2021-05-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo jag vet.

Frågan är alltså om hur pass mycket värre AZ är än de andra.

Inte alls särskilt mycket värre. Jag såg nån jämförelse med att det är lika sannolikt att du blir träffad av blixten som att råka illa ut av Astra Zeneca.
Anledningen till att det blir en del fall är ju för att tiotals miljoner människor vaccinerats runt i världen med detta.

Vi ska också komma ihåg att Sverige verkligen sticker ut i världen med att inte tillåta Astra Z i särskilt stor omfattning. Vi i Norden gör en bedömning som övriga världen inte håller med om.

Personligen tycker jag att åtminstone personer över 40 skulle kunna få det på eget bevåg. Redan imorn.
Citera
2021-05-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jo, mer faktiskt. För han propagerade för en slags passivitet och att låta viruset göra "sin grej".
Som jag visade dig motbevisar t.ex. Nya Zeeland att det måste bli så.
Det Gisecke sade var att det måste bli så, att ingen kommer undan.

Detta är således inte korrekt i det fall det finns möjlighet att skaffa fram vaccin. Så Giesecke hade fel i att det bara fanns en strategi.

Det spelar ingen roll hur många gånger du gör glädjeskutt över att resten av Europa "kommit ifatt", de som gjort det har också misslyckats. Deras misslyckande gör inte vårt misslyckande mindre, utan det totala misslyckandet större.

Nya Zeeland är ett exempel på att man också kan lyckas.
Särskilt om man inte lyssnar på fatalistiska idioter som Giesecke som tror att det är 1950 fortfarande.

Jag konstaterar återigen att Giesecke hade helt rätt i det han sade. Och nu stör det dig så till den grad att du på allvar sitter och jämför med söderhavsöar

NZ är även det ett stort misslyckande om du jämför med Kiribati, Vanuatu, Palau, Cook öarna och andra...

Så det där körsbärsplockandet är ju bara trams.

NZ som dessutom låst in sin befolkning där ingen tillåts lämna landet. Och ingen komma dit. Och så lär de få hålla på i decennier framöver.
Citera
2021-05-07, 21:35
Medlem
Citat:
Jo, mer faktiskt. För han propagerade för en slags passivitet och att låta viruset göra "sin grej".

Vi har gjort det förr, och vi överlevde utan att knäcka ekonomin. 1993, 97000 döda, influensan var hård.

Citat:
Som jag visade dig motbevisar t.ex. Nya Zeeland att det måste bli så.
Det Gisecke sade var att det måste bli så, att ingen kommer undan.

Giesecke har perspektiv, något du saknar. Covid har inte orsakat unik dödlighet. Den är i nivå med en värre influensa. Nya Zeeland kommer sannolikt inte komma undan, nån gång måste de öppna och då kommer det till slut komma varianter som vaccin inte rår på. Du kommer aldrig läsa om det i aftonbladet dock.

Citat:
Nya Zeeland är ett exempel på att man också kan lyckas.

Att stänga in sitt folk på en ö är inte att lyckas.
Citat:
Särskilt om man inte lyssnar på fatalistiska idioter som Giesecke som tror att det är 1950 fortfarande.

Ett stort problem idag är att många yngre inte förstår vikten av erfarenhet.
Citera
2021-05-07, 21:38
Medlem
Citat:
Det finns fortfarande inga trovärdiga belägg för att restriktioner kommer döda fler unga än covid19.
Räknar man mer anständigt, döda totalt blir siffran ännu mer talande.
Covid kommer direkt och indirekt ta död på många unga också.

Det du uppfattar som att man enbart bryr sig om "gammelmormor" tyder på att du i grund och botten inte förstår vad pandemin egentligen är för någonting. Du förstår inte proportionerna utan har fastnat i en återvändsgränd kring "bara gamla". Det är inte bara gamla det handlar om och som exemplet Brasilien visar så är det inte lyckosamt alls att strunta i pandemin.

Jo det är 90% gamla och riskgrupper det handlar om. Påstår man nått annat så ljuger man.

Du har uppenbarligen panikat fullständigt för detta som så många andra. Beklagar.

Det finns gott om studier i hur många människoliv restriktioner beräknas ta de kommande 10 åren. Och då är det unga personer framförallt som råkar illa ut.

Bristen på utbildning kommer en del ha med sig resten av livet. En katastrof såklart.

Uteblivna barnvaccinationer likaså. Malaria har redan ökat i spåren av Corona. Där är det framförallt barn som avlider.
Ingen bryr sig. Absolut ingen.

Restriktionerna är såklart en global katastrof och vi tar medvetet död på ungefär lika många som viruset självt.
Människans idioti.

Och detta vill korkskallar som du har ännu mer av Såhär efter 500 dagar i en pandemi... HAHA, otroligt!

Covid-tar knappt några unga alls direkt. Däremot kommer de dö en himla massa indirekt. Av restriktionerna.

