2021-07-06, 14:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittan ökar nu åter i Sverige. Det tros vara deltavarianten. Enligt rapport från Israel är vaccinet bara 60% effektivt mot 95% för normalvarianten. Blir illa när skolorna öppnar om inte alla snart får två sprutor. Även barn.

” Man tror ” vilka tror ? Det körs ju analys på var tionde pcrtest för att fastställa vilken arvsmassa viruset har. Så det kan ju fastställas vilka mutationer som cirkulerar .
Citera
2021-07-06, 14:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Både Ryssland och Indonesien rapporterade över 700 avlidna idag.

I dessa länder ökar antal avlidna lika hisnande som nya smittade till skillnad från UK.

I UK och Israel är det mycket barn som smittas av deltan. Man vill visa på att det är för at de vuxna är vaccinerade. Men trots att man bara vaccinerat 5% i Indonesien ser man samma trend där.

June 30 (Reuters) - The number of Indonesian children contracting the coronavirus has almost tripled since May, with infant deaths from COVID-19 rising sharply as the country suffers its most severe wave of infections so far, a senior paediatrician said on Wednesday.

Dr Aman Pulungan, head of Indonesia's paediatric society, said weekly child deaths from COVID-19 rose to 24 last week from 13 in the previous week, many under five years old.
June 30, 2021https://www.reuters.com/world/asia-pacific/covid-19-rising-among-children-indonesia-crisis-grows-2021-06-30/

Deltan verkar gå lite hårdare åt på barnen.

Definiera "hårdare".

Fler barn som får snuva? Fler barn som dör?
Citera
2021-07-06, 14:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
kurt-sune, om du inte skulle ha varit en antivaxxare skulle du inte uttryckt dig som en antivaxxare.
Antivaxxare är emot alla vacciner. Det är inte jag. Däremot är jag väldigt emot att för egen del ta ej färdigtestade vacciner. Det är mitt val som ingen ska lägga sig i.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför är du antivaxxare när du ibland verkar förstå vad corona/covid kan sälla till med.
Jag är emot att ta oprövade vacciner. Särskilt mot sjukdomar som så många överlever och klarar av att hantera som covid. Jag kan förstå om äldre och sköra vill vaccinera sig, men att alla ska göra det är helt bortom mitt förstånd. Ni som vill delta kan göra det, men kräv inte att alla ska ställa upp. Det kan ni glömma.

Jag kan ta det när experimentet är över, men inte förrän dess.
Citera
2021-07-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du kan inte räkna. Socialstyrelsen säger överdödlighet på 10%. Tror mer på dem.

De statistiker som ålderstandardiserat överdödligheten säger att den landade på ca 1,7% 2020. Sett över hela pandemin lär den vara 0%. Man väger alltså in hur många förväntade levnadsår som gått förlorade, vilket ger en indikation på hur allvarlig dödligheten är. Exempelvis bör väl dödsfall orsakat av polio som drabbar 3-åringar väga tyngre än dödsfall orsakade av covid som drabbar 83-åringar.
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-06 kl. 14:49.
Citera
2021-07-06, 14:48
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Vilken scam detta är - hur i helvete skulle sjukvården kunna vara säker på vad ex. flera tusen personer på en dag dör utav? Sådana säkre utsagor kan man inte göra på så många och så kort tid, det förstår alla. Det är en djävla apparat med att fastställa någons död på ett rättssäkert sätt. Den byråkrati som vanligtvis skall till måste verkligen åsidosättas i dessa tider eller så skjuter man enkom från höften...
Citera
2021-07-06, 14:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag säger att de flesta av 14600 döda är 14400 över 70 år och över 80% har bakomliggande sjukdomar. Är det rimligt att alla ska behöva stanna hemma och stänga ner en hel värld? Jag tycker inte det. Det skapar bara mer problem än viruset.

Ja man är sjuk lite längre med covid men de allra flesta blir helt återställda inom några månader. Fortfarande inte skäl att förbjuda människor att leva sina liv och försörja sig och sina familjer.

