2021-04-29, 06:35
Medlem
Think-Twices avatar
Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Problem, reaktion, lösning. Ingen brist på ingredienserna 2021.

Finner det passande att citera kändis:
-Those who are able to see beyond the shadows and lies of their culture will never be understood, let alone believed, by the masses.
Citera
2021-04-29, 07:57
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nA6eQo/mystiskt-hal-i-statistiken-varfor-vaccinerar-sig-inte-60-plussarna

Jahapp...

Personer som vägrar sitt vaccin borde gladeligen bli placerad sist i kön för att bli vaccinerad.
Citera
2021-04-29, 08:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nA6eQo/mystiskt-hal-i-statistiken-varfor-vaccinerar-sig-inte-60-plussarna

Jahapp...

Personer som vägrar sitt vaccin borde gladeligen bli placerad sist i kön för att bli vaccinerad.

Det blir de också. En snabb googling visar på artiklar från åtminstone Norrbotten, Uppsala och Östergötland som säger just det. Om du bokar tid och sedan inte nyttjar den så hamnar du sist i kön.

Jag hoppas dock att de är rätt få till antal. Det oroande är ju om det är för många som inte alls bokar tid ens.
I min region, Jönköping, ser det dock bra ut. 81 % av alla 60+ har redan fått minst en dos.
Citera
2021-04-29, 09:23
Medlem
Intressant detta med CFR.

Tråden skriker ju om hur Sverige har den värsta situationen i hela Europa avseende smitta.

Märkligt då att Sverige just nu har ett 7-dagars rullande CFR på <0,5%
Ungern har ca 10%
Tyskland >1%
Belgien >1%

Detta samtidigt som det dör fler där per capita varje dag.
Hur förklarar nu experter hur detta hänger ihop?

Sverige har alltså värst smitta i Europa men bland de lägsta dödstalen per capita. Detta trots att vi bevisligen är ett av de land med bäst koll på vilka som avlider i sviterna av covid-19..
Citera
2021-04-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn

Jahapp...

Gott så. Problemet kvarstår dock när dessa icke-vaccinerade ska ta upp sjukvårdsresurser. Det är rätt udda att man är så rädd för AZ. Det är exakt samma fenomen som när folk inbillar sig att Covid är en dödsdom. Skyll på massmedia som piskar upp irationell rädsla.
Citera
2021-04-29, 10:01
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Intressant detta med CFR.

Tråden skriker ju om hur Sverige har den värsta situationen i hela Europa avseende smitta.

Märkligt då att Sverige just nu har ett 7-dagars rullande CFR på <0,5%
Ungern har ca 10%
Tyskland >1%
Belgien >1%

Detta samtidigt som det dör fler där per capita varje dag.
Hur förklarar nu experter hur detta hänger ihop?

Sverige har alltså värst smitta i Europa men bland de lägsta dödstalen per capita. Detta trots att vi bevisligen är ett av de land med bäst koll på vilka som avlider i sviterna av covid-19..
Angående det jag markerat i fetstil i ditt citat: brace yourself, säger jag bara... Vissa i den här tråden tror att Sverige behandlar människor lika noggrant som danskarna behandlade minkar.

Men jag håller helt med dig. På samma tema är det fascinerande att media, när man trodde att det inte var möjligt, lyckas med konststycket att lägga sig på en ännu lägre nivå jämfört med den man tidigare haft i sin pandemirapportering. Fruktansvärt fördummande och i sig direkt samhällsskadligt.
Citera
2021-04-29, 10:22
Medlem
Jag försöker varken vara alarmist eller optimist utan bara genuint nyfiken då vissa verkar påstå att vi nu är på väg ner, men när jag kollar på SVTs grafik över IVA så ser det ut att ligga platt med möjligtvis en liten nedgång på mellan 1-4% senaste veckorna. Många har sagt att detta är den bästa "indikatorn" på smitta i samhället, så vill gärna höra hur ni andra tänker? Det är väl en platå snarare än en "tydlig trend nedåt" om något alls? Jag ser att nyinlagda verkar gå ner, men det är bara sedan några dagar tillbaka? Eller laggar den siffran mer än 1-2 veckor?
Citera
2021-04-29, 10:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Jag försöker varken vara alarmist eller optimist utan bara genuint nyfiken då vissa verkar påstå att vi nu är på väg ner, men när jag kollar på SVTs grafik över IVA så ser det ut att ligga platt med möjligtvis en liten nedgång på mellan 1-4% senaste veckorna. Många har sagt att detta är den bästa "indikatorn" på smitta i samhället, så vill gärna höra hur ni andra tänker? Det är väl en platå snarare än en "tydlig trend nedåt" om något alls? Jag ser att nyinlagda verkar gå ner, men det är bara sedan några dagar tillbaka? Eller laggar den siffran mer än 1-2 veckor?

Det är en liten nedgång. SVT:s grafik hänger inte riktigt med när det gäller nyinlagda, det är som att den slutar att uppdatera efter en dag eller två. Titta direkt i källan.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

De senaste 3-4 dagarna är inte kompletta, just nyinläggningar läggs inte in i samma takt som den dagliga rapporteringen av antal inlagda. Försöker man bortse från avvikande utfall enstaka dagar så ser vi att IVA-inläggningarna vände nedåt den 17 april. Fortfarande är vi dock på nivå 35-40 nya inläggningar per dag. Så det kommer att vara dagar då summa inlagda ökar, beror ju på om utskrivningar överstiger inskrivningar

Sjukhusinläggningar (inkl IVA) har visat sig vara en väldigt bra indikator på smittläget, med ca 1 veckas eftersläpning.
Citera
2021-04-29, 10:38
Medlem
I Region Örebro minskar nu coronasmittan, rapporterar P4 Örebro.

R-talet i regionen, som indikerar hur många en person smittar vidare till, har sjunkit till under 1 för första gången på länge.

Smittskyddsläkaren Gunlög Rasmussen säger att det innebär att smittspridningen minskar.

– Vi såg en viss minskning förra veckan också, men vågade inte riktigt hoppas på det då. Vi har under långt tid innan dess haft en successiv ökning, säger hon.
Citera
2021-04-29, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är en liten nedgång. SVT:s grafik hänger inte riktigt med när det gäller nyinlagda, det är som att den slutar att uppdatera efter en dag eller två. Titta direkt i källan.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

De senaste 3-4 dagarna är inte kompletta, just nyinläggningar läggs inte in i samma takt som den dagliga rapporteringen av antal inlagda. Försöker man bortse från avvikande utfall enstaka dagar så ser vi att IVA-inläggningarna vände nedåt den 17 april. Fortfarande är vi dock på nivå 35-40 nya inläggningar per dag. Så det kommer att vara dagar då summa inlagda ökar, beror ju på om utskrivningar överstiger inskrivningar

Sjukhusinläggningar (inkl IVA) har visat sig vara en väldigt bra indikator på smittläget, med ca 1 veckas eftersläpning.

Tack för utförligt svar!
Citera
2021-04-29, 10:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Kan Kina snälla börja förbättra sin djurhållning! Deras brister hotar ständigt och jämt hela mänskligheten!

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/varannan-har-bevittnat-trakasserier-1.10643938

Blev det fel länk eller likställer du Jämställdhetsmyndigheten med kinesisk djurhållning?
Citera
2021-04-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr

8% ner på 10 dagar. Jag tycker det är väldigt bra siffror.
Om det fortsätter vet ju ingen, men trenden tyder på det åtminstone..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in