2020-03-01, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Någon som varit i Thailand som vet om de äter något speciellt som del av dagliga kosten?

Nej men dem ger patienterna anti virala mediciner som tycks hjälpa, sen hjälper väl värmen 35 grader och torka ganska bra också.
Citera
2020-03-01, 06:07
Medlem
Kom hem från Thai den 16e jan. Har fått en del andningssvårigheter sen dess på senare tid dock ingen hosta eller feber. Har jag corona?
Citera
2020-03-01, 06:09
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Kina är sjukt tätbefolkat också dock. Och har saker som wet markets/inte världsbäst hygienstandard överallt vad jag har förstått?

Jag är ingen expert på Kina men kan så vara. Italien har ju dock haft rejäl smittning de också nu så att tro detta bara drabbar vissa länder är nog fel inställning när ett virus sprider sig globalt och WHO anger hög risk för, och behöver stoppas. Detta virus kan sprida sig rejält i Sverige och om de flesta inte tror det så ökar väl om något chanserna att viruset lyckas. För att citera general för WHO:

"The global #COVID19 risk is very high for following reasons (2):
-difficulty in identifying cases due to non-specific symptoms & the potential of undetected transmission
-potential for major impact on healthcare systems in some affected & potentially affected countries."
Citera
2020-03-01, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Varför tror du själv att de inte har flera fall och att alla som de har haft är friskförklarade?
Har du en gissning?

De länder som får utbrott betalar vansinnigt dyrt för det. Ekonomin kraschar och turismen uteblir.
Det är ett val alla länder måste göra.

Absolut är det så men jag är skeptisk till att de i Thailand kan mörka likt i Kina/Iran
De flesta är regeringskritiska i Thailand och läkare ifrån alla olika bakgrunder så det skulle ha kommit ut förlängesedan
Sen är turismen och det redan skadat jag var nere i en månad kom hem i förrgår aldrig varit så lite turister på alla de ställena jag var på,

Jag hoppas bara jag inte dragit på mig nån smitta,

På flyget hem från Doha till Göteborg så lyftes en kvinna av från flyget då hon påvisat symtom.
Citera
2020-03-01, 06:10
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azer1te
Kom hem från Thai den 16e jan. Har fått en del andningssvårigheter sen dess på senare tid dock ingen hosta eller feber. Har jag corona?
Ring 1177 el. 112 å fråga vad du skall göra.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Man ska ju dock komma ihåg att Kina tog till extrema åtgärder för att begränsa smittningen.

Risken är förhöjd genom att Sverige inte infört några reserestriktioner till högriskområden, inga kontroller vid flygplatserna, inga förbjud för stora mötessamlingar som endel andra länder anammat.

Extrema...???
Viruset upptäcktes den 8:e december.
1:a Januari stängdes seafood market.
23:e Januari kom karantänen.
Inte så extremsnabbt tycker jag iallafall...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kollar du på Kina så är det absolut inte en jättestor andel av befolkningen som smittats. Visst, många är det, men det bor ju en miljard där eller nåt sånt. Kan inte så nåt tala för att större delen av Sveriges befolkning skulle smittas.

Det beror på att Kina har vidtagit extrema åtgärder. Det är i princip dödsstraff på att sprida viruset. Folk låses in i sina lägenheter, sjuka som friska. Kritiskt sjuka avlivas och kremeras. De har satt 60 miljoner i karantän. De besprutat städer med desinfektionsmedel. De har byggt nya sjukhus på några dagar och de använder en mängd hightech utrustning som robotar, drönare, självkörande bilat och så vidare. Det är detta som gör skillnaden.
I Sverige gör man i princip ingenting utom att man väntar på att viruset skall komma och så försöker man smittspåra när det kommer vilket är hopplöst. Sjukvården når taket om några veckor och då drabbas alla sjuka inte bara de som är coronasmittade.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Man ska ju dock komma ihåg att Kina tog till extrema åtgärder för att begränsa smittningen.

