2021-06-17, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Gått bäst eller minst sämst? Var det inte igår vi lånade upp x antal miljarder, om det nu går bäst varför lånar vi?
Bäst eller minst sämst; välj själv.

Vi lånar av samma skäl som Nya Zeeland och andra länder lånar, dock har vi inte behövt låna lika mycket som våra grannländer eller resten av Europa eftersom våra åtgärder inte varit lika dyra.

Nya Zealand har ökat sin statsskuld under pandemin med 73 %. (Men den var ganska låg från början.)
https://www.google.se/amp/s/www.newshub.co.nz/home/politics/2021/04/government-debt-now-exceeds-100-billion-more-than-70-percent-on-pre-covid-19.amp.html
Senast redigerad av Ipsi 2021-06-17 kl. 16:15.
Citera
2021-06-17, 16:25
Medlem
Flera fick koksalt i stället för vaccin.
https://bulletin.nu/vaccinskandal-fick-koksaltlosning-i-stallet-for-vaccin
Citera
2021-06-17, 16:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror väl på vilka viruset träffar? Jag blev träffad själv men jag skriver ju här fortfarande. Den stora missen var skyddet av de sköraste.

Att bränna igenom barn och unga tror jag är utomordentligt bra när det är helt ofarligt.

Att skydda folk som inte behöver skyddas är så urbota korkat så jag vet inte ens var jag ska börja. Det rimliga är att var och en får välja sin egen risknivå och göra en egen bedömning nu när det finns ett vaccin.

Tycker jag med, men alla som vill måste ha fått möjlighet att ta sina två doser först (+ 14 dagar för att säkert bli immun).
Citera
2021-06-17, 16:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tycker jag med, men alla som vill måste ha fått möjlighet att ta sina två doser först (+ 14 dagar för att säkert bli immun).
Skulle inte förvåna mig om du även inkluderar barn. Tycker det räcker med 70+ själv. Det löser det mesta av problemen.

Sedan måste folk lära sig att ta hand om sin egen hälsa och ansvara för den själv.
Citera
2021-06-17, 16:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men alltså, det kan ju inte vara så himla omöjligt att sammanställa denna statistik ändå. Låt regionerna ringa eller maila in sina tal, och sätt någon på FHM att räkna ihop dem med en miniräknare. Det måste det väl finnas någon som klarar av? Det känns väldigt viktigt att vi får veta om det vänder till det sämre igen nu, p.g.a. deltan. Påverkar ju även hur mycket vi anstränger oss att hålla i.

Vilka funktioner har databasen Sminet utöver att ge underlag för statistik på nationell nivå? Påverkas sjukvårdens arbete av att Sminet ligger nere?
Citera
2021-06-17, 16:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Skulle inte förvåna mig om du även inkluderar barn. Tycker det räcker med 70+ själv. Det löser det mesta av problemen.

Sedan måste folk lära sig att ta hand om sin egen hälsa och ansvara för den själv.

Nej barn verkar ju inte bli särskilt sjuka, det man är rädd för när det gäller barn är ju sådana som har vissa sjukdomar och funktionshinder, som t.ex. påverkar immunförsvaret eller förmågan att hosta upp slem. Att sitta hopsjunken i en rullstol är inte bra, om man får något i lungorna. Hur mycket dessa barn har fått möjlighet att ha hemundervisning, eller vistas isolerat i grupprum med någon som hämtar mat åt dem i matsalen och liknande åtgärder, känner jag inte till.

Men för friska, normalfungerande barn och ungdomar verkar det inte vara någon fara. Sedan kan man tänka sig att vaccinera tonåringarna ändå (från 15 eller 16 år kanske), för att få slut på smittspridningen i hela samhället.
Citera
2021-06-17, 16:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vilka funktioner har databasen Sminet utöver att ge underlag för statistik på nationell nivå? Påverkas sjukvårdens arbete av att Sminet ligger nere?

