2020-03-02, 21:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Titta på videon i slutet texten..

Vi har inte ens möjlighet att testa.... Holy Shit

Hur kan man säga att vår beredskap är god när man inte klarar av att testa så få som det än så länge är?

Hur kan man säga att vi är väl förberedda när folk måste stå i kö i flera timmar när man ringer 1177? Än så länge handlar det om få fall, hur många dygn i kö om vi får stor spridning?

Hur kan man påstå att vi är väl förberedda på att hantera misstänkta fall när sjukvårdspersonal slarvar med säkerheten?

Som sagt, träffar skiten fläkten blir det stor risk för kaos och anarki, folk skiter i 1177 och anstormar vårdinrättningar, folk kommer inte ens att ringa innan de kommer. Och vem skall hålla ordning på och utanför sjukvårdsinrättningar? Ska Polisen som inte ens har resurser för ett normalläge göra det?

Sverige, dårarnas paradis.
Citera
Medlem
zippezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Rent matematiskt så bör det ske om 10 dagar.

Beror helt på om personerna visar symptomer överhuvetaget. Kan även smitta andra under den perioden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
I den här takten har vi 100 smittade i april någon gång, men jag tvivlar på att vi uppnår så många fall.

Jag tror om kanske 1,5v.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Därför att det går för sakta och de som blir smittade uppsöker vård direkt och blir isolerade. Tydligen gör Sverige någonting jävligt rätt eftersom vi inte har sett röken av ett utbrott.

För sakta?
Första svenska fallet som smittats upptäcktes för ca en vecka sedan. Iran och Kina har haft detta virus troligen sedan årsskiftet.
Dessutom går spårningen av smittade inte alls bra. Flera iranier vägra anmäla sig.
Återkom om 6-7 veckor. Då vet vi mer. Är läget bättre då så kan jag hålla med dig.
Men nu är vi precis i början på en pandemi.
Citera
2020-03-02, 21:40
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Därför att det går för sakta och de som blir smittade uppsöker vård direkt och blir isolerade. Tydligen gör Sverige någonting jävligt rätt eftersom vi inte har sett röken av ett utbrott.

Vi är duktiga, men jag var ganska säker på att vi skulle få några fler fall idag. Hoppas det håller i sig
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Det är intressant detta med smittspårning. Gememsamt för alla regioner och områden är att man gör detta otroligt noggrant för varje enskilt fall, fram till dess att man har ca 30-50 fall. Sen slutar man, det är helt enkelt ingen ide när det tickar in 5-10 nya fall varje dag.

Eftersom man kanske hittar 2-3 smittade per smittspårning från en smittad, så är det helt enkelt inte lönsamt att fortsätta med detta nrr det ändå tickar in mer än dubbelt så många nya fall per dag.

Jag gissar på att Sverige kommer i detta läge om ca 1 vecka.

Det är en mycket viktig iakttagelse. Svensken är så godtrogen och human att hen inte inser detta bistra faktum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Tidigare. Om fem dagar kanske.
Nytt fall som testats positivt i Skåne nu.

http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/troligt-fall-av-covid-19-i-skaane-2978003?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news
Ja, delade det för några sidor sen.

Jag gissar på mitten av mars. Tiden ger svar 🧖🏼‍♀️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Stefan Löfen tänker inte resa till Syd-Afrika.....
Har någon gett honom riktig statistik.....
Reskungen själv vågar inte resa...
Han gav dubbla budskap på frågan om han framtida resande, han sa att han följer myndigheternas rekommendationer, men jag tror inte att UD säger att Syd-Afrika är med på svartlistan , eller kör dom med dubbla listor, en för pöbeln och en för eliten?
Citera
2020-03-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeymoreHunter
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/maria-sjuk-efter-utlandsresa-de-tar-det-inte-ett-dugg-pa-allvar

Skrämmande läsning!!!!!

Det här är ju sinnessjukt.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
De flesta stora företag kräver hemkarantän i två veckor efter besök i högriskområde.

FHM tycker inte det behövs så alla offentligt anställda som varit i Italien går ju till jobbet. Läkare, lärare mm kan ju smitta många om de blir sjuka. Danmark o Norge har ju sådana fall. Så helt galet av Corona Bob
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Vi kommer att komma dit, men det går sannolikt snabbare.
- Om en månad: 3500 smittade, 100 döda.
- Om två månader: 200.000 smittade, 7000 döda.

All baserat på en 20% ökningstakt per dag i början, och sen sjunker den till 15%.

Vi har ju den "fördelen" att Sydkorea, Iran och framför allt Italien ligger före oss i utvecklingen. Det som blir intressant är att se hur/när det planar ut i dessa samhällen. Om inte drastiska karantänåtgärder sätts in så ser jag inte varför det skulle stanna förrän 50-80% av befolkningen har blivit sjuka. Det är också vad Björn Olsen, professor in infektionssjukdomar vid Uppsala universitet sa idag.

Jag tror inte alls på Kinas siffror eller utveckling. Noll trovärdighet.

Men vågar regering och myndigheter införa karantän i Sverige? När gjordes det senast?

Jag är glad att dom äntligen stoppat flygtrafiken till Iran i alla fall.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
I den här takten har vi 100 smittade i april någon gång, men jag tvivlar på att vi uppnår så många fall.
Håller den samma exponentiella ökning den gjort överallt hitills på 20% per dygn så kommer vi ha över 3000 bekräftade fall vid månadsskiftet Mars/ April.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in