Risken är förhöjd genom att Sverige inte infört några reserestriktioner till högriskområden, inga kontroller vid flygplatserna, inga förbjud för stora mötessamlingar som endel andra länder anammat.
Å andra sidan tar vi hand om de fall vi har mycket proffsigare än Kina gjorde. Kina hade fri spridning i början utan smittspårning. De som kritiserar hur sverige hanterar de hela är okunniga anser jag. Många vill ha helt orimliga proaktiva lösningar när dessa förmodligen inte skulle göra nån nytta mer än påverka sveriges ekonomi negativt.
Citera
2020-03-01, 06:11
Medlem
Hypokondrias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Rent krasst vad för skydd bör man införskaffa, mun, anskts ögon skydd? platshandskar?
Rent krasst är du en månad för sen med att införskaffa skyddsutrustning.

Ffp3 partikelfilters / andningsskydd har nu varit slut mer än en månad i handeln (och tydligen nästan helt slut hos svenska myndigheterna, Msb & sjukhusen).

"Hela sjukhuset har ansträngt sig maximalt för att få fram fler andningsskydd. Det är svårt för efterfrågan är enorm, både nationellt och internationellt, säger Erik Salaneck, infektionsläkare vid Akademiska universitetssjukhuset."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...-andningsskydd

"Region Jönköpings län nu börjat hushålla med munskydden, som riskerar att ta slut när Coronaviruset nu sprider sig över världen."
https://sverigesradio.se/artikel/7416500

Enligt en facebooktråd från en som arbetar mot tillverkaren M3 har de fått besked att M3 inte kommer kunna leverera fler ffp3 filter/masker till Sverige innan september 2020. Får hoppas Kina kommer tillbaka och kan börja producera andra märken snarast.
Eller att Sundström börjar göra någon billig ffp3 mask de närmsta månaderna.

Sen behöver du handgel/handsprit men den har varit restnoterad de sista dagarna.

Ögonskydd kan du hitta på Jula/biltema.
Billiga skyddsdräkter kan du hitta men då får du leta bra.

Hoppas du hittar vad du söker.
Citera
2020-03-01, 06:13
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Extrema...???
Viruset upptäcktes den 8:e december.
1:a Januari stängdes seafood market.
23:e Januari kom karantänen.
Inte så extremsnabbt tycker jag iallafall...

Du har rätt. Jag skrev klumpigt, hur som helst när de väl agerade så agerade de med kraftiga tag.
Citera
2020-03-01, 06:14
Medlem
Kan någon svara på detta? Jag bor i UK och måste åka till Göteborg där jag bor. Det är jätteviktigt att jag åker dit men nu när det är så många fall i GBG, borde jag åka tillbaka till UK när jag varit i GBG? Vad ska jag göra? Åker om ca. en månad eller mindre.
Citera
2020-03-01, 06:14
Medlem
fernebos avatar
Italienarna har varit dåliga med att ge info om åldersgrupper på svårt sjuka. Precis samtliga som har dött har hittills varit äldre, men det betyder inte att inte yngre drabbas av svår sjukdom.

Hittade en kort notis på La Repubblica där man nämnde detta från sjukhuset i Cremona som vårdar många coronasmittade:

Citat:
"Vi har patienter i allvarligt tillstånd. De flesta är äldre med andra underliggande sjukdomar, men det stämmer inte till 100%, Det finns också några ungdomar som intensivvårdas, men jag vet inte hur många." Angelo Pan, chef för enheten för infektionssjukdomar i ASST i Cremona

"Ci sono pazienti in condizioni gravi. La maggior parte sono anziani con altre patologie sottostanti, ma la regola non č il 100%: c'č anche qualche giovane in terapia intensiva, ma ora non so quanti". Lo ha detto all'Ansa Angelo Pan, il direttore dell'unitā Malattie infettive dell'Asst di Cremona

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/02/22/news/coronavirus_in_italia_aggiornamento_ora_per_ora-249241616/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in