Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Australien och NZ är öar på andra sidan jordklotet.
Norden ligger avsides och i viss mån avskiljt (vilket även vi kunnat dra nytta av i stället för att dra igång den där teatern).
Dumsnåla vet jag inte om länderna på kontinenten varit. Problemet har nog där snarare handlat om ”individens frihet”, ”liberal-demokrati” etc, dvs mer politiskt-ideologiskt betingat.
Sen så har man inte varit synkade. När Italien slog larm skulle även de andra länderna ha reagerat, men det tog ett tag (i stället tittade man på och ropade typ ”Heja Italien, ni har vår sympati”! när de stängde ner).
Glöm inte heller att det funnits en inre opinion mot nedstängningarna typ ”Bu-hu, jag får inte gå ut när jag vill.”, vilket säger mycket om moralen hos folk.
”individens frihet”, ”liberal-demokrati” etc, dvs mer politiskt-ideologiskt.
Alltså hur hanterar man en allmänfarlig sjukdom är reglerad under smittskyddslagen. Myndigheten är ansvarig för att förhindra smittspridningen av allmänfarligsjukdom.
Det är hur klart som helst. Att låta smittspridning av allmänfarlig sjukdom fortsätta (som man gjorde speciellt i början av pandemin) strider direkt mot grundlagen och de europeiska konventioner om rätten till hälsa vilket Sverige har ratificerat.
Individens frihet kan inte gå före individens rätt till hälsa. Detta av den enkla anledningen att om individen dör av en allmänfarlig sjukdom då är det inte mycket frihet den kan begära. inte i det jordliga livet i alla fall.