2021-06-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Genom politiska beslut med vaccinering som strategi.

Det behöver inte vara den enda rätta vägen. Särkilt inte när viruset är ofarligt för de allra flesta av oss.

Det återstår att se. Att låta viruset bränna igenom en befolkning (som jag förmodar att du förespråkar) innebär i min mening betydligt större hälsorisk än vaccinering.
Citera
2021-06-17, 14:21
Medlem
Børn i alderen 12-15 år får til efteråret (höst) mulighed for at blive vaccineret mod covid-19.

Det siger Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, torsdag på et pressemøde om emnet i Eigtveds Pakhus i København.

Dermed lægger Danmark sig op ad en vurdering fra Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA).

Tilbuddet om vaccination til de 12-15-årige vil ske, når alle grupper i alderen over 16 år er færdigvaccineret.

Det kommer "formentlig" til at ske fra september.

Søren Brostrøm understreger ved pressemødet, at tilbuddet om vaccine til de 12-15-årige primært sker ud fra et ønske om at få øget graden af immunitet i befolkningen.

I september vil vi være færdige med at tilbyde vaccine til alle over 16 år. Det er meget tilfredsstillende.«

»Men vi har brug for mere befolkningsimmunitet. Derfor vil vi tilbyde vaccinen til 12- til 15-årige. Det vil medvirke til, at vi bevarer epidemikontrollen hen over vinteren,« siger Søren Brostrøm.

https://www.berlingske.dk/danmark/12-15-aarige-faar-tilbudt-coronavaccine-til-efteraaret
Senast redigerad av Esrum 2021-06-17 kl. 14:23.
Citera
2021-06-17, 14:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Folkhälsomyndighetens databas är fortfarande ur funktion, och beränknas fungera igen först nästa vecka.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering:
Tegnell: Ingen anledning till vaccinoro över deltavarianten

Smittspridningen i Sverige fortsätter att sjunka snabbt, säger statsepidemiolog Anders Tegnell på den myndighetsgemensamma pressträffen.
...
Han meddelar också att databasen Sminet ligger fortsatt nere. Sminet stängdes i söndags till följd av en möjlig säkerhetsbrist. Först nästa vecka beräknas systemet vara uppe igen, säger Tegnell.
Är Folkhälsomyndigheten lika dåliga på att sköta sina datorer, som dom är att hantera smittspridningen?

Är detta acceptabelt? Vilka risker finns med att databasen ligger nere?
Citera
2021-06-17, 14:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Folkhälsomyndighetens databas är fortfarande ur funktion, och beränknas fungera igen först nästa vecka.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering:
Tegnell: Ingen anledning till vaccinoro över deltavarianten

Smittspridningen i Sverige fortsätter att sjunka snabbt, säger statsepidemiolog Anders Tegnell på den myndighetsgemensamma pressträffen.
...
Han meddelar också att databasen Sminet ligger fortsatt nere. Sminet stängdes i söndags till följd av en möjlig säkerhetsbrist. Först nästa vecka beräknas systemet vara uppe igen, säger Tegnell.
Är Folkhälsomyndigheten lika dåliga på att sköta sina datorer, som dom är att hantera smittspridningen?

Är detta acceptabelt? Vilka risker finns med att databasen ligger nere?

Men alltså, det kan ju inte vara så himla omöjligt att sammanställa denna statistik ändå. Låt regionerna ringa eller maila in sina tal, och sätt någon på FHM att räkna ihop dem med en miniräknare. Det måste det väl finnas någon som klarar av? Det känns väldigt viktigt att vi får veta om det vänder till det sämre igen nu, p.g.a. deltan. Påverkar ju även hur mycket vi anstränger oss att hålla i.
Citera
2021-06-17, 14:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det återstår att se. Att låta viruset bränna igenom en befolkning (som jag förmodar att du förespråkar) innebär i min mening betydligt större hälsorisk än vaccinering.

Det beror väl på vilka viruset träffar? Jag blev träffad själv men jag skriver ju här fortfarande. Den stora missen var skyddet av de sköraste.

Att bränna igenom barn och unga tror jag är utomordentligt bra när det är helt ofarligt.

Att skydda folk som inte behöver skyddas är så urbota korkat så jag vet inte ens var jag ska börja. Det rimliga är att var och en får välja sin egen risknivå och göra en egen bedömning nu när det finns ett vaccin.
Citera
2021-06-17, 14:44
Medlem
Citat:
Det beror väl på vilka viruset träffar? Jag blev träffad själv men jag skriver ju här fortfarande. Den stora missen var skyddet av de sköraste.

Att bränna igenom barn och unga tror jag är utomordentligt bra när det är helt ofarligt.

Att skydda folk som inte behöver skyddas är så urbota korkat så jag vet inte ens var jag ska börja. Det rimliga är att var och en får välja sin egen risknivå och göra en egen bedömning nu när det finns ett vaccin.

Absolut det är ett fritt val att vaccinera sig. Är man rädd, som du själv, kan man avstå
Citera
2021-06-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
På nyheterna sa dom nu att man måste hålla på att vaccinera sig under 2-3 års tid 😷😷😷
2-3 år kommer nog istället sluta med resten av livet. Nya virusmutationer kommer uppstå hela tiden.

Det kommer aldrig bli normalt igen dags och inse det
Citera
2021-06-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
2-3 år kommer nog istället sluta med resten av livet. Nya virusmutationer kommer uppstå hela tiden.

Det kommer aldrig bli normalt igen dags och inse det

Ungefär som influensa då?

Sista åren har det väl varit någon miljon om året som vaccinerat sig mot influensa.
Citera
2021-06-17, 14:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Eller så gör man INTE så och klarar ekonomin bäst i Europa!

Är det Sverige du tänker på så har vi istället 14500 döda, ingen merit precis.
Citera
2021-06-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ungefär som influensa då?

Sista åren har det väl varit någon miljon om året som vaccinerat sig mot influensa.
Vi lär nog vara labbråttor för en väldigt lång tid framöver.
Citera
2021-06-17, 14:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Stöttar upp och stöttat upp.... de är i princip fångar i sitt eget land. Tyvärr förstår somliga inte det.

Vi ser olika på saken, jag ser det som att staten skyddar sina medborgare. De kanske inte har det så jävligt som här där vi måste fly landet.
Citera
2021-06-17, 15:10
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Döda i USA som räknas som "unclassified" har mellan 2014 - 2020 legat på 12k-15k fram till och med maj.
2021 ligger denna siffra på över 45000st. Många menar på att det är "vaccindöda" då de inte har någon egen kategori. Något skumt är det helt klart med 30000st fler "unclassified döda" jan-maj än något år tidigare sen 2014.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in