2021-12-01, 19:42
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Citerar mig själv, nu har man i samma artikel höjt antalet smittade från 30-40 till 40-50, samma länk ovan gäller.

Det är utmärkt med rapporter som denna, och det är den enda fördel jag ser med vaccinpass - i detta fall t o m vaccin samt negativt test för att få delta.

Varför det är bra? Jo, för att ju snabbare vi får se detta hända i stor skala, desto snabbare kan vi få se vaccinpassen skrotade. Det är t o m livsviktigt med lite vaccinpass-mobbning mot ovaccinerade, så att poängen kan gå in i den mest tröga skallen - vaccinen stoppar inte smittan.
Citera
2021-12-01, 19:59
Medlem
Vekrusets avatar
En annan nyhet från Norge:

Citat:
Ut fra forholdene i Bodø vil et koronasertifikat ha liten effekt: 80 prosent av de smittede voksne er vaksinert med to eller tre doser. Det er de vaksinerte voksne som i all hovedsak har stått for videre smittespredning.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/KzaGp4/pandemien-er-som-en-brann-det-gjelder-aa-slukke-smaa-utbrudd-saa-tidlig
Citera
2021-12-01, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är utmärkt med rapporter som denna, och det är den enda fördel jag ser med vaccinpass - i detta fall t o m vaccin samt negativt test för att få delta.

Varför det är bra? Jo, för att ju snabbare vi får se detta hända i stor skala, desto snabbare kan vi få se vaccinpassen skrotade. Det är t o m livsviktigt med lite vaccinpass-mobbning mot ovaccinerade, så att poängen kan gå in i den mest tröga skallen - vaccinen stoppar inte smittan.
Jag håller med om detta. Det positiva med införandet av vaccinpass är att det kommer att blottlägga hur värdelös denna strategi är. Tyvärr misstänker jag dock att myndigheterna inte kommer att vara hederliga och ärliga i denna fråga. Vi vet redan att de har "valt" att ignorera det faktum att personer med naturlig immunitet har lika bra (och troligen bättre) skydd som de vaccinerade.

Om vaccinpassen inte fungerar kommer de troligen att "välja" att införa ännu hårdare krav med vaccinpass för att man ska få lämna sitt hem. Och när det ändå inte fungerar kommer de att införa vaccinplikt á la Österrike. Jag är övertygad om att vaccinstrategin är ett resultat av påtryckningar och lobbyism från läkemedelsföretagen och dess betalda informatörer som breder ut sig i TV-nyheterna varje dag.

Mitt hopp just nu står till att omikron-varianten visar sig vara så smittsam men samtidigt ofarlig som en del rapporter indikerar. Det skulle innebära att viruset i praktiken har oskadliggjort sig självt. Doktor John Campbell har ganska positiva förhoppningar om detta i sin senaste video:

https://www.youtube.com/watch?v=Ls7zy6_0Z2s
Citera
2021-12-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast det verkar vara helt kört nu, Ursula vill införa vaccinkrav inom EU. De ledande inom staterna verkar ha lärt sig leda med hjälp av expertis och lyda överordnade. De tänker inte själva. Var är diskussionen om att covid är på väg att bli en endemi. Ett krav på vaccination mot något som liknar influensa. De är pressade av Big Pharma och avtal som de tecknat i nödläge och som de inte kommer ur.
Nu är jag tveklöst för vaccinationsprogrammen, framförallt för äldre, då de tycks fungera mot allvarlig sjukdom. Dock motsätter jag mig vaccinpass och segregering av icke-vaccinerade kontra vaccinerade vilket får anses som rent skamliga påhitt. Poängen jag försökte belysa i posten ovan var iallafall det hyckleri massmedierna pysslar med kring Covid kontra andra sjukdomar i sin rapportering.
Citera
2021-12-01, 20:14
Moderator
OYs avatar
Citat:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/KzaGp4/pandemien-er-som-en-brann-det-gjelder-aa-slukke-smaa-utbrudd-saa-tidlig

Citat:
Ut fra forholdene i Bodø vil et koronasertifikat ha liten effekt: 80 prosent av de smittede voksne er vaksinert med to eller tre doser. Det er de vaksinerte voksne som i all hovedsak har stått for videre smittespredning.

När covidvaccinen skulle säljas in till det svenska folket, var inte argumentet då att alla bör vaccinera sig för de äldre och de svagas skull, eller minns jag fel?

Hur skyddas de äldre och de svaga av att friska personer vaccinerar sig och sedan står för den huvudsakliga smittspridningen?
Citera
2021-12-01, 20:18
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du har väl ingen anledning att hoppas? Du bor ju i Swedistan. Dvs ett riktigt skithålsland som inte använder monoklonala antikroppar ändå eftersom det anses för dyrt. Att köpa två villor i Bromma till en somalier med två fruar är väl investerade pengar enligt svenska myndigheter.

Men monoklonala antikroppar för 20 000kr till covidsjuka är alldeles för dyrt.

Du vet väl att det redan finns väldigt effektiva monoklonala antikroppar och att det getts till flera miljoner patienter i USA t.ex? Men Sverige köpte bara in ett par hundra doser och man kan ju bara gissa att dessa ligger sparade för användning om Kungen, Magdalena Andersson eller Peter Wolodarski skulle bli smittade. För kreti och pleti blir det - Njet! Och är du äldre äldre så blir det Lilla Sprutan som bekant.

Såvida du inte är en av dom 27 miljoner utan försäkring då får du ringa runt och fråga om sjukhuset kan tänka sig att skicka räkningen till staten. Annars får du helt enkelt klara dig själv och dö hemma kippandes efter luft.

