2020-02-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja det går naturligtvis att i varje fall bromsa smittspridningen. Tyvärr är utgångspunkten i Sverige att det inte går. Vi kan inte kontrollera folk från områden med utbredd smittspridning. Vi kan inte stoppa flyg. Vi kan inte sätta folk i karantän. Vi kan inte stänga skolor om smittspridningen sätter fart. Osv osv.. Kina kan, men inte vi.
ja vi hade tom vetskap om viruset och tid för åtgärder, men vi tog inte tillvara nåt
Citera
2020-02-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Med avbeställningsskydd..

Jag skulle nog snarare fokusera på att omgående ladda upp med mat och förnödenheter innan det blir kaooossss..

Som den förödande svininfluensan?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEdJbG/blixtsnabb-spridning-av-svininfluensan
Citera
2020-02-29, 21:33
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Jaså? Det var ju tråkigt för dig, ett tips är att sluta göra det då.

Det kommer bli krig. Vi kommer behöva ha in militär som skyddar sjukhusen osv. Vår militär och polis som knappt vågar gå in i vissa zoner :S
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Seriösa svar tack.

Påväg att boka en jävligt dyr resa..
Jag är seriös. Det är vad jag tror. Över 50 länder har ju blivit infekterade.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Bra att vi får en flyktingkatastrof på toppen av det här. Det otrevliga med en pandemi är att man inte kan fly någonstans om man inte är jävligt rik. Man skulle kunna åka till Påskön några månader, dom har säkert stäng karantän, en liten flygplats och 7 000 invånare, samt ligger 386 mil från Sydamerika. Och inte en enda som söker asyl.
Bara det att de inte släpper in dig. De har ju "sträng karantän"...

Men allvarligt, vilka platser kan vara rätt att åka/fly till? Någon isolerad by i Norrland? Island? Föröarna? Problemet är bara att med sådana mindre länder/platser blir det väldigt jobbigt om smittan ändå skulle ta sig dit.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
USA stänger gränsen för de som varit i Iran:
Citat:
BREAKING: U.S. will deny entry to any foreigner who has been in Iran in the prior 14 days due to coronavirus

https://twitter.com/BNODesk/status/1233832053004816385
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Seriösa svar tack.

Påväg att boka en jävligt dyr resa..

Ingen sitter med kristallkula. Men eftersom det ökar exponentiellt utanför Kina kan man anta det kommer bli rejält mycket värre innan det vänder. Har ju tagit kanske 5 veckor att vända utvecklingen i Wuhan så skulle gissa det tar minst ett par månader vända utvecklingen i världen. Men ingen vet typ
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sista gången vi får ärliga siffror från Italien. Nu ändrar de ju mätmetod för att det inte ska se så illa ut.

Kommer Corona-Bob att på måndag hänvisa till Italiens nya fina siffror för att hävda att vi i Sverige inte behöver göra nåt mer?

Kina gjorde väl samma sak. Dom som blev testade som positiva räknades inte så länge dom inte blev sjuka.......
Citera
2020-02-29, 21:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ingen rolig läsning,

" The most characteristic symptom of COVID-19 patients is respiratory distress, and most of the patients admitted to the intensive care could not breathe spontaneously."

"The Neuroinvasive Potential of SARS-CoV2 May Be at Least Partially Responsible for the Respiratory Failure of COVID-19 Patients"

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32104915-the-neuroinvasive-potential-of-sars-cov2-may-be-at-least-partially-responsible-for-the-resp iratory-failure-of-covid-19-patients/

Usch... Dvs vi behöver jäkligt många maskiner för att hålla folk vid liv
Citera
2020-02-29, 21:34
Medlem
eastermans avatar
Såhär skrev jag till Tegnell idag om ni känner sugna och behöver lite inspiration.

Hej Anders, är inte säker på om du läste mitt meddelande på Facebook igår så jag mejlar ett liknande.

Du har noll förtroende just nu, i stort sett idiotförklarad av hela svenska folket. Sök ditt namn på Twitter om du inte tror mig.

Tror du att svenska folket är idioter? Covid19 är så nytt så att de flesta kan snabbt skaffa sig lika mycket kunskaper som du och dina expertkollegor. Vet du ens om att Kinas högst säkerhetsklassade bio-lab (där man bla annat forskar på SARS) ligger ca 2 mil från den berömda ”djurmarknaden”.

Ärligt talat tror jag att du är på väg att bli Sveriges mest hatade person på årtionden, du utgör ju just nu Sveriges största säkerhetsrisk med din kombinerade ”strategi” av nästintill total passivitet och ”vi måste tänka på ekonomin” och terrorexperten Magnus Ranstorp håller med, det kan du lätt se på Twitter.

Sverige Och världen är i krig, undantagstillstånd råder och du är Generalen som ska leda styrkorna i kampen i vårt land, har du inte förstått det? Du har ju inte beordrat en enda verkligt förebyggande åtgärd för hindra importen av viruset.
En labrador skulle göra ett bättre arbete.

Om du inte avgår nu, så kommer du snart bli tvungen att emigrera, det borde du ju fatta själv. Igår satt du ju och ljög svenska folket rätt upp i ansiktet om hur Covid19 inte är mycket dödligare än vanlig säsongsinfluensa. Vet inte var du får dina siffror ifrån men de flesta är är överens om att Covid19 är ca 20 ggr dödligare. Rena vansinnigheter som att smittorisken inte är större i kollektivtrafiken än någon annanstans är bara så absurdt och alla skrattar åt det.

Och varför du inte försvann från offentlighetens ljus efter masspropagandan för svininfluensavaccinationen är för mig helt oförståeligt. Du är det yttersta svaret på den stora faran med att Sverige inte har något som helst tjänstemannaansvar.

Ta nu och tänk över det här, sen tar du ett samtal med Björn Olsen och ger honom jobbet. Han är tydligt orolig och verkar slita sitt hår över det här, till skillnad från dig har han fortfarande folkets förtroende, ditt är nämligen helt förbrukat.

Klart bättre alternativ än att behöva emigrera antar jag. För mycket snart kommer ingen i Sverige tycka om dig.

Tack för att du tog dig tid att läsa,
Tomas Karlsson
Citera
2020-02-29, 21:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vadå uppskattning? Det är ju sant vice direktören har ju kommit ut och sagt det.

Javisst, och Teskedsgumman finns på riktig, det är jag som säger det.

En vicedirektör, alltså inte en forskare som har kontrollerade studier i bagaget, påstår något och du vidarebefordrar det som sanning.

Jo, du matar oss med fakenews med de påståenden du postade.
Citera
2020-02-29, 21:35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men jag menar hur lätt olika virus smittar.

Ebola har ett R0 på två, som mest. SARS-CoV-2 har ett R0 på minst tre.

Rnoll är inte så viktigt,

ebola har en dödlighet på 70%

SARS-COV-2 kanske 0,2 -2 %
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in