2020-03-02, 16:21
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Äntligen!

https://www.svd.se/iran-air-stoppas-i-sverige/i/senaste
Se där! Vem är det man ska berömma för detta beslut? Oväntat kvickt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Ser inte problemet i Thailand har dom thermokamerer Som mäter alla som går förbi temperatur

Av 107,000 passagerar nappade dem 3 stycken som var potentiella för smitta Dette bättre än 0 som i Sverige

De övriga 106.997 var lika potentiella smittbärare, hade ännu inte utvecklat symptom, till exempel feber.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Resursen känns helt rätt i förebyggande syfte, tycker du inte? att med hjälp av den teknik som finns låta 100 personer screena folk som väller in från högrisk länder?

Du ser hellre en resurser som tex webmaster som knackar en text, känner du dig coronig ring så säger resurser-folk att du ska stanna hemma om du "tror" att du är smittad.

LOL.

Lägg inte ord i min mun. Jag är realist och kan faktiskt använda huvudet.

Vart skall du ta flera hundra utbildade sjukvårdare ifrån ?
Citera
2020-03-02, 16:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Länk till studien som påstår ett r0 så högt?

Det står en länk på den här videon: https://youtu.be/QVQC1hAYZBs?t=970

Tror det är baserat främst på den italienska strainen, helt omöjligt att Italien och Iran skulle bli så här smittade med ett så lågt R0 som WHO påstår, men oavsett så spelar det ingen roll, en R0 över 1 leder till pandemi förr eller senare. Det är ett matematiskt faktum, fånigt att argumentera om det.
Citera
2020-03-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Vart skall vi få.... Flera hundra utbildade sjukvårdare ifrån?

Vadå flera hundra ? Du har en kamera vid tullutgången på flygplatsen sen en sjuksköterska det är de enda dem har i Thailand så kanske 10 ssk totalt så på got Malmö och arn
Citera
2020-03-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Men om man inte gör det i tid uppstår behovet.
Eller hur.
Så din teori faller med det.

Det är ingen teori, så fungerar det i många länder inklusive Sverige. I andra länder som t.ex Kina använder man mer drakoniska åtgärder. Men, ja risken finns alltid att man agerar för sent. Det är något man får svälja om man inte vill ha överdriven myndighetsstyrning där myndigheterna kan inskränka dina friheter på lösa grunder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De övriga 106.997 var lika potentiella smittbärare, hade ännu inte utvecklat symptom, till exempel feber.

Stämmer mycket riktigt oavsett så hade dessa 3 inte fångats upp i Sverige
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Vart skall vi få.... Flera hundra utbildade sjukvårdare ifrån?

Du menar var alla professorer med fil kand i att mäta temperaturer i örat ska komma ifrån?
Senast redigerad av snuttis 2020-03-02 kl. 16:26.
Citera
2020-03-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Vadå flera hundra ? Du har en kamera vid tullutgången på flygplatsen sen en sjuksköterska det är de enda dem har i Thailand så kanske 10 ssk totalt så på got Malmö och arn

Och du vet att detta inte funkar i praktiken?
Min polare var med familjen i just Thailand nyligen. Hans fru fastnade i screeningen och det var fett långa köer.

Hon var fullt frisk, lite varm efter transferflighten.
Citera
2020-03-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Vad många inte verkar förstå eller vill acceptera är att den svenska myndighetsutövningen är adaptiv. Därav de olika graderna på säkerhetsrisk och säkerhetsåtgärder. Man skruvar inte panikartat upp den till max när det inte finns behov av det.
Situationen i Iran har knappast förändrats de senaste dagarna, förutom att många fler säkert har smittats. Det beslut om att stoppa direktflyg till Sverige från Iran som kom nu i eftermiddag kunde lika gärna ha fattats i fredags. Men bra att det kom nu i alla fall.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Såg detta på SVD:

• Folkhälsomyndigheten höjer risken för smittspridning i Sverige från "låg" till "måttlig".
• Risken för att svenska medborgare smittas av importfall klassas samtidigt som "mycket hög". Tidigare klassades den som "hög", enligt Folkhälsomyndigheten.

Så för folk som har risk att komma i kontakt med folk från högriskområden så är risken mycket hög. Då är det ju fullkomlig idioti med skolor där barn kommer tillbaka från högriskområden.

Ja, det är idioti för Tegnell mfl är idioter det såg ju du och jag inatt när han yrade om att det inte smittar i kollektivtrafik för att vi inte hittat någon smitta just nu.
Men att Corona precis som allt droppburet smittar i folksamlingar säger han i nästa andetag.

Karln är Psykopat.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är dina åsikter det korrekta sammanhangen så är jag bara glad för det.
Att sitta och skriva att folk inte ska köpa det de vill för att du tycker det är panikartat. Ett förfarande som jag aldrig ens skulle komma på att skriva. Men vore vi alla lika blev världen nog väldigt steril.

Jag har inte skrivit att folk inte får köpa vad de vill och det är inte jag som gått till tidningarna och berättat att likande aldrig skådats, att hyllorna blir tomma. Det är buriksägare som gör det och tycker du inte att det är lite lustigt att det sker just nu när det rapporteras så mycket om detta virus?

Tror du att det bara är en slump att hyllorna är tomma vad gäller vissa varor och att det bara handlar om att alla som köpt där gjort det utan tanke på att de är uppskrämda från virusrapporteringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in