2020-02-29, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Driver du med mig?
Alltså, du får läsa igenom mitt inlägg igen. Och igen. Och igen. Ta en paus. Nu kanske du upptäcker att du måste ha missförstått inlägget totalt..

Var det så korkat skrivet att man måste läsa det så många gånger för att förstå menar du?
Citera
2020-02-29, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
USA förbjuder alla från Iran att resa in i landet.. Tror ni vi får se något sånt i Sverige?
Nej, nån kan bli kränkt på söder om det skulle införas
Citera
2020-02-29, 22:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielGraslok
Jag insinuerade ingenting alls. Jag konstaterade bara hur många som vårdats för lunginflammation 2018 och 2011. Så får den som vill dra vilken slutsats den vill.

Om du inte insinuerade att Sverige hade kapacitet för den mängd Italien nu har så insinuerar du att alla som läser dina poster fick IG i matematik. Varför anger du mängden personer som vårdats under ett år i sammanhanget av en epidemi? Varför inte kapacitetsmängden under den aktuella tidsperioden?
Citera
2020-02-29, 22:53
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Japp, rullande krematorier verkar funka utmärkt, tillomed Nazzarna tyckte det ochså!

Jag har skickat in en ansökan till staten om att få uprätta sådan verksamhet, här ska göras stålar på alla eder flashback döingar!
Kina är inte främmande för mobila lösningar, kan de avrätta folk på hemmaplan kan de även kremera dem. Varför tror någon att Kinas exempel på smittspårning går att kopiera i väst? Vi behöver ett vaccin, ganska snart.

https://en.wikipedia.org/wiki/Execution_van
Citera
2020-02-29, 22:53
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Tror faktiskt om du är helt seriös skall försöka få bort textiler så gott det går, just för att det är mycket svårare att sanera än blanka ytor. Textiler får man skydda med hjälp av överdragsplast, skyddsdräkt osv.. Kommer inte ihåg hurpass mycket kloret skall spädas ut.

Faktum är att efterssom viruset är omslutet av ett fettmembran så trivs det bättre på blanka ytor såsom metaller än mjukare ytor som tyger och papper, då dessa absorberar fettet och förstör därför viruset.

Tyger är således mer självsanerande kan man säga, de förstör viruset fort, inom ett par minuter eller i värsta fall timmar. På blankare ytor kan det leva i flera dagar.
Citera
2020-02-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Vad fan yrar du om? De har fått positiva test på 14% av de som de tidigare friskförklarat. Det är inget jävla antagande, är du full eller?

Ett positivt test innebär inte att man återinsjuknat.
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Var det så korkat skrivet att man måste läsa det så många gånger för att förstå menar du?
Inlägget var tydligt.
Dock så verkade du missförstå det totalt. Att du sedan gaggar vidare istället för att läsa om inlägget tyder på att du inte kan ändra uppfattning. Du borde lägga tid på annat än att jävlas med folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nej.
Jag var inte orolig för svininfluensan. Då jag inte var i riskgruppen medicinskt eller riskerades att bli smittad så undvek jag att vaccinera mig.

Det här är något helt annat.
Vi har än bara sett ryggfenan på monstret.

Precis sånt här är så jävla fånigt skrivet. Du har noll belägg för att det här skulle vara något ”monster”, du har bara dina känslor som projicerar en sådan bild.
Känslor. Inte fakta. Ingen vet med full säkerhet vad det är. Det rapporteras olika. Men att slå fast att det rör sig om ett monster är bara så jävla tramsigt. Som sagt, du vet absolut ingenting.

Citat:
USA förbjuder alla från Iran att resa in i landet.. Tror ni vi får se något sånt i Sverige?

