2021-07-06, 15:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Just nu lär det bero väldigt marginellt på det, snarare årstiden.
Det får väl visa sig i höst och under närmaste året hur vettigt det är med vaccinet.

Vid den här tiden förra året hade vi 10-15 döda per dag, så nog är vaccineffekten tydlig både vad gäller smitta som död. Särskilt när vi nu har mer smittsamma varianter i omlopp än förra sommaren.
Citera
2021-07-06, 15:22
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är mkt grupptryck och grupptänkande som påverkar och vi är ständigt matande med domedagsnyheter. Klart som fan att folk blir oroliga och vaccinerar sig utan att förstå att studierna fortfarande pågår.

Eller så vill folk inte förstå? Jag vet inte vad det det kan bero på.
Extremt mycket konfirmationsbias. Vet flera som på ett moget sätt resonerade för och nackdelar INNAN de vaccinerade sig, efter låter de som fårskocken här. Man vill gärna berkräfta sina egna val som de rätta.

Själv har jag inte bestämt mig ännu, tänker dock inte ta något vaccin som det ser ut just nu. För mycket oklarheter och kan lika gärna vänta till hösten då vi förhoppningsvis vet mer.

Har dessutom redan haft covid 2 ggr och andra gången var det mindre än en vanlig förkylning.
Citera
2021-07-06, 15:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vid den här tiden förra året hade vi 10-15 döda per dag, så nog är vaccineffekten tydlig både vad gäller smitta som död. Särskilt när vi nu har mer smittsamma varianter i omlopp än förra sommaren.

Ja men också fler som genomgått infektionen. Det har inte bara med vaccinet att göra. Tror nästan alla jag känner har haft covid vid det här laget och absolut noll har blivit speciellt sjuk.
Citera
2021-07-06, 15:23
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det är som mycket sjukt (inte Covid-19) runt denna "pandemi" så att en bråkdel hade varit nog. Nu skall man öppna upp när det börjar öka, igen. Resandet släpps fritt, pga. eller tack vare Corona-passet, vilket inte säger ett skit för de resande eller om de smittar eller inte - vilken parodi!!!
Citera
2021-07-06, 15:24
Medlem
santos_devilles avatar
Ändå rätt ironiskt att på de platser där det är störst vaccin motstånd i usa är samma platser där flest dör just nu.

Man får hoppas det inte blir samma i Sverige. Det är ju synd att förlora våra internet krigare
Citera
2021-07-06, 15:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Extremt mycket konfirmationsbias. Vet flera som på ett moget sätt resonerade för och nackdelar INNAN de vaccinerade sig, efter låter de som fårskocken här. Man vill gärna berkräfta sina egna val som de rätta.

Själv har jag inte bestämt mig ännu, tänker dock inte ta något vaccin som det ser ut just nu. För mycket oklarheter och kan lika gärna vänta till hösten då vi förhoppningsvis vet mer.

Har dessutom redan haft covid 2 ggr och andra gången var det mindre än en vanlig förkylning.

Att genomgå infektionen har samma effekt som vaccinet, så har man redan haft covid och överlevt det så förstår jag inte varför man ska ha så bråttom med att vaccinera sig. Tvärtom är det faktiskt en god gärning att vänta, då det kan finnas någon som behöver vaccinet mer som inte genomgått infektionen ännu.
Citera
2021-07-06, 15:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ändå rätt ironiskt att på de platser där det är störst vaccin motstånd i usa är samma platser där flest dör just nu.

Man får hoppas det inte blir samma i Sverige. Det är ju synd att förlora våra internet krigare

hmm den risken är nog ganska låg såvida det är inte är några 80+-are som är aktiva skribenter på flashback
Citera
2021-07-06, 15:26
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det är som mycket sjukt (inte Covid-19) runt denna "pandemi" så att en bråkdel hade varit nog. Nu skall man öppna upp när det börjar öka, igen. Resandet släpps fritt, pga. eller tack vare Corona-passet, vilket inte säger ett skit för de resande eller om de smittar eller inte - vilken parodi!!!

Vaccin passet måste vara den största travestin i EU:s historia.
Att en enda människa ser något positivt på det är ett under ( Iofs så finns det folk som röstar V,S,MP,C så man ska väl inte hoppas för mycket)
Citera
2021-07-06, 15:28
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att genomgå infektionen har samma effekt som vaccinet, så har man redan haft covid och överlevt det så förstår jag inte varför man ska ha så bråttom med att vaccinera sig. Tvärtom är det faktiskt en god gärning att vänta, då det kan finnas någon som behöver vaccinet mer som inte genomgått infektionen ännu.
Precis det jag gör, väntar.
Planen är förhoppningsvis att inte behöva ta det alls.
Citera
2021-07-06, 15:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Precis det jag gör, väntar.
Planen är förhoppningsvis att inte behöva ta det alls.

Ja nu har det gått över ett år sedan jag hader covid och det har inte hänt ett skit. Det är emot mina principer att ta läkemedel jag inte behöver och inte minst nödgodkända...
Citera
2021-07-06, 15:34
Medlem
Merwinnas avatar
Felpost
Senast redigerad av Merwinna 2021-07-06 kl. 15:36.
Citera
2021-07-06, 15:36
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Vaccin passet måste vara den största travestin i EU:s historia.
Att en enda människa ser något positivt på det är ett under ( Iofs så finns det folk som röstar V,S,MP,C så man ska väl inte hoppas för mycket)

Hehe, så sant! Inte nog att de som innehar det inte vet om de smittar, eller ej - ingen i dess närhet som också innehar passet, vet detta. Detta skapar då en falsk känsla av trygghet och de som innehar passet blir troligtvis de stora smittspridarna framgent, detta då de tror sig smittfria, eller mindre benägna att smitta vidare - vilket ingen vet ett skit om. Betänk att de som är stolta över passet är de som mest sannolikt kommer smittas framöver då dessa lever som vanligt, igen. De tror de smittar mindre - smaka på detta. Hur fasiken kan man veta detta. Under vilka verkliga förhållanden, utanför labben, har man testat detta? Och hur replikerar man slika experiment, så att alla parametrar uppfylles i uppföljande studier? Det går bara inte att göra flera exakta studier i verklig miljö, utanför labben och därmed vet ingen hur smittsam någon egentligen är. Det är som vanligt gissningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in