2021-06-25, 09:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Om sannolikheten är försumbar för att viruset ska mutera så att massvaccineringen blir helt verkningslös till i höst (dvs vi riskerar samma utveckling som förra hösten) så ska man inte lägga energi och resurser på att beakta det scenariot.

Men min fråga var faktiskt genuin, om Tegnel är en "hobbyvirulog" som vi inte ska lyssna på, finns då förslag på någon annan svensk virolog som man ska lyssna på? Finns någon icke ”hobbyvirulog” i Sverige som siar om att massvaccineringen blir verkningslös till hösten?

Björn Olsen och Fredrik Elgh kan man lyssna en del på, men sanningen är väl den att ingen riktigt vet vilka mutationer vi kommer få och hur väl dagens vaccin klarar av att oskadliggöra dem.
Citera
2021-06-25, 09:30
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har värderat situationen, sätter hellre min tilltro till ett nu ganska välbeprövat vaccin än hänger mig till ett virus som kan göra vad det vill med mig. Du har ingen aning om vad viruset kan hitta på, antivaxxers är rädda för spikproteinet, viruset producerar massor med spikprotein, vaccinet några stycken. Har du några funderingar på vad viruset och dess enorma mängder spikprotein kan ge för bieffekter om ett år? Jag är mellan 50-60 så jag är nog i riskzon, man dessutom. Jag förlitar mig mer på individer som har phd och utvecklar vaccin än antivaxxers på flashback.

Ja, alla gör vi våra egna val i livet. Vad som visar sig vara det rätta vet vi kanske inom något år eller tom snabbare än så.

Ditt inlägg i övrigt ligger i nivå som man förväntar sig av en pro-vaxxer, tyvärr biter inte dina försök att förminska människor som har en sundare inställning till ett nytt, experimentellt vaccin. Lycka till i sandlådan med likasinnade.
Citera
2021-06-25, 09:32
Medlem
Citat:
Om sannolikheten är försumbar för att viruset ska mutera så att massvaccineringen blir helt verkningslös till i höst (dvs vi riskerar samma utveckling som förra hösten) så ska man inte lägga energi och resurser på att beakta det scenariot.

Men min fråga var faktiskt genuin, om Tegnel är en "hobbyvirulog" som vi inte ska lyssna på, finns då förslag på någon annan svensk virolog som man ska lyssna på? Finns någon icke ”hobbyvirulog” i Sverige som siar om att massvaccineringen blir verkningslös till hösten?
Jag känner inte till en enda virolog faktiskt!jag är mer för "prepare for the worst , hope for The best"
Citera
2021-06-25, 09:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
https://sverigesradio.se/artikel/deltavirusets-spridning-oroar

Lite mysig morgon lysning om Deltan i England, Ryssland, Afrika och här naturligtvis.

Ja, skönt att för en gångs skull höra en sansad analys av Deltans egenskaper.
Citera
2021-06-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det roliga var att han sa ungefär samma sak förra året.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-antagligen-ingen-andra-vag/

Det är bara att inse att denna man är en clown med absolut noll koll. Man kan lika gärna fråga första bästa bänkalkis vad hen tror om smittspridningen till hösten.

Detta sa även husguden Olsen, så du behöver inte tillskriva allt till Tegnell
Citera
2021-06-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja det är väldigt högt och vi ligger efter men det kommer att öka här med. Här skyndar vi ju på processen med att öppna upp ännu mer 1a juli.

Värmland verkar vara på väg ner..
Citera
2021-06-25, 09:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu diskuterade vi ett nytt uttalande av Tegnell. Då blir det ju naturligt att man återspeglar gamla uttalanden av samma person. Men du tycker att man måste ta med uttalanden av även andra, för annars känner du dig stött?
Citera
2021-06-25, 09:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Vad jobbar en virulog med, virulogi?

Skämt åsido, vilken virolog ska vi lyssna på tycker du? Någon annan person på FHM? Eller annat förslag? Finns någon icke "hobbyvirulog" som tror att det finns en icke försumbar sannolikhet för att "viruset lyckas mutera sig runt vaccinet" till i höst dvs så att vaccinet blir verkningslöst?

