2021-12-08, 23:08
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Men grattis då.. eller vad menar du?

Nej, bara att den inte är mild nog att ingen skulle bli inlagd. 1% av bekräftade fall än så länge.
Då har det gått en vecka..
Citera
2021-12-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror inte du vet hur vaccinet fungerar.

En fråga, har du någonsin kollat upp definition av vaccin?
Du kanske borde testa det någon gång.
Citera
2021-12-08, 23:13
Medlem
Arnulf.den.Elftes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vaccinen är inte 100% det visste vi från början och allteftersom nya varianter kommit som är mer smittsamma har vaccinernas effektivitet minskat. Det har dött 6 personer på Gibraltar sedan 14 mars, ganska bra tycker jag.

Du låter som en haschtomte, öppna ditt sinne? Om jag säger till dig att 1+1=2 så kommer du att vilja ifrågasätta det i din haschdimma, som om det fanns en alternativ sanning. Jag kan tala om för att det gör det inte. Om det är en filosofisk diskussion du vill starta så finns det forum för det.

I övrigt tar jag inga piller om jag inte absolut måste.

Du har rätt. Du har rätt i att vaccinen inte fungerar 100%. Pretty fucking far from 100% skulle jag vilja påstå. Så dåliga, att vi med alla medel måste skydda de skyddade, från de oskyddade.

Dessa förbaskade oskyddade. Lås in dem och säg upp dem från jobben och tvångsvaccinera dem. Det är det enda logiska och mest vetenskapliga vi kan göra nu.
Hmm. Och lås in allihopa när vi ändå är i gång, vaxade som ovaxade.. Låt folk sitta i sina små lägenheter och trycka, låt världsekonomin gå i grus också. Mänskliga rättigheter?? Vem bryr sig. Vaccinera barnen också.
Bara vi kan skydda dessa noll komma nånting procent som riskerar att dö i covid..

Wow. Man ju fråga sig vem av oss det är som svamlar i en dimma om du inte anser att detta narrativet ser lite skevt ut. Men det är det som händer i världen just nu.

Jovisst lite hash i ansvarsfulla mängder kan vara trevligt och väl så medicinskt om använt i rätt syfte. Det kan jag stå för, även om det var länge sedan nu. Det börjar resten av världen också inse, i takt med legaliseringen. Trevligt sidoämne du tar upp, men jag gör som du och hänvisar till ett annan forumavdelning om du vill diskutera hashish vidare. Det är ju uppenbarligen ett ämne du saknar djupsinnig kännedom om.

Angående det röda och blåa pillret så var det en metafor, och refererar till The Matrix. I övrigt är jag ingen förespråkare av piller. Tvärtemot. Trevligt att höra att du håller dig undan.
Senast redigerad av Arnulf.den.Elfte 2021-12-08 kl. 23:15.
Citera
2021-12-08, 23:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
När man försöker hitta den optimala balansen, anser du då att man enbart ska titta på risken att avlida? Eller ska man även se till andra effekter på hälsan?
Naturligtvis ska man titta på alla aspekter av hälsan och jag tycker heller inte att någon ska nekas vaccin.

Tycker inte det är särskilt hälsosamt bli tillsagd som ett litet barn att vara duktig och gå och vaccinera sig av mamma statsministern.

Citat:
Vaccinmotståndarna är inte helt oskyldig till polariseringen. Många vaccinmotståndare beskriver oss som har valt att ta vaccinet som får i en fårflock. Den anklagelsen provocerar mig. Vaccinmotståndarna anser att man inte har klarat att tänka själv, ifall man kommer fram till ett annat val än vaccinmotståndarna.
Jag har inga problem respektera andras val när de väljer vaccinera sig, absolut inte. I den bemärkelsen är jag inte alls mot, utan kan tänka mig situationer där jag hade tyckt att det bästa för mig hade varit att vaccinera mig. Men det bör vara ett personligt väl och medborgare bör behandlas som vuxna som får göra det valet utan att mamma statsminister kommer och tar ens lego i beslag som straff. Eller förbjuder en att gå på bio eller vad det nu var. Det är i grunden ett förbarnsligande av medborgarna av mamma statsministern och bådar inte gott för framtiden.

Citat:
Jag vill påpeka att jag inte är anhängare av vaccintvång och vaccinpass. Jag anser att individen ska ha det avgörande valet när det kommer till vaccin.
Kan bara hålla med.

Citat:
På tal om att hetsa fram en "den andre"-attityd, vad anser du om beteckningen "renblodig"? Det är en ganska provokativ beteckning, som gör tydlig skillnad mellan vaccinerade och ovaccinerade människor.
Betyder det att vaccinerade tror sig ha renare blod efter att ha fått främmande genetiskt material insprutat som renar kroppen från smitta?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-08 kl. 23:42.
Citera
2021-12-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Hallengren illröd i ansiktet sitter i studion och säger att vaccinerar sig alla så är vi påväg ut ur pandemin

Sverige kommer aldrig få ordning på det här om en månad så har vi nått steg 3.

Så vilket land har ordning? De med minst vaccinationer?
Citera
2021-12-08, 23:15
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Vilka bevis finns det för att vaccinet verkligen är så effektivt som de påstår? Om dödsfallen minskat kan ju lika gärna bero på att de allra svagaste redan dött ut, att viruset muterat till snällare varianter, att behandligen blivit mycket bättre osv osv. Folk verkar dessutom smittas i hög grad trots vaccinering.

