2021-03-16, 16:32
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fast nu verkar det ju inte vara själva propparna som är orsaken till att bl.a. Sverige nu pausat utan att man även sett reaktioner/störningar på produktionen av blodplättar. Detta är mycket mer allvarligt än en propp.
Ja?

Och en blodpropp i lungan eller hjärna är nog så allvarlig.
Citera
2021-03-16, 16:42
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hej och hå! Förutom problem för vaccinerna så ser det ut som att vi kanske får problem att testa för nya mutationer. En fransk variant undgår tydligen detektering:

New French coronavirus variant appears to bypass standard tests
French authorities are warning of a new coronavirus variant in the northwestern region of Brittany that escapes detection by standard PCR tests.

While harder to detect, the "initial analyses of this new variant doesn't suggest either increased severity or increased transmissibility," the health ministry said in statement late Monday.

The World Health Organization has placed this new strain in its category of "variant under investigation" due to its bypassing PCR tests. This category includes most of the thousands of variants that occur naturally — of which only a small proportion will pose public health problems — as opposed to the "variant of concern" category, which includes strains found in Brazil, the U.K. and South Africa.

An in-depth investigation is underway in Brittany, after eight cases were identified as carriers of the variant from sequencing in a cluster of 79 cases in the town of Lannion.
https://www.politico.eu/article/new-french-coronavirus-variant-might-bypass-pcr-tests/

En klar fördel om testningen är en del av det som förhindrar spridning. Evolutionen är så enkel men ger ändå så fantastiska resultat!
Citera
2021-03-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu har du uppfattat situationen fel. Våra kära ledare gör ju allt för att få i oss giftet så fort som möjligt. (Och med viss rätt, men man får inte riskera enskildas liv för det, som om de vore bönder på ett schackbräde, som kan offras för the greater good. De vårdanställda som har fått AZ de senaste dagarna, trots att FHM har vetat om riskerna, är någons dotter, någons fru, någons mamma...)

Hehe. Det må så vara. Tur då vi har en egen fri vilja än så länge. Men vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte. Kanske majblomman blir den nya judestjärnan som de som inte sprungit efter sprutan ännu får bära. Så man kan åka och supa o knulla en vecka på Mallis innan det är dags att knega in skatt ett år igen. Kanske knullet inte ens riskerar graviditet för man har blivit steril. Eller så får man en blodpropp på planet. Vem vet....?

Om man läser vissa skribenter här så verkar ju tanken inte vara helt främmande.....
Citera
2021-03-16, 16:49
Medlem
kazangass avatar
"The Guardian lägger ut siffrorna om The Oxford Vaccine. Av fem miljoner vaccinerade har 30 fått blodpropp, men normalt är att en på tusen får en blodpropp om året, dvs av fem miljoner personer "ska" 5000 få blodproppar om året normalt, eller knappt 100 i veckan.

Att 30 personer fått blodpropp inom en vecka efter vaccinering är alltså inget konstigt alls. Det gäller även de övriga vaccinen, för blodpropp är något som händer ibland."

Tänkvärt, om man är mogen nog att kunna hantera ett liv där risk är en naturlig del.
Citera
2021-03-16, 16:52
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är på grund av att jag måste in på ett par möten i två regeringsbyggnader varje vecka. Lateral Flow Test = jag får pensla i halsen och rota i näsan själv. SOP för att mitigera risken att nyckelpersoner får C19 och orsakar problem i de processer som styr informationsflödet.

Näsan är helt ok, jag har mer problem med uppstötningsreflexen när man jonglerar tonsillerna, speciellt efter frukosten...

Att testa av det skälet låter vettigt. Att riskera frukosten låter tråkigt. Du får ta igen det på lunchen.
Citera
2021-03-16, 16:53
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det där är bara trams. Beslutet att pausa är politiskt. Synd att också Sverige skulle lägga sig för antivaxxarlobbyn. Svagt.

Jag håller med dig, men av andra orsaker. Antivaxxlobbyn har inget med saken att göra. Däremot är det pga det samhälle vi har hamnat i där all information ska vara tillgängliga alla. Denna biverkning är som sagt inget nytt, den är otroligt ovanlig. Men eftersom ett par fall nu har blåsts upp känner sig politiker/myndigheter tvingade att agera. Annars kanske antivaxxers får vatten på kvarnen och då blir problemet ännu större.
Citera
2021-03-16, 16:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
"The Guardian lägger ut siffrorna om The Oxford Vaccine. Av fem miljoner vaccinerade har 30 fått blodpropp, men normalt är att en på tusen får en blodpropp om året, dvs av fem miljoner personer "ska" 5000 få blodproppar om året normalt, eller knappt 100 i veckan.

Att 30 personer fått blodpropp inom en vecka efter vaccinering är alltså inget konstigt alls. Det gäller även de övriga vaccinen, för blodpropp är något som händer ibland."

Tänkvärt, om man är mogen nog att kunna hantera ett liv där risk är en naturlig del.

Nu är det ju inte "bara" blodproppar längre, utan koagulationsrubbningar också. Hur många som har det vet man inte, för det visar sig först när någon får en skada - och det inte slutar blöda. Och sedan har vi den 57-årige italienaren, som fick hög feber efter vaccineringen och var död nästa morgon...
Citera
2021-03-16, 16:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Nu är det ju inte "bara" blodproppar längre, utan koagulationsrubbningar också. Hur många som har det vet man inte, för det visar sig först när någon får en skada - och det inte slutar blöda. Och sedan har vi den 57-årige italienaren, som fick hög feber efter vaccineringen och var död nästa morgon...
Du förstår att det rör sig om enstaka fall? Och du är med på att det dör människor varje dag i en covid.19-relaterad infektion?

Och att vaccinet trots att det har vissa biverkningar räddar liv?
Citera
2021-03-16, 16:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du förstår att det rör sig om enstaka fall? Och du är med på att det dör människor varje dag i en covid.19-relaterad infektion?

Och att vaccinet trots att det har vissa biverkningar räddar liv?

Jo, men jag gillar inte att man offrar unga, friska människors liv.
Citera
2021-03-16, 16:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Är du alltid så här noga med att bevaka biverkningar kopplade till mediciner?
Vilka andra behandlingar är du villig att avstå ifrån?

Jag har förstått att du inte riktigt kan utvärdera risk/nytta-samband.
Citera
2021-03-16, 16:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Jo, men jag gillar inte att man offrar unga, friska människors liv.
Och vem har "offrat" dessa människor?

Är det ett offer som du anser existerar när det gäller andra biverkningar med, eller gäller det endast just detta vaccin?
Citera
2021-03-16, 17:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Är du alltid så här noga med att bevaka biverkningar kopplade till mediciner?
Vilka andra behandlingar är du villig att avstå ifrån?

Jag har förstått att du inte riktigt kan utvärdera risk/nytta-samband.

Det kan jag visst. Och det ger mig rätten att värdera, att min risk att dö i covid är liten, och mina kids' nästan obefintlig. Därför ska vi inte ta AZ, om det blir det som erbjuds när det är vår tur. Vi måste inte offras som bönder på ett schackspel, for the greater good. Det avgör vi själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in