vilja slösa sin tid på dig. Du har inte haft något vettigt alls att komma med hittills.
Citera
2021-12-24, 11:27
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Fortfarande bara 260 fall omikron, varför uppdateras det inte, eller har de inte hittat några fler ?
Är långt mer än 250 trots att FHM bara rapporterat förrra veckan. De uppdaterar en gång i veckan. 950 bara i Skåne.
Citera
2021-12-24, 11:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag diskuterar fortfarande din formel eftersom du inte vill stå till svars för dess brister men ändå hänvisat till den när du försökt försvara det idiotiska smittpasset.

Den har brister i avseende på noggrannhet och precision. Det är en schematisk formel som visar principerna bakom reduktionen av R' som fortfarande är korrekt. Du är helt fri att förfina den genom att dela upp i fler termer med kvantitativa produktfaktorer framför varje term för att skala dem. Men, det förändrar inte ekvationen. Det förändrar bara parametrarna i den. Det förändrar alltså inte det enkla sambandet hur R0 reduceras till R'. Vi kan skicka ut en stor del av befolkningen till rymden också. Lägg till en term för detta också om du vill och betrakta dem som (tillfälligt om de avser att komma tillbaka) immuna. Och detta samband finns alltså publicerat på både vetenskapliga tidskrifter, vetenskapliga artikel, på universitets och på expertmyndigheters hemsidor.

Citat:

Vill du nu avleda för att undvika erkänna formelns katastrofala brister så varsågod, men då får du rikta dig till någon annan som kan tänkas vilja slösa sin tid på dig. Du har inte haft något vettigt alls att komma med hittills.
Det var du som tog upp formeln efter att jag ställt frågorna. Detta kom från ingenstans och adresserade inte mina frågor öht.

Svara på frågorna istället för att avleda. Med tanke på den mängd du producerat hittills tvivlar jag inte på att du har kompetens att citera frågorna och bara skriva ett "ja" under det du citerat (frågorna).

Men någonting verkar ta emot något alldeles ohyggligt.

Klicka på länken här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Välj "citera" och dela sedan in frågorna i varsitt eget citat och skriv "ja" eller "nej" under respektive citat/fråga.

Om du svarar nej, ser jag gärna en motivering.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-24 kl. 11:31.
Citera
2021-12-24, 11:28
Medlem
Jag vill minnas att jag läst / hört att både Google och Facebook investerat i mRNA-teknologi och har ekonomiska intressen i vaccin-industrin.

Detta skulle göra diverse fact-check sidors neutralitet mindre trovärdiga då dessa ofta har just Facebook och Google som huvudsponsorer.

Hittar inte information om dessa investeringar nu.. någon som kan hänvisa till länkar som påvisar dessa investeringar?
Citera
2021-12-24, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Är långt mer än 250 trots att FHM bara rapporterat förrra veckan. De uppdaterar en gång i veckan. 950 bara i Skåne.

Var hittar du skånes siffror, ville se vilken takt det ökar, det var ju 153 för någon dag sedan
Citera
2021-12-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förnekar fortfarande Folkhälsomyndigheten att viruset är luftburet eller smittar genom aerosoler?

Läste att senare forskning kommit fram till att kontaktsmitta, exempelvis genom att fingra på kontaminerade ytor är mycket osannolikt. Ändå detta ständiga mantra om att tvätta händerna. Avstånd är säkert bra att hålla , men inte hjälper det inomhus. Då räcker det med att andas samma luft så bli man smittad. Har visat sig vid körsång och julbord mm. Krävs minst andningsskydd FFP2 då. Tycker att Folkhälsomyndigheten borde kommunicera det här.

Vet inte vad svenska myndigheter sagt på sistone, men det var väldigt länge sedan man upphörde att prata om kontaktsmitta på andra håll. Att den är försvinnande liten, har varit klart sedan länge. Jag försöker följa relevant information bland kunniga individer, innan det filtreras genom myndigheter och media.
Citera
2021-12-24, 11:36
Medlem
fel post
Senast redigerad av hagelskur 2021-12-24 kl. 11:46. Anledning: fel post
Citera
2021-12-24, 11:40
Medlem
Surtrutens avatar
Jag ser med förskräckelse att tråden utvecklats från att vara en vetenskaplig tråd med lite småtjafs till att vara en tråd nästan enbart för tjafs och konspirationsteorier.

