2021-04-08, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Man borde naturligtvis skickat de sjuka till sjukhus för bedömning istället för att pumpa dem fulla med morfin. Om de inte hade beslut (fattat av familjen eller sig själva) om att inte bli skickade till sjukhus om de blev sjuka.

Det fanns ju ett fältsjukhus i Stockholm som inte användes t.ex så det verkar ju som att det fanns resurser för detta.
Om man ens klarar en förflyttning till sjukhus ja. Det kan ju också tyckas onödigt att plåga ihjäl stackars Agda 97 med att köra iväg henne till sjukhus när hon inte ens klarar transporten, istället för att låta henne ligga kvar hemma i sin säng, lindra hennes plågor med morfin och låta henne gå bort i lugn och ro omgiven av nära och kära.
Citera
2021-04-08, 11:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Egentligen har jag rätt dåligt minne för att lära in fakta, men plötsligt händer det.

Nu var det inte i augusti jag såg detta utan någon gång i vintras.

Hur som helst är det anmärkningsvärt att 80 % av de som haft covid-19 hade hjärtmuskelinflamation enligt studien.
Det kan ju läsa till försämrad hjärtstatus, särskilt om man inte låter inflammationen läka ut innan man tar upp lite mera konditionskrävande träning.
Du kanske känner till detta och det är kanske en helt knäpp fråga. Men jag tänker på vaccination och inflammationer likt den vi diskuterar och andra långvariga problem som kan upp komma efter en covid infektion. En del som får dessa inflammationer var knappt sjuka i covid. Det är som om covid lämnar dörren öppen för inflammationer på viktiga organ för x antal % av de som blir smittade. Hur fungerar det med vaccinet? Skyddar det inte enbart mot sjukdomen utan också mot dessa inflammationer och långvariga besvär som ibland följer? Som jag förstår det skyddar vaccinet bra mot sjukdomen men det kan hända att man ändå blir smittad men då ska man bara bli lindrigt sjuk. Men lindrig sjukdom kan ju som känt ge långvariga problem.
Citera
2021-04-08, 11:46
Medlem
Tre personer har avlidit i covid-19 på ett äldreboende i Svedala kommun, trots att de fått två sprutor mot sjukdomen. Det rapporterar P4 Malmöhus.

Ytterligare två boende har fått viruset och två i personalen, efter att ha blivit fullt vaccinerade.

Socialchefen i Svedala kommun säger enligt kanalen att man följt alla rekommendationer och åtgärder som finns från Smittskydd Skåne när de upptäckte smittan på boendet.

Hur ska man tolka detta?
Citera
2021-04-08, 11:47
Medlem
Det känns som att 90% av all världens smitta just nu härjar i ett fåtal länder.

Ukraina.Iran.Turkiet.Polen.Brasilien.
Citera
2021-04-08, 11:47
Medlem
Citat:
Man borde naturligtvis skickat de sjuka till sjukhus för bedömning istället för att pumpa dem fulla med morfin. Om de inte hade beslut (fattat av familjen eller sig själva) om att inte bli skickade till sjukhus om de blev sjuka.

Det fanns ju ett fältsjukhus i Stockholm som inte användes t.ex så det verkar ju som att det fanns resurser för detta.
Okej, men om du först funderar på hur transporten från SÄBO->sjukhus skulle gå till i praktiken.

En person på SÄBO kan antingen vara svårt dement, och inte samarbetsvillig, eller så har personen så svåra rörelsehinder att den måste lyftas av flera personer mellan rullstol, bårar m.m. för att transporteras. Samtidigt som den sprider corona.
Citera
2021-04-08, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Om man ens klarar en förflyttning till sjukhus ja. Det kan ju också tyckas onödigt att plåga ihjäl stackars Agda 97 med att köra iväg henne till sjukhus när hon inte ens klarar transporten, istället för att låta henne ligga kvar hemma i sin säng, lindra hennes plågor med morfin och låta henne gå bort i lugn och ro omgiven av nära och kära.