Har ju tagits upp i tråden tidigare om hur en massvaccination under stor smittspridning ökar risken för att viruset lyckas mutera runt antikropparna från vaccinerna.

Om detta kommer hända kan såklart inte jag veta men om man ska hävda motsatsen bör det motiveras med ett bra underlag.

Att Tegnell tycker något utan att presentera logiken bakom är ju inte särskilt transparant o trovärdigt.
Citera
2021-06-25, 09:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Där har du rätt. De hade tvärfel redan då. Jag själv däremot förutspådde en andra våg förra hösten. Det har du säkert också koll på. Det sa jag redan när smittspridningen gick ned under försommaren förra året.

Ska bli intressant att se vad som händer denna höst. Detta år är jag klart mera rådvill.

Det intressanta är om vaccinet klarar av att möte nuvarande och kommande mutationer. Det är också intressant att se om vi får en sådan vaccinationstäckning att vi uppnår flockimmunitet. Jag tror att barn också behöver vaccineras om vi ska nå det målet. Varianter som Dela har så pass höga R-värden att vi sannolikt behöver 80-90% vaccinationstäckning och det blir omöjligt om vi inte vaccinerar barn.

Många tycks väldigt övertygade om att denna pandemi är slut i höst. Jag själv är inte fullt så övertygad, även om jag inte fullt ut utesluter det, men då krävs att ett par saker enligt ovan uppfylls. I annat fall är det rätt kört. När skolorna börjar tar smittspridningen av Delta fart igen.
Citera
2021-06-25, 10:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, skönt att för en gångs skull höra en sansad analys av Deltans egenskaper.
Så nu känner du dig inte tvingad att skriva att jag är rädd och orolig bara för att jag länkar om deltan. Så fint att man kan länka utan att få ett psykologi utlåtande!
Citera
2021-06-25, 10:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Supper vaccinerade Israel börjar få trubbel av Deltan.

Ny munskyddskrav. Utbrott främst i två städer.
Israel's coronavirus czar Dr. Nachman Ash said Friday that Israel is seeing a sharp rise in infections, as 227 new cases were diagnosed on Thursday, though he does not believe Israel is entering a fourth wave of the virus.

"About 0.6 percent of the tests are positive, indicating an increase in infection rate," he said. Ash explained that though the number of active cases is doubling every few days, "the rate is high because there are relatively few cases. As more cases are found, we don't expect it to continue at this [exponential] rate."
Lite mindre säkerhet en Tegnell uttalande denna morgon, trots att de har mindre smittspridning av deltan.
"My guess is that we will not see a fourth wave," Ash said, though he did accede that there is the "potential" for the wider spread.
https://www.haaretz.com/israel-news/israel-s-covid-czar-warns-of-rising-infections-but-not-yet-a-fourth-wave-1.9939962
Citera
2021-06-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har ju tagits upp i tråden tidigare om hur en massvaccination under stor smittspridning ökar risken för att viruset lyckas mutera runt antikropparna från vaccinerna.

Om detta kommer hända kan såklart inte jag veta men om man ska hävda motsatsen bör det motiveras med ett bra underlag.

Att Tegnell tycker något utan att presentera logiken bakom är ju inte särskilt transparant o trovärdigt.
Jag frågade inte dig om vad du tror eller vet, det är helt ointressant för mig... Jag frågade ifall du kände till om det fanns någon icke "hobbyvirulog" i Sverige som vi borde lyssna på (eftersom FHM och Tegnell enligt dig är "hobbyviruloger" som vi inte ska lyssna på)?

Finns det någon professionell virolog som uttalat sig och siar om att viruset kommer lyckas mutera runt antikropparna och massvaccingeringen blir verkningslös så att vi får en återupprepning av förra hösten??

Personligen tror jag alla hobbyviruloger samt icke hobbyviruloger håller med Tegnell om att det mer eller mindre är helt uteslutet att kommande höst blir som i fjol map Covid. Den risken är negligerbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in