Själva vårdarbetet kan väl inte påverkas?
Citera
2021-06-17, 16:55
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Det beror väl på vilka viruset träffar? Jag blev träffad själv men jag skriver ju här fortfarande. Den stora missen var skyddet av de sköraste.

Att bränna igenom barn och unga tror jag är utomordentligt bra när det är helt ofarligt.

Att skydda folk som inte behöver skyddas är så urbota korkat så jag vet inte ens var jag ska börja. Det rimliga är att var och en får välja sin egen risknivå och göra en egen bedömning nu när det finns ett vaccin.
Amen guud hur töntig och barnslig får man vara egentligen? Eller menar du attt du har en lista på vem som inte kommer drabbas? Då borde du typ visa den tycker jag. Alltså, vet du vad tror? Jag tror liksom att alla som använder så töntiga begrepp som 'munblöja' i ett typ trist försök att förolämpa och förlöjliga andra, de är riktigt tragiska och patetiska individer. Du är är liksom själva urmodellen för den typen av människor. Munskydd heter det.
Citera
2021-06-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kanske för att folk klarar av ekvationen risk/reward..

Känner de med ett någorlunda normalt umgänge till någon som blivit ordentligt jävla sjuk av covid-19? JA!

Känner samma person någon endaste som blivit allvarligt sjuk av vaccinet? NEJ!

Där har du svaret..

Ja, kanske det. Själv känner jag ingen som blivit riktigt sjuk av Covid. Att vi är dåliga på att föreställa oss risker vi inte kan se och ta på, är välkänt. Speciellt om det är någonting som ev.ligger i framtiden. Vi kan t.ex vara rädda för höjder eller giftormar som kan skada/döda oss direkt, samtidigt som man röker 2 pkt cigg/dag.

Det är väl ingen som tror att man blir akut allvarligt sjuk av vaccinen. Men ingen vet heller vad det gör med kroppen på sikt.
Citera
2021-06-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Amen guud hur töntig och barnslig får man vara egentligen? Eller menar du attt du har en lista på vem som inte kommer drabbas? Då borde du typ visa den tycker jag. Alltså, vet du vad tror? Jag tror liksom att alla som använder så töntiga begrepp som 'munblöja' i ett typ trist försök att förolämpa och förlöjliga andra, de är riktigt tragiska och patetiska individer. Du är är liksom själva urmodellen för den typen av människor. Munskydd heter det.

Men vi vet ju vilka som drabbas och vilka som klarar infektionen med sitt egna försvar. Vad vi inte vet, är vad det gör med kroppen på längre sikt. Där är förutsättningarna för både Covid och vaccinen exakt detsamma. Trots detta så får vissa individer det att låta som att besluten är självklara och att de som tvekar är dumma i huvudet. Detta fenomen kan nog bara förklaras med att det pågår propaganda och att känslor är mer påkopplade än intellektet.
Citera
2021-06-17, 17:26
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det EVENTUELLA problemet med rna vaccin är ju på lång sikt så det är väl inte så konstigt.
Dessutom är det inte så konstigt om döda av vaccinet räknas som "unclassified" som mycket tyder på att det görs i usa.
Du fantiserar och drömmer utan någon som helst källa. Överdödligheten var jättehög i USA i början på året då den peakade (eftersom covid peakade då), sen har den stadigt sjunkit och senaste veckorna är den nere på normalnivåer. Skulle det finnas en massa "unclassified" så syns det ju naturligtvis där. Naturligtvis är överdödligheten jan-maj i år mycket högre än förra året då det inte började dö folk i c19 förrän i slutet av mars 2020....
Citera
2021-06-17, 17:27
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mig veterligen finns det inga som tvångsvaccineras i Sverige. Har du blivit tvångsvaccinerad? Bor du på någon institution? Själv blev jag förbannad för att jag fick vänta så länge på mitt vaccin.

Försvarar regeringens vidriga agerande där de vill tvinga folket att vaccinera sig genom restriktioner som hindrar oss röra sig fritt i samhället?

Jobba du på.. jag hälsar att det är val nästa år.. och min valkampanj har bara börjat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in