Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Definiera "hårdare".
Fler barn som får snuva? Fler barn som dör?
I Indonesien ser det ut som om fler barn avlider. Men jag väntar med att uttala mig säkert för en vi kan se hur överdödligheten ser ut i UK för barnen, de kommer ju ta några veckor till. UK brukar ju ha överdödlighet bland lite yngre en vad vi har i sina vågor. Ger deltan överdödlighet bland barn i Europa kommer vi kunna se det på euromomo i UK kurva om några veckor.
Jag läste en artikel för några dagar sedan som jag också länkade i tråden om att barn stod för halvparten av nya smittade i Israel. Man tror att det beror på att alla andra grupper är vaccinerade. Men samma trend, eller liknade trend verkar Indonesien ha, trots då att de inte (full)vaccinerat mer en 5%. Frågan blir då, hur kan detta att deltan slår på barnen på ett nytt sett förklaras med vaccinationen av andra åldersgrupper? Så och så många av de smittade var vaccinerade, ja det kan bero på vaccinationen, helt eller delvis men det kan också bero på att deltan sprids mer bland barn, i all fall i de länder som inte har sommar lov nu (likt israel, UK Indonesien). Debatten bör nyanseras lite.
Alfan fick 10-19 år i Sverige att bli den största gruppen smittade. Alfan var lite hårdare en varianten innan. Deltan ser ut att vara lite värre även den. Det ter sig för mig som att för varje ny mutation som tar över blir den lite värre. Detta är ju inte bra överhuvud taget, den borde ju bli ett hack mildare för varje gång istället. I all fall skulle man kunna önska det.
Men vi får se, deltan är i sin linda.