Att påstå att USA skulle vara bättre än Sverige på något som helst vis och särskilt inom vården kan nog vara en av dom dummaste kommentaterna i hela denna mastodont-tråd.

66% av alla personliga konkurser i USA beror på personen i fråga råkade bli....sjuk.
Detta har resulterat i att många struntar i vård för att rädda familjen. Förtvivlat försöker dom ta tillvara på sista tiden med canser-diagnoser som egentligen skulle kunnat botats.

Sen borde barnen oroa sig mer för att bli skjutna än sjuka då det dör fler barn av skottskador än cancer och ni leder till och med över Afganistan i grenen "döda av skjutvapen"

Du kan få 100 exempel till men det bli off topic.
Kanske kan starta en ny tråd. "Exempel på hur USA är ett shithole country"
Senast redigerad av Kvastfeningen 2021-12-01 kl. 20:22.
Citera
2021-12-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När covidvaccinen skulle säljas in till det svenska folket, var inte argumentet då att alla bör vaccinera sig för de äldre och de svagas skull, eller minns jag fel?

Hur skyddas de äldre och de svaga av att friska personer vaccinerar sig och sedan står för den huvudsakliga smittspridningen?
Det blir en paradox utan dess like. Argumentet då hade ju varit:
"Men man blir ju mindre sjuk, vaccinet hindrar svår sjukdom och död".
Jaha? Då är det ju bra att de i riskgrupp har vaccinerat sig?

Ändå ska en frisk vältränad ungdom vaccinera sig? För att inte smitta en gamling?
Det går inte ihop. INGET av det här går ihop?
Citera
2021-12-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Såvida du inte är en av dom 27 miljoner utan försäkring då får du ringa runt och fråga om sjukhuset kan tänka sig att skicka räkningen till staten. Annars får du helt enkelt klara dig själv och dö hemma kippandes efter luft.

Att påstå att USA skulle vara bättre än Sverige på något som helst vis och särskilt inom vården kan nog vara en av dom dummaste kommentaterna i hela denna mastodont-tråd.

66% av alla personliga konkurser i USA beror på personen i fråga råkade bli....sjuk.
Detta har resulterat i att många struntar i vård för att rädda familjen. Förtvivlat försöker dom vara på sista tiden med canser-diagnoser som egentligen skulle kunnat botats.

Sen borde barnen oroa sig mer för att bli skjutna än sjuka då det dör fler barn av skottskador än cancer och ni leder till och med över Afganistan i grenen "döda av skjutvapen"

Du kan få 100 exempel till men det bli off topic.
Kanske kan starta en ny tråd. "Exempel på hur USA är ett shithole country"

Skrattar ihjäl mig. De sommar fattiga har rätt till Medicaid och då är vården gratis. Covidbehandling som monoklonala antikroppar och vacciner är även det gratis. Du behöver inte ens försäkring.

Att jämföra Swedistan med USA blir bara löjligt. Min fru har en väninna som fick tunntarmscancer när hon var 35. Stadium 4.

Hon åkte till Mayo Clinic och fick kemoterapi, nån experimentell behandling med monoklonala antikroppar och sedan en tolv timmars operation där de tog bort varenda cancercell i buken och dessutom sprayade med kemoterapi där inne.

Det har gått 5 år sen dess. Inte ett spår av cancer fortfarande. Botad! Kanske därför varenda schejk och kunglighet i världen söker vård i USA. De åker nog knappast till Radiumhemmet i Solna om man säger så.

Men vi kan lämna diskussionen där. Får nog enas om att vi har olika åsikt där.

Edit: förresten. En 12 timmars operation. Bara en sådan sak. Det hade väl inte ens tillåtits i Sverige (om det inte gällde Anna Lindh). Förmodligen hade väl någon fackrepresentant stormat in i salen och vrålat om skyddsstopp långt innan operationen var över.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-12-01 kl. 20:30.
Citera
2021-12-01, 20:30
Medlem
Citat:

Ofattbart vad som pågår. Ännu ett exempel på hur lite vaccinet påverkar smittspridningen. Undrar när polletten ska trilla ner hos folk.
Citera
2021-12-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Där har du fel, forskarna blev själv förvånade över hur bra antikropparna var i just luftvägarna vid vaccinering.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.05.06.21256403v1
Det var T-celler jag pratade om. Det som är kvar när antikropparna är borta.
Citera
2021-12-01, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu är jag tveklöst för vaccinationsprogrammen, framförallt för äldre, då de tycks fungera mot allvarlig sjukdom. Dock motsätter jag mig vaccinpass och segregering av icke-vaccinerade kontra vaccinerade vilket får anses som rent skamliga påhitt. Poängen jag försökte belysa i posten ovan var iallafall det hyckleri massmedierna pysslar med kring Covid kontra andra sjukdomar i sin rapportering.

Där håller jag helt med dig, media har bidragit till mycket elände i den här pandemin. Jag håller också med dig kring vaccinationsprogrammet. Det mesta du skriver håller jag med om. Det bör vara äldre och personer i riskgrupper som behöver få information om att vaccination kan vara viktig för dem. Hyckleriet, som du skriver, är inte bara skamligt, det borde vara åtalbart att ensidigt belysa en pandemi och skrämma upp befolkningen med vinklade artiklar som seriös journalistik skulle må illa över. Förstår inte det här alls. Vem eller vilka är det som styr innehållet?
Citera
2021-12-01, 20:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det var T-celler jag pratade om. Det som är kvar när antikropparna är borta.

Man får T-celler av vaccinet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in