2020-03-02, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Frågan jag spontant skulle oroa mig mer för är varför du hade ett systoliskt tryck på 230 till att börja med?

Panikattack när det togs
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
För sakta?
Första svenska fallet som smittats upptäcktes för ca en vecka sedan. Iran och Kina har haft detta virus troligen sedan årsskiftet.
Dessutom går spårningen av smittade inte alls bra. Flera iranier vägra anmäla sig.
Återkom om 6-7 veckor. Då vet vi mer. Är läget bättre då så kan jag hålla med dig.
Men nu är vi precis i början på en pandemi.
Det är lite drygt ett fall per dag i Sverige sedan i torsdags. Det är en extremt långsam spridning som får mig övertygad om att detta virus kommer vara i princip bortglömt innan sommaren.

Varför inte återkomma själv om 6-7 veckor, så kan vi jämföra vem som hade mest rätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Jag höll ju med? vatten i liten mängd vägandes såsom bly = din älskade droppe väl?
&
Att vara allenarådande och allsmäktig är inte min stil. Men du kan kanske informera cdc.gov Ditt beslut?
Ty de äro tveksamma på om de har fullständig kunskap om detta nya virus..
Därför att man ser inte att det är luftburet givet hur snabbt det smittar.

Hade det varit luftburet hade minst halva det där kryssningsfartyget smittat. Det är en aerosolsmitta, som värst. En aerosolsmitta är verksam ungefär inom det område som blir vitt, när man andas ut på vintern när det är kallt.

I övrigt är det, som de flesta förkylningsvirus, en droppsmitta.

Sen om du inte vill vara allenarådande kanske du inte ska uttala dig så kategoriskt?
Citera
2020-03-02, 21:42
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Därför att det går för sakta och de som blir smittade uppsöker vård direkt och blir isolerade. Tydligen gör Sverige någonting jävligt rätt eftersom vi inte har sett röken av ett utbrott.

Viruset finns ute i samhället. Vi hittar inte så många fall eftersom vi bara testar 80 personer per dag. Vi måste acceptera att vi har passerat the point of no return. Den svenska teorin om att isolera enstaka fall var en pappersprodukt som aldrig hade blivit testad på en riktig pandemi, till och med forskarna är öppna nu med det. Färdtjänstchafför som jobbar en hel dag med symptom. Kunder i en liten taxikupé. Kunder varav många tillhör riskgrupper. Om sanningen ska fram var vi rökta redan när Wuhan försattes i karantän. Men vi sitter i samma båt, och det är kanske en tröst i bedrövelsen.
Citera
2020-03-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
Du medgav precis att den är luftburen?
Nej. Det är en aerosolmitta.
Citera
2020-03-02, 21:43
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Viruset finns ute i samhället. Vi hittar inte så många fall eftersom vi bara testar 80 personer per dag. Vi måste acceptera att vi har passerat the point of no return. Den svenska teorin om att isolera enstaka fall var en pappersprodukt som aldrig hade blivit testad på en riktig pandemi, till och med forskarna är öppna nu med det. Färdtjänstchafför som jobbar en hel dag med symptom. Kunder i en liten taxikupé. Kunder varav många tillhör riskgrupper. Om sanningen ska fram var vi rökta redan när Wuhans försattes i karantän. Men vi sitter i samma båt, och det är kanske en tröst i bedrövelsen.
Du säger att vi är "rökta". Vad exakt tror du kommer ske? Kommer städer sättas i karantän? Kommer skolor stängas? Kommer matbutikerna att få varorna slutsålda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
På torsdag alltså. Något särskilt klockslag?

Jag sätter 100 spänn på kring 14:00
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nej, USA har inte koll. Någon i tråden nämnde 4 st där smittspårning inte funkat, om det stämmer vet jag inte men här är i alla fall en länk om ett fall.
Du menar det kommit in ett fall till sjukhuset - och dött innan man kunnat fråga om var personen varit?

Så kan det ju gå till. Desto större anledning att STOPPA allt onödigt PERSONFLYG.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag tror om kanske 1,5v.

Inga "community spread" fall detekterade. Så antingen minskar takten eller så blir det rejält fler om vi har ett utbrott som gått under radarn.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Luftburet i medicinska termer är om jag inte förstått fel, en benämning på en patogen som kan lämna lungorna enskilt, shedding = fälla ut ,

Det handlar ej om den kan flyga runt i luften eller inte.

I och med 28dar +4 grader så kan den överleva utanför kropp, och
flyga omkring.

Under SARS 1 så smittades så gott som ett helt hyreshus med 200+ indevider.
Där var misstanken att det flög omkring genom ventilation,
samt att viruset befann sig i avloppet och åkte med upp i luften i naturligt avdunstande vatten.

Den medicinska termen luftburet är förvirrande om man ej vet definitionen för ordet.
Citera
2020-03-02, 21:44
Medlem
zippezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Du säger att vi är "rökta". Vad exakt tror du kommer ske? Kommer städer sättas i karantän? Kommer skolor stängas? Kommer matbutikerna att få varorna slutsålda?

Bland annat, ja.
Citera
2020-03-02, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Brustabletterna innehåller exakt samma sak - askorbinsyra, i pulverform men med ett bindemedel som gör det till en klump istället för ett pulver (plus sötningsmedel i lite annat).
Några som har tagit höga c-vitamin har fått njursten, man kopplar detta till folk som har använt brustabletter,rent c-vitamin är det som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in