2020-03-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det är ingen vanlig influensa. SARS hade riskklass 3. Detta lär få samma eller 4, inte verifierat än. Influensa A/B är bara riskklass 2.

0.2% risk att dö om jag får det i min ålder, ganska minimal.

500 bollar i en glasburk 499 svarta 1 vita snurra runt med handen plocka 1 boll. Om du får upp den vita så dör jag.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jätteintressant läsning.
WHO skickade 25 experter till Wuhan för att studera viruset och smittan i 9 dagar. Man får inte en bättre bild av viruset än från denna läsning. Det är rent kriminellt om inte Folkhälsomyndigheten och regeringen sätter sig in i denna läsning och använder de insikter som WHO har sammanställt.
Den kan bli rent avgörande får hur framgångsrikt Sverige klarar av detta.

https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fbt49e/the_who_sent_25_international_experts_to_china/

Konferensen om man inte vill läsa:
https://www.youtube.com/watch?v=-o0q1XMRKYM

Snabb recap:

1. Det största klustret av smittade kom från "droplets" inom familjen, alltså nära kontakt med någon smittad inom familjen, nysning, hosta etc.

2. Vid 65 000 registrerat smittade vid WHO's besök så krävde 5% (3200 personer) artificiell andningshjälp. Ytterligare 15% av de smittade (9750 personer) behövde syrgas.

3. 80% av de 65 000 smittade (52 000 personer) hade milda symptom.

4. Vanligaste symptom: Feber (88%). Torrhosta (68%). Trötthet (38%). Slem vid hosta (33%). Svårt att andas (18%). Öm hals (14%). Huvudvärk (14%). Muskelvärk (14%). Frossa (11%). Rinnande näsa ej ett symptom för Corona.

5. Av 44 600 infekterade, så dog 3.4% (1516 personer). Dödsorsak kopplas starkt till ålder, kön, tidigare sjukdomshistorik men framförallt sjukvårdens möjligheter att snabbt agera och ge vård.
Får en klump i halsen när det gäller Sveriges kapacitet.

6. Sjukvårdssystemet: 20% av de infekterade (13 000 personer) krävde sjukhusvård i flera veckor.
Den första och viktigaste faktorn är att aggressivt stoppa spridningen av viruset för att hålla nere sifforna för verkligt sjuka patienter, och sekundärt att utöka antalet bäddar (material + personal) i tid.
Tack vare detta har nu Kina lyckats stoppa spridningen väldigt effektivt.

Och vad i HELVETE gör Sverige? Flygen landar som vanligt. Ingen screening. Ingen karantän. Ingen regering eller myndighet som arbetar proaktivt eller kommer med uppmaningar. Sveriges enda hopp till att hålla nere spridningen lägger de i händerna på den enskilda människan och förväntar sig att alla agera exemplariskt i alla situationer. Jag har inte ens ord för att beskriva idiotin för hur Sverige agerar.

7. Tidigare sjukdomshistorik: dödssiffran för de infekterade med befintlig(?) kardiovaskulär sjukdom i Kina var 13%. 9.2% för de med okontrollerad diabetes. 8.4% för de med högt blodtryck. 8% för de med kroniska andningssvårigheter. 7.6% för de med cancer. 1.4% för de med ickerelevant sjukdom.

8. Sen i slutet av Januari, så har antalet nya coronavirus-diagnoser minskat stadigt, med bara 329 nya fall om dagen kontra 3000 om dagen för en månad sedan.

Slutsats:
Det är inget domedagsvirus men det ser ändå ut som ett relativt farligt virus. Det som bekymrar mig är att Sverige (förmodligen) är det mest passiva landet av alla smittade länder i världen. Inga uppmaningar görs, inga åtgärder genomförs, och nyckeln för att stoppa detta är snabba åtgärder, något som Sverige historiskt är allt annat än kända för. Jag är beklämd över att en så här inkompetent regering och en följare till ledare (Stefan Löfvén) sitter vid makten, tillsammans med en uppenbartinkompetent epidemiolog i Anders Tegnell som bara jobbar med en sak: att tona ner allvaret. Jag är genuint beklämd och ser inte ljust på de kommande månaderna.
Vad yrar du om först så är inte viruset farlig sedan så klagar du på regeringen hur sak du ha det, om inte viruset är farligt så behöver inte regeringen agera eller hur???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Vilken typ av klinik arbetar du på?
Jag jobbar på psykiatrin men är anställd på sjukhuset som helhet och kan närsomhelst omplaceras till infektion eller någon annan avdelning om det behövs.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Hur många av de döda var äldre samt hur många hade sjukdomar i botten??
Du kan vrida siffror för att det skrämmer folk men redovisa åldrar på dem som dog + kolla om de var sjuka innan, Misstänker merparten av de 34 var dels äldre och var sjuka innan i någon form då ser siffrorna alvarliga ut men det är lätt mata ut så dem siffrorna i syfte skrämma folk....

Det handlar om att jämföra med andra länder och om du gör det så ser det utan tveka oroande ut i Italien.

Time will tell...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Kan man se likheter med Kinesiska myndigheters initiala sätt att hantera smittan med Svenska myndigheters? Låtsas att det regnar

Då kan vi nog räkna med att Sverige snart toppar listorna med smittade

Fast ut statens synvinkel är det bara att låta Corona dra fram utan större åtgärder. Många pensionärer dör och man får färre utgifter. Det fascinerande är att man kan fråga.sig vad som hände med den humana stormakten.
Citera
2020-03-01, 22:07
Medlem
Tzatzikins avatar
I Italien har barn nu smittats av corona, 1:20 in i klippet:

https://youtu.be/i0ShJruunDE
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det handlar mer om coronaviruset. Jag har slutat leva som en social människa. Jag har inte haft sex på mer än en månad.

Bara kräva 14 dagars karantän innan sex :-)
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Går dokumentär om corona nu på svt2
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det svenska "samhället" är redan kört och förstört sedan lång tid tillbaka. Den skiten vi har idag är inget som någon borde offra sig för.
Nja jag väntar ett tag till innan jag överger det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag jobbar på psykiatrin men är anställd på sjukhuset som helhet och kan närsomhelst omplaceras till infektion eller någon annan avdelning om det behövs.

Hur skulle du reagera på det? Är orolig för vår vårdpersonal som inte uppskattas. Ni är ju oumbärliga! Alltid, men särskilt i ett sånt här läge!
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
0.2% risk att dö om jag får det i min ålder, ganska minimal.

500 bollar i en glasburk 499 svarta 1 vita snurra runt med handen plocka 1 boll. Om du får upp den vita så dör jag.
Du har fan större chans vinna på lotto än dra på dig detta virus och vara dem 2% som dör, men folk fattar inte siffrorna utan dem läser och ser skiten som pumpas ut på olika ställen!
Citera
2020-03-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Hur många har vanlig influensa vs corona?

Troligen extremt många fler har 'corona' än de som har testats positivt, då man redan vet att massor har mer eller mindre inga symptom förutom kanske normal förkylning.

Hursomhelst; hur många här bryr sig om normala årsinfluensans dödlighet?
Hur många har ens vaccinerats sig mot denna varje år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in