Så går det när man har en ledare som är handlingskraftig. Löfvén skulle aldrig beordra nåt sånt här om så halva Sverige skrek efter det.
Citera
2020-02-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag tror fortfarande att vi kommer att klara oss undan en okontrollerad spridning. Tror ett par hundra innan årets slut har blivit smittade, inte fler. Det skulle ha ökat explosionsartat redan nu som det gjorde i Kina, Sydkorea, m.fl. andra länder. Nu är folk på sin vakt och går siffran uppåt till hundratals smittade så barrikaderar folk sig i sina hem tills faran blåst över.

Jag tror det och hoppas på det.

Jag håller inte med, jag tror att situationen har börjat nu på riktigt och vi kommer se en betydligt större exponentiell ökning nationellt. Smittan är inte under kontroll och den kommer inom några dagar/max en vecka eller två vara helt okontrollerad.

Vi har skolor, vi har Tegnell-fittan på toppen som begår nationellt självmord, öppna gränser och "vi" säger till våra barn att gå i skolan. Barn är generellt bärande smittbomber som kommer gå runt i samhället och sprida detta vidare till föräldrar>föräldrarnas vänner och kollegor>snart följer kaoset.

Jag var som du och hoppades på att situationen skulle reda ut sig, men tänk bara på att senast idag tog vi emot ett hundratal personer ifrån Iran som med största sannolikhet bar med sig smittan. Snart smäller det i Stockholms kollektivtrafik och då kan vi säga farväl till vardagen på ett bra tag.

Det är helt jävla sjukt hur regeringen har behandlat denna situation. Jag kommer isolera mig en period i största möjliga mån, men spridningen är mycket snart helt utom kontroll tyvärr.
Citera
2020-02-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArmandDuplantis
Jag har lyckats få tag på en enda mask av typen som man rekommenderas bära, en enkel variant som täcker näsa och mun och sägs skydda mot virus. Är dessa typer av masker bara engångsartiklar eller hur många gånger kan man återanvända en mask?

Jag undrar också när man kommer börja se människor ute med dessa? Jag var tyvärr tvungen att gå ett par rundor i centrala Stockholm idag, rörde mig mellan kl 14-21, och såg inte en enda person med skyddsmask. Inte för att det egentligen förvånade mig, men med tanke på att de är slutsålda kan man ju anta att folk har planerat att börja bära dem vid någon tidpunkt?

Och till sist några funderingar gällande Stockholms universitet, är det någon här i tråden som studerar där som kan svara på om ni sett någon bära mask där? Planerar någon av er att ha mask på sig på sig när ni går till skolan nästa vecka? Tänker ni gå?

Hur troligt är det att skolor, som t ex SU, stänger ner på grund av smittrisken? Jag har flera obligatoriska moment nästa vecka och det känns inte superkul att samlas där med människor från alla delar av världen i korridorerna. Dock ger ingen mer information i dagsläget än:

"Studenter och medarbetare i Sverige uppmanas att hålla sig uppdaterade via ansvariga myndigheters webbsidor om det allmänna smittoläget och utvecklingen av coronaviruset då det är dessa rekommendationer även Stockholms universitet förhåller sig till. Om beslut fattas om lokala föreskrifter avseende universitets utbildning och verksamhet kommer dessa publiceras på denna webbsida."

Folk väntar nog med skyddsmaskerna tills det eventuellt blir en epidemi.
Citera
2020-02-29, 22:56
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
USA för bjuder alla från Iran att resa in i landet.. Tror ni vi får se något sånt i Sverige?

Bagdad-Bob på folkhälsomyndigheten har sagt att det inte hjälper, trots att spridningen i Iran ter sig helt okontrollerad. Så om det händer lär det ske alltför sent
Citera
2020-02-29, 22:56
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Faktum är att efterssom viruset är omslutet av ett fettmembran så trivs det bättre på blanka ytor såsom metaller än mjukare ytor som tyger och papper, då dessa absorberar fettet och förstör därför viruset.

Tyger är således mer självsanerande kan man säga, de förstör viruset fort, inom ett par minuter eller i värsta fall timmar. På blankare ytor kan det leva i flera dagar.

Men hur skall man sanera textilytor på ett vettigt sätt? Rent praktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in