Det där är nog få fall. Det fanns ju regioner där man beslutade att ingen med hemtjänst (typ någon som kommer och hjälper till med städningen) skulle få sjukhusvård.

Vet själv en dam i 90-årsåldern som dog på hemmet. Hon var faktiskt väldigt pigg för sin ålder och helt klar i huvudet. En riktig krutgumma.
Citera
2021-04-08, 11:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du kanske känner till detta och det är kanske en helt knäpp fråga. Men jag tänker på vaccination och inflammationer likt den vi diskuterar och andra långvariga problem som kan upp komma efter en covid infektion. En del som får dessa inflammationer var knappt sjuka i covid. Det är som om covid lämnar dörren öppen för inflammationer på viktiga organ för x antal % av de som blir smittade. Hur fungerar det med vaccinet? Skyddar det inte enbart mot sjukdomen utan också mot dessa inflammationer och långvariga besvär som ibland följer? Som jag förstår det skyddar vaccinet bra mot sjukdomen men det kan hända att man ändå blir smittad men då ska man bara bli lindrigt sjuk. Men lindrig sjukdom kan ju som känt ge långvariga problem.

En intressant och högst relevant frågeställning. Israel borde väl snart kunna ge en indikation på om smittspridningen stoppas av vaccinering eller ej.
Citera
2021-04-08, 11:56
Avslutad
Citat:
Det där är nog få fall. Det fanns ju regioner där man beslutade att ingen med hemtjänst (typ någon som kommer och hjälper till med städningen) skulle få sjukhusvård.

Vet själv en dam i 90-årsåldern som dog på hemmet. Hon var faktiskt väldigt pigg för sin ålder och helt klar i huvudet. En riktig krutgumma.
Fast uppenbarligen så spelade det ju ingen roll om de fick morfin när de dog eller inte. Det är ju inte så att fler av de sjuka överlevde i andra länder.
Citera
2021-04-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Okej, men om du först funderar på hur transporten från SÄBO->sjukhus skulle gå till i praktiken.

En person på SÄBO kan antingen vara svårt dement, och inte samarbetsvillig, eller så har personen så svåra rörelsehinder att den måste lyftas av flera personer mellan rullstol, bårar m.m. för att transporteras. Samtidigt som den sprider corona.

Ja en del fall borde inte få sjukhusvård så klart. Men jag tycker nog att vi ska erkänna att det gick för fort där i våras. Jag har hört att vårdcentralsläkare fick långa listor med namn där de fick kryssa för att dessa inte skulle få sjukvård. Pennorna gick varma.
Citera
2021-04-08, 12:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ja en del fall borde inte få sjukhusvård så klart. Men jag tycker nog att vi ska erkänna att det gick för fort där i våras. Jag har hört att vårdcentralsläkare fick långa listor med namn där de fick kryssa för att dessa inte skulle få sjukvård. Pennorna gick varma.
"Jag har hört", var då någonstans?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast uppenbarligen så spelade det ju ingen roll om de fick morfin när de dog eller inte. Det är ju inte så att fler av de sjuka överlevde i andra länder.

Det där visar bara att statistik på denna nivå ofta är värdelös. Ungefär som när plattjordarna hävdar att corona inte är värre än influensa medans sjukhusen är i katastrofläge runt om i världen.

Svenskarna är förmodligen bland de hälsosammaste varelserna på jorden. Återigen bör du jämföra Sveriges dödssiffror med Norge och då ser du ju en tiofaldig överdödlighet i Sverige på grund av Tegnell och Palpatines strategi.
Citera
Medlem
PaoloRobertos avatar
https://www.newyorker.com/news/dispatch/swedens-pandemic-experiment

Artikel på engelska som konstaterar det vi redan vet, att Tegnell är dum i huvudet. Jag skäms för att vara svensk just num
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in