2021-05-07, 14:39
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...eller om fler, som faktiskt velat, TILLÅTITS att vaccinera sig tidigare... Alla regioner får ju vaccin efter mängden invånare i respektive åldersgrupp, uppifrån och ned. Alltså måste det vara något FEL på dom som inte har öppnat upp för Fas 4 ännu? Alla har ju fått samma möjligheter, menar jag. För att inte tala om dom som slänger doser, i stället för att vaccinera typ vem som helst som vill.
Jag förstår ärligt talat inte varför det inte råder upprorsstämning över att Janssen inte används för frivilliga? Att det är endos och att man kan få det snabbare utanför den ordinarie turordningen hade lockat många personer är jag övertygad om. För april och maj hade det inneburit ~330k personer med skydd efter tre veckor.

Vad sysslar journalisterna med?
Citera
2021-05-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Lite 50-50 mellan regionerna om det är nedgång eller uppgång. Detta bromsar hastigheten på en nationell nedgång just nu - förhoppningsvis peakar de inom några veckor och det börjar rasa sen.

Jag är tveksam om det verkligen går så långsamt som de absoluta siffrorna gör gällande eller om det är en effekt av hur många som testas. Kikar man på fredagarna i dina rapporter och jämför med antalet tester veckovis ser man följande:

Vecka 17: 336 138 Utförda tester: Positiva under fredagen: 5 950
Vecka 16: 316 107 Utförda tester: Positiva under fredagen: 6 268
Vecka 15: 330 502 Utförda tester: Positiva under fredagen: 7 659
Vecka 14: 304 741 Utförda tester: Positiva under fredagen: 7 777

Tittar man på "rekordveckorna", dvs v 15 och v17 så blir nergången extremt tydlig nationellt. Men visst, det hade gärna fått minska i en snabbare takt.
Citera
2021-05-07, 14:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Jag förstår ärligt talat inte varför det inte råder upprorsstämning över att Janssen inte används för frivilliga? Att det är endos och att man kan få det snabbare utanför den ordinarie turordningen hade lockat många personer är jag övertygad om. För april och maj hade det inneburit ~330k personer med skydd efter tre veckor.

Vad sysslar journalisterna med?

Ja, i alla fall för grupper som EU godkänt det för, borde det ju vara lugnt. Förutsatt att det är frivilligt som sagt, och man inte hamnar längst bak i kön om man tackar nej.
Citera
2021-05-07, 14:48
Medlem
35% fått första dosen nu.

100.000 stick nästan sen rapporteringen igår.

Då håller min prognos nästan 50% har fått första dosen nästa söndag.

Det är ju liten fördröjning i rapportering också.
Citera
2021-05-07, 15:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...eller om fler, som faktiskt velat, TILLÅTITS att vaccinera sig tidigare... Alla regioner får ju vaccin efter mängden invånare i respektive åldersgrupp, uppifrån och ned. Alltså måste det vara något FEL på dom som inte har öppnat upp för Fas 4 ännu? Alla har ju fått samma möjligheter, menar jag. För att inte tala om dom som slänger doser, i stället för att vaccinera typ vem som helst som vill.

Att slänga doser är rent vansinne. Det blev ett himla liv om poliserna som fick en spruta eller äldre i en livsmedelsbutik istället för att kassera doserna.

Enl. sjukvårdspersonal i min kommun är vaccinet väldigt orättvist fördelat i landet.
Citera
2021-05-07, 15:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jaha då kan vi slopa 14 000 döda och nedgradera till 10 000.

https://www.dn.se/sverige/nastan-10-000-dog-i-covid-19-forra-aret/

3% alltså, inte direkt katastrof. Och detta året helt normalt och till och med underdödlighet. Men dårarna vill fortsätta med sina restriktioner.

Du förstår verkligen inte skillnaden och du förstår inte varför överdödlighet/underdödlighet inte kan översättas med döda i Corona.
Om vi hade haft en tsunami och en estoniakatastrof förra året så ytterligare 1500 personer hade dött. Hade det då inneburit att 11500 och inte 10000 dog i Corona förra året? Om det inte hade varit för att 2000 färre dog i influensa förra året, hade då 2000 fler dött i Corona? Enligt ditt sätt att resonera är det ju så det är.
Citera
2021-05-07, 15:22
Medlem
De rapporterar på radion nu att Stockholm har den högsta dödligheten i covid av alla regioner.
De har ålderjusterat och kan inte säga vad orsaken är att det ser ut så.
Varför det ser ut så kan jag förklara, men säg det inte till nån för det är hemligt.
Man kan aldrig tala om hur sanningen är utan man ska spela dum.
Över hela världen ser det ut så att där det bor människor som borde bo i en annan världsdel så är siffrorna högre.(Australien är ett undantag)
Jordklotets sätt att ställa allt till rätta igen. Negrer ska vara i Afrika.
Citera
2021-05-07, 15:26
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
35% fått första dosen nu.

100.000 stick nästan sen rapporteringen igår.

Då håller min prognos nästan 50% har fått första dosen nästa söndag.

Det är ju liten fördröjning i rapportering också.
Nuvarande tempo verkar ligga på 70k i veckan.

De hade ju kunnat öka på det hela lite genom att erbjuda astra till alla åldersgrupper redan nu. Antagligen kommer vi får ganska många doser över av detta när alla 65+ har fått sin dos.
Citera
2021-05-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att slänga doser är rent vansinne. Det blev ett himla liv om poliserna som fick en spruta eller äldre i en livsmedelsbutik istället för att kassera doserna.

Enl. sjukvårdspersonal i min kommun är vaccinet väldigt orättvist fördelat i landet.
Naturligtvis är sådan där stelbenhet otroligt korkad men om alla som erbjudits tagit vaccinet hade situationen inte uppkommit.
Citera
2021-05-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Det är jättemånga som blir sjuka just nu i Covid 3-7 dagar efter vaccination. Min mamma och pappa känner flera stycken och på facebook och instagram så läser man om nya fall varje dag. Vad är det som händer egentligen?
Efter bara tre till sju dagar har man ju inte fullgott skydd av vaccinet.
Citera
2021-05-07, 15:34
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ganska vanligt att man blir lite risig av de flesta vaccin. Det är en effekt av att immunförsvaret går igång.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Ja, men varför får de Covid-19 precis efter vaccinet? Varför inte 3 veckor innan eller 3 månader innan? Varför har folk klarat sig från viruset tills de får vaccinet? Det här är ju otroligt märkligt.

Det är för konstigt för att det inte ska finnas ett samband.
Citera
2021-05-07, 15:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Kan tänka mig att många slappnar av och börjar slarva med t ex hålla avstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in