2021-03-15, 10:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Men herregud vilken okunskap! Läs det här om spanska sjukan... och speciellt avsnittet om hur många som dog innan viruset brände ut sig själv!

https://popularhistoria.se/vardagsliv/hygien-halsa/fruktad-farsot-spanska-sjukan

Och vad gäller digerdöden, så var det inte ett virus utan en infektion orsakad av bakterien Yersinia pestis.

Den finns dessutom kvar och ger små utbrott varje år.

https://knpr.org/npr/2017-06/plague-back-time-new-mexico

Vi har ju medicin mot det som tur är.
Citera
2021-03-15, 10:51
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Några av mina (som en definitivt också är kvinna) favorit skribenter i tråden, sådana vars enda brott var att länka intressanta artiklar skriver inte längre även om deras avstängningar har gått ut. Jag tror många tappade lusten, när behandlingen blev så sträng. Man blev ju bestraffade för allt.

Problemet var väl att media svängde. När man som vanligt länkade artiklar, blev då en stor del förbjudna då de då kunde ses som politiskt kritiska. Tidigare hade artiklar inte varit kritiska och då fick de länkas, men under "trådens svåra månader" rensades skribenter ut. Nu är medias bevakning mer neutral igen och då får man igen länka artiklar.
Låt oss hoppas att de hittar tillbaka. För många av dem var jäkligt bra.

Orkar inte posta längre, speciellt nu när Löfven och Sverige har skämt ut sig totalt. Vi blev bland de sämsta även med pandemin, och även synade kulten på vänster sida. Tegnells fan club betede sig som religiösa fundamentalister gör.
Citera
2021-03-15, 10:57
Medlem
Har någon region släppt siffror idag? Hur ser det ut?

Vi behöver komma ner i smittspridning.
Citera
2021-03-15, 11:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Grytan är inte tom alls. Sverige kunder exempelvis nödgodkänna Sputnik V som 40 tals andra länder har redan gjort. Vaccinet har enligt The Lancet visat sig vara säkert och ha en effektivitet på 91,6 procent. Det ska också fungera för alla åldersgrupper.
Ansvarsfullt är att prova alla möjliga vägar för att vaccinera sin befolkning så fort så möjligt.
Det går om man vill. Alla politiska partier är positiva för att söka vaccin utanför Europas gränser (tom VP). Det är bara 2 partier som är emot. Jag tror du kan själv räkna ut vilka.

Nu är vi ju med i EU och vi kan inte bara köpa in exempelvis Sputnik då vi samtidigt ska ha ett gemensamt vaccinpass. Det måste vara ett EMA-godkänt vaccin annars gäller inte passet. De tittar på Sputnik just nu.
Citera
2021-03-15, 11:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Är det bara i Norge och Danmark folk blivit inlagda efter AZ vaccinet?

Det började i Österrike

https://www.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-austria-nurse/austria-suspends-astrazeneca-covid-19-vaccine-batch-after-death-idUKKBN2AZ0AS
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Är det bara i Norge och Danmark folk blivit inlagda efter AZ vaccinet?
Ingen i UK har blivit inlagd eller avlidit. Däremot finns totalt 19 rapporter om biverkningar relaterade till Trombos och Emboli. Av dessa är 14 stycken Deep Vein Thrombosis (resterande är åderbråck och liknande). Detta är data som gäller fram till 28 Februari och avser endast AZ vaccinet (9.7 miljoner doser).
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu är vi ju med i EU och vi kan inte bara köpa in exempelvis Sputnik då vi samtidigt ska ha ett gemensamt vaccinpass. Det måste vara ett EMA-godkänt vaccin annars gäller inte passet. De tittar på Sputnik just nu.
Det låter inte som någon övertygande motivering att inte köpa in Sputnik V faktiskt. Vaccinpass måste väl räknas som något sekundärt i sammanhanget.
Citera
2021-03-15, 11:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det låter inte som någon övertygande motivering att inte köpa in Sputnik V faktiskt. Vaccinpass måste väl räknas som något sekundärt i sammanhanget.

Personligen tar jag gärna Sputnik, men jag antar att det är skälet att vi inte köpt in det.
Citera
2021-03-15, 11:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Personligen tar jag gärna Sputnik, men jag antar att det är skälet att vi inte köpt in det.
Jag kan se lite andra skäl till det. Eller rättare sagt, motvilja.
Citera
2021-03-15, 11:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag kan se lite andra skäl till det. Eller rättare sagt, motvilja.

Ja att det ligger ett rysshat i botten är det ju höga odds på. Det är också ett seriöst misstag vi gjort, att göra politik av ett virus.
Citera
2021-03-15, 11:21
Medlem
Citat:

Ungen har väl köpt vaccin från Kina men det är inte säkert vi kan göra det.

En rolig anekdot - jag var i Budapest för några år sedan och såg 4-5 Kinesiska banker.

Nu spekulerar jag bara men Kina har väl öst in pengar i vissa länder och nu bråkar vissa av dessa länder och EU. Att Kina går med på att leverera vaccin till Ungern kanske bara är ett sätt att försöka splittra ytterligare.

Man kan fundera på vad priset för vaccinet egentligen blir för Ungern för jag kan inte tänka mig att Kina släpper vaccinet utan krav på motprestationer - för övrigt tror jag ungen fick betala duktigt för vaccinet - 36 dollar per dos.
Citera
2021-03-15, 11:22
Medlem
Provtagning på vårdcentral för 4 veckor sedan. Snäppte på mig en munblöja när jag gick in av respekt för att det kunde finnas äldre, oroliga människor där inne. Det var jag ensam om. Sköterskorna sa att ”vi ska egentligen ha visiren på oss”. Men de låg på en bänk därinne.

Förvånansvärt slappt. Visste inte vad jag skulle förvänta mig. Springer inte hos vården i onödan annars. Det går ofta många år mellan besöken.

Återbesök idag. Direkt innanför dörren fanns munskydd som de satt och tjoade om till alla som klev in. Alla skulle ha munskydd. Sköterskorna hade visir på sig. Vad har hänt på 4 veckor? Pandemin har pågått i över ett år. Känns lite senfärdigt.

Vid första besöket så hade sköterskorna nyligen blivit färdigvaccinerade tror jag. Var det förklaringen till den slappa hållningen tro? Men vad har hänt sedan dess?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in