Om en så stor majoritet är vaccinerade borde Covid egentligen inte vara ett problem längre. Att skylla detta på 10% ovaccinerade (som förmodligen tillhör den absolut starkaste och friskaste gruppen) är fullständigt absurt.
Ja och många av de ovaccinerade har också redan haft covid och väljer därför bort vaccin (mig inkluderat)
Så ja, att skylla på ovaccinerade och införa vaccinpass är totalt hål i huvudet.
Citera
2021-12-08, 23:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Det cirkulerar rykten i media om hur illa det är i Sydafrika och länder har tagit beslut om flygrestriktioner m.m. Framförallt barnen ska enligt dessa rykten drabbas hårt i Sydafrika.

Den här killen tog och åkte runt mellan sjukhus för att bilda sig en egen uppfattning kring hur illa det är.

https://www.instagram.com/p/CXG8QkGgrbh/

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är du förvånad att sjukhusen är tomma?

Det tar en stund från det att smittan ökar, tills ökningen märks på sjukhusen. Innan smittspridningen plötsligt började öka explosivt i slutet av november, så var smittspridningen mycket låg i Sydafrika. Sydafrika har ju sommar nu, och det innebär lågsäsong för viruset, ... tills den nya varianten kom och ändrade förutsättningarna.

Hur mycket den nya varianten belastar sjukvården, kommer att visa sig i Sydafrika dom närmaste veckorna. Vi i Europa kommer att kunna se hur den nya varianten beter sig i vinterklimat.
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Klart jag är förvånad när internationell media uttryckligen skrivit att det är en skarp ökning av sjukhusinlagda barn med Covid-19. Att det inte stämmer ÄR märkligt.

Att barn KAN bli sjuka nu under vintern ifrågasätter jag inte.. det är väl rätt troligt. Men det tar inte bort de helt felaktiga påståenden som cirkulerar i media och som sätter agendan.

Jag vet inte hur olika internationella medier har beskrivit situationen i Sydafrika.

Jag noterar att i beskrivningen av klippet som du länkade till, så anges att orten är Kapstaden. Det stora utbrottet av Omikron-varianten skedde i Gauteng. Kapstaden ligger långt från Gauteng.

Jag får intrycket att "florian_arnoldson" försöker vilseleda, genom att filma sjukhus på en helt annan plats än där viruset härjar.
Citera
2021-12-08, 23:18
Medlem
picapicans avatar
Om denna Omikron-varianten är så mild i symtomen och 80% är vaccinerade, varför införa restriktioner igen?

Vad är då grejen med vaccin överhuvudtaget?
Citera
2021-12-08, 23:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Oavsett, det här vaccintjafsandet funkar inte. Det är absurt. Det är krångligt, idiotiskt med 4-5 sprutor av ineffektivt vaccin. Jag ser inga som helst bevis på att det skulle vara särskilt effektivt. Vad vi behöver är detta istället: https://www.cnbc.com/2021/12/08/pfizer-will-submit-full-data-on-covid-treatment-pill-to-the-fda-in-a-few-days-ceo-says.html

Om du inte ser några bevis så kan det bero på att du inte vill se några bevis, att du inte kan tolka data, att du inte orkar sätta dig in i presenterad data osv.
Citera
2021-12-08, 23:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
En fråga, har du någonsin kollat upp definition av vaccin?
Du kanske borde testa det någon gång.

Ja det har jag, det här fungerar ungefär som influensavaccinet, men du tror väl inte på det heller?
Citera
2021-12-08, 23:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnulf.den.Elfte
Du har rätt. Du har rätt i att vaccinen inte fungerar 100%. Pretty fucking far from 100% skulle jag vilja påstå. Så dåliga, att vi med alla medel måste skydda de skyddade, från de oskyddade.

Dessa förbaskade oskyddade. Lås in dem och säg upp dem från jobben och tvångsvaccinera dem. Det är det enda logiska och mest vetenskapliga vi kan göra nu.
Hmm. Och lås in allihopa när vi ändå är i gång, vaxade som ovaxade.. Låt folk sitta i sina små lägenheter och trycka, låt världsekonomin gå i grus också. Mänskliga rättigheter?? Vem bryr sig. Vaccinera barnen också.
Bara vi kan skydda dessa noll komma nånting procent som riskerar att dö i covid..

Wow. Man ju fråga sig vem av oss det är som svamlar i en dimma om du inte anser att detta narrativet ser lite skevt ut. Men det är det som händer i världen just nu.

Jovisst lite hash i ansvarsfulla mängder kan vara trevligt och väl så medicinskt om använt i rätt syfte. Det kan jag stå för, även om det var länge sedan nu. Det börjar resten av världen också inse, i takt med legaliseringen. Trevligt sidoämne du tar upp, men jag gör som du och hänvisar till ett annan forumavdelning om du vill diskutera hashish vidare. Det är ju uppenbarligen ett ämne du saknar djupsinnig kännedom om.

Angående det röda och blåa pillret så var det en metafor, och refererar till The Matrix. I övrigt är jag ingen förespråkare av piller. Tvärtemot. Trevligt att höra att du håller dig undan.

Tja tror man inte på vaccinen så gör man det ju inte.

Jag kan hålla med om att det ser lite skevt ut. Det innebär inte att jag är ansvarig för vad som sker, det är FHM och sittande regering som du ska vara arg på.

Nä jag har inte koll på hasch då jag inte är en haschtomte som sagt.

Jag vet precis vad du menade med det röda och blå pillret.
Citera
2021-12-08, 23:25
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Om denna Omikron-varianten är så mild i symtomen och 80% är vaccinerade, varför införa restriktioner igen?

Vad är då grejen med vaccin överhuvudtaget?
Om omikron är mildare eller inte vet vi inte. Varför en tredje spruta av vaccinet rekommenderas diskuteras i Guardian Science Weekly.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in