I ärlighetens namn är det inte så många som bryr sig om vad du tycker och det finns bra anledningar till det.
Citera
2021-07-06, 15:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Definiera "hårdare".

Fler barn som får snuva? Fler barn som dör?
I Indonesien ser det ut som om fler barn avlider. Men jag väntar med att uttala mig säkert för en vi kan se hur överdödligheten ser ut i UK för barnen, de kommer ju ta några veckor till. UK brukar ju ha överdödlighet bland lite yngre en vad vi har i sina vågor. Ger deltan överdödlighet bland barn i Europa kommer vi kunna se det på euromomo i UK kurva om några veckor.

Jag läste en artikel för några dagar sedan som jag också länkade i tråden om att barn stod för halvparten av nya smittade i Israel. Man tror att det beror på att alla andra grupper är vaccinerade. Men samma trend, eller liknade trend verkar Indonesien ha, trots då att de inte (full)vaccinerat mer en 5%. Frågan blir då, hur kan detta att deltan slår på barnen på ett nytt sett förklaras med vaccinationen av andra åldersgrupper? Så och så många av de smittade var vaccinerade, ja det kan bero på vaccinationen, helt eller delvis men det kan också bero på att deltan sprids mer bland barn, i all fall i de länder som inte har sommar lov nu (likt israel, UK Indonesien). Debatten bör nyanseras lite.

Alfan fick 10-19 år i Sverige att bli den största gruppen smittade. Alfan var lite hårdare en varianten innan. Deltan ser ut att vara lite värre även den. Det ter sig för mig som att för varje ny mutation som tar över blir den lite värre. Detta är ju inte bra överhuvud taget, den borde ju bli ett hack mildare för varje gång istället. I all fall skulle man kunna önska det.

Men vi får se, deltan är i sin linda.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-06 kl. 15:03.
Citera
2021-07-06, 15:01
Avslutad
Rapporterat avlidna med (inte nödvändigtvis av) covid:

23/6: 0
24/6: 1
25/6: 1
26/6: 0
27/6: 0
28/6: 1
29/6: 1
30/6: 1
1/7: 0
2/7: 0
3/7: 0
4/7: 0
5/7: 0

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
Citera
2021-07-06, 15:05
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
550000 givna (rapporterade) doser vaccin sedan i fredags.

64,7 % av vuxna har nu fått 1 dos och 41,9 % är fullvaccinerade.

Nu har vi tyvärr ett par veckor med lägre vaccinleveranser, så det kommer gå lite långsammare.
Fint. Tar man ett kliv utanför Flashback-bubblan inser man vilken otroligt marginaliserad företeelse dessa antivaxxer-clowner är. Vaccinationsviljan är hög och i Stockholm bokas tiderna upp i en rasande fart.
Citera
2021-07-06, 15:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Antalet smittotillfällen/dag säger ingenting om den faktiska siffran, detta då man aldrig testar 100% av befolkningen. Dessa olika modeller för testning som finns visar bara brottstycken av verkligheten. Vilka är det som testar sig, jo de som känner av att de har något som pyr i kroppen och då är chansen stor/större att dessa som testar sig verkligen har Covid-19, än de som inte testar sig. Det blir lite som en självuppfyllande profetia...
Citera
2021-07-06, 15:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nä nu måste jag nog springa och vaccinera mig fortast möjligt tror jag..

Ja nu är det ju mycket tack vare att 64 % av vuxna i Sverige tänkt tvärtom mot dig som siffrorna ser ut som de gör. Men låt för all del bli. Sluta gärna papegoja att du inte vill vaccinera dig också, vi vet det. Ingen ska tvinga dig.
Citera
2021-07-06, 15:18
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ja nu är det ju mycket tack vare att 64 % av vuxna i Sverige tänkt tvärtom mot dig som siffrorna ser ut som de gör. Men låt för all del bli. Sluta gärna papegoja att du inte vill vaccinera dig också, vi vet det. Ingen ska tvinga dig.

Just nu lär det bero väldigt marginellt på det, snarare årstiden.
Det får väl visa sig i höst och under närmaste året hur vettigt det är med vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in