Citat:
Ursprungligen postat av
prrrr
Jag försöker varken vara alarmist eller optimist utan bara genuint nyfiken då vissa verkar påstå att vi nu är på väg ner, men när jag kollar på SVTs grafik över IVA så ser det ut att ligga platt med möjligtvis en liten nedgång på mellan 1-4% senaste veckorna. Många har sagt att detta är den bästa "indikatorn" på smitta i samhället, så vill gärna höra hur ni andra tänker? Det är väl en platå snarare än en "tydlig trend nedåt" om något alls? Jag ser att nyinlagda verkar gå ner, men det är bara sedan några dagar tillbaka? Eller laggar den siffran mer än 1-2 veckor?
Det är en liten nedgång. SVT:s grafik hänger inte riktigt med när det gäller nyinlagda, det är som att den slutar att uppdatera efter en dag eller två. Titta direkt i källan.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart
De senaste 3-4 dagarna är inte kompletta, just nyinläggningar läggs inte in i samma takt som den dagliga rapporteringen av antal inlagda. Försöker man bortse från avvikande utfall enstaka dagar så ser vi att IVA-inläggningarna vände nedåt den 17 april. Fortfarande är vi dock på nivå 35-40 nya inläggningar per dag. Så det kommer att vara dagar då summa inlagda ökar, beror ju på om utskrivningar överstiger inskrivningar
Sjukhusinläggningar (inkl IVA) har visat sig vara en väldigt bra indikator på smittläget, med ca 1 veckas eftersläpning.