Cancer kommer såklart att öka de närmsta 10 åren då ingen går och kollar det längre i världen.
Citera
2021-05-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Vi har gjort det förr, och vi överlevde utan att knäcka ekonomin. 1993, 97000 döda, influensan var hård.

Giesecke har perspektiv, något du saknar. Covid har inte orsakat unik dödlighet. Den är i nivå med en värre influensa. Nya Zeeland kommer sannolikt inte komma undan, nån gång måste de öppna och då kommer det till slut komma varianter som vaccin inte rår på. Du kommer aldrig läsa om det i aftonbladet dock.

Att stänga in sitt folk på en ö är inte att lyckas.

Ett stort problem idag är att många yngre inte förstår vikten av erfarenhet.

Precis så. Jag förstår inte hur i helvete man kan anse att stänga in sin befolkning på en ö utan reell möjlighet att resa därifrån eller komma tillbaka är att "lyckas"??

För mig är det det ultimata misslyckandet.

Dessutom lär de få hålla på så i decennier framöver då Covid-19 är här för att stanna.
En dag måste de ju öppna och vad var då denna inlåsning värd?
Citera
2021-05-07, 21:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Dessa aerosoler är aktuella främst inom vården då man behandlar de sjuka . Du har väl sett vilka skyddsmasker man använder där samt heltäckande skyddsutrustning.. det är inte på Ica det sprids så .

Så bär man ett sådant skydd när man är och handlar på ICA borde man vara safe?
Citera
2021-05-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
WHO har godkänt SinoPharm - ett kinesiskt vaccin med riktiga, avdödade coronavirus, d.v.s. den naturliga metoden att framställa vaccin. Tänk om Stefan skulle kunna få tummen ur nu! Det enda jag ser som lite läskigt med detta, är att det använder aluminium som adjuvans - men å andra sidan kanske det inte gör något när det är så små mängder? Vi får ju i oss aluminium ändå.
använder du vanlig deoderant så får du i dig aluminium.... Nää aluminium är inte direkt nyttigt att få i kroppen. varför använder man det?
Citera
2021-05-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Varför ska OS flyttas? Kan man inte hålla OS nu så kommer man aldrig kunna hålla ett OS mera.

De aktiva kommer dessutom att vaccineras. Pfizer har ju skänkt vaccin till detta. Japanernas oförmåga att vaccinera får de skylla på sig själva.

Klart man kan hålla OS när denna uppblåsta pandemi är över.

Skänkt.. tror du verkligen en drake som Pfizer skänker vaccin.
Det är inget krav att vara vaccinerad för att delta.
Citera
2021-05-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men alla vaccinerna har väl gett biverkningar?

Ja det har dom och det lär ju bli fler kan man anta.
Men grejen är att vi vet inte vet vilka biverkningar som uppenbarar sig om ett år eller så.
Därför är många tveksamma till å ta detta vaccin.
Citera
2021-05-07, 21:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
De rapporterar på radion nu att Stockholm har den högsta dödligheten i covid av alla regioner.
De har ålderjusterat och kan inte säga vad orsaken är att det ser ut så.
Varför det ser ut så kan jag förklara, men säg det inte till nån för det är hemligt.
Man kan aldrig tala om hur sanningen är utan man ska spela dum.
Över hela världen ser det ut så att där det bor människor som borde bo i en annan världsdel så är siffrorna högre.(Australien är ett undantag)
Jordklotets sätt att ställa allt till rätta igen. Negrer ska vara i Afrika.

Hur ser det ut i Sydamerika? Jag har ställt frågan förut, men jag har inte fått något svar på hur den etniska fördelningen ser ut bland epidemins offer i Sydamerika.

Jag befarar att Sydamerikas indianer har drabbats hårt. Ifall Europa får möjlighet att avvara vacciner, så föreslår jag att Brasilien får prioritet, och då i synnerhet ursprungsfolken.

Afrika förtjänar lägst prioritet. Afrikanerna har tagit emot stora mängder bistånd under många år. Biståndet har inte gått till att avskaffa fattigdom, utan till att öka befolkningsmängden i mottagarländerna i skrämmande hastighet.
Citera
2021-05-07, 22:01
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så bär man ett sådant skydd när man är och handlar på ICA borde man vara safe?

Haha med marginal .. inom vården ( min fru är ssk på en akutvårdsavdelning) har man bara sådan utrustning när man vårdar konstaterat positiva . Annars har de visir och vanligt munskydd. Och de flesta inklusive min fru har klarat sig utan smitta so far. Det tråkiga är dock att all vårdpersonal inte fått vaccin ännu
Citera
2021-05-07, 22:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Haha med marginal .. inom vården ( min fru är ssk på en akutvårdsavdelning) har man bara sådan utrustning när man vårdar konstaterat positiva . Annars har de visir och vanligt munskydd. Och de flesta inklusive min fru har klarat sig utan smitta so far. Det tråkiga är dock att all vårdpersonal inte fått vaccin ännu

Tycker det är skandal att inte all vårdpersonal är vaccinerad ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in