Innan du postar ditt inlägg, fundera på om inlägget är vetenskapligt, för detta ämne ligger under vetenskap.
Passar det in enligt trådstarten
Ett nytt virus med ursprung i Wuhan skapar oro i världen. Vad vet vi om detta? Finns många länkarna på nätet, men ingen än så länge på svenska. Exempel:

https://www.nbcnews.com/news/amp/ncna1117911
https://www.straitstimes.com/asia/ea...ictim-in-china
https://www.sciencealert.com/japan-r...a-outbreak/amp
och trådreglerna
Ämnet för tråden skall vara brett och vi har enats om sju enkla regler att förhålla sig till.

Följande typer av inlägg kan medföra att man får en VARNING:

§ 1
Inlägg som enbart misskrediterar ansvariga beslutsfattare eller andra befattningshavare utan att samtidigt föra en för ämnet relevant argumentation.

§ 2
Inlägg som i huvudsak är syftade att misskreditera eller förolämpa andra användare.

§ 3
Inlägg som av moderator bedöms uppvigla andra användare att gå off-topic.

§ 4
Inlägg innehållande vilseledande citering av andra användares inlägg.
Även ordagranna citat där delar av inlägget som citeras utelämnas på ett sätt som gör att dess ursprungliga budskap förvanskas betraktas som regelbrott.

§ 5
Inlägg med länkar utan citat eller förklaring.
Man skall aldrig behöva öppna en länk för att förstå budskapet i ett inlägg.

§ 6
Inlägg som för partipolitiska diskussioner.
Partipolitik rörande hanteringen av pandemin avhandlas i: (FB) Coronapandemin

§ 7
Inlägg som för invandringspolitiska diskussioner eller enbart innehåller allmänt tyckande om invandring/invandrare.
Invandringspolitikens eventuella påverkan på pandemin och dess hantering hänvisas till: (FB) Coronapandemin

Under förutsättning att inga andra regelbrott föreligger rapporteras inlägg som faller under ovanstående kategorier för brott mot regel 0.03.

Inlägg som diskuterar hur tråden bör/inte bör modereras ger VARNING för brott mot regel 0.06.

Vi vill också upplysa om att det finns en metatråd som behandlar tråden: (FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?

/Moderator
Med det sagt...
God Jul till er alla
Senast redigerad av Surtruten 2021-12-24 kl. 11:50.
Citera
2021-12-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är rent trams. Vaccinkritiker är få men högljudda och deras sk argument ekar allt ihåligare. Statistiken talar sitt tydliga språk och det blir allt svårare att säga att vaccinen skulle vara "oprövade" när halva jordens befolkning har tagit dem och därigenom klarar sig bättre mot allvarlig infektion. Kvar blir nonsens och personangrepp samt okvädningsord. Dvs som det brukar låta från dem som förlorat. De har inget annat att komma med. Fake news från någon konspirationssida de fiskat upp. Bara löjligt när de försöker gripa varja hslmstrå.

Försiktig nu….De är fortfarande oprövade. Det är i sammanhanget väldigt kort tid som vi haft det i våra kroppar. Det är en ny teknik och det är första gången någonsin som vi massvaccinerar under pågående pandemi. Man behöver inte välja någon ”sida” i detta. Rädsla får människor att söka sig till grupper och måla upp fiender som är lättare att se än ett virus. Men det går att stå emot sådant, om man identifierar det hos sig själv. Det kommer ordna sig det här också.
Citera
2021-12-24, 11:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Den har brister i avseende på noggrannhet och precision.
Den här fundamentala brister som helt stjälper ditt argument för det idiotiska smittpasset. Du har inget av substans att komma med.
Citera
2021-12-24, 12:11
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Den här fundamentala brister som helt stjälper ditt argument för det idiotiska smittpasset. Du har inget av substans att komma med.
Ska jag svara på frågorna åt dig?

Ny fråga:
Varför vill du inte svara på frågorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in