2021-03-16, 13:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är väl snarare så att jag tycker att folk är rätt och slätt tossiga när de ifrågasätter befintlig statistik och forskning. Det är ju inte JAG som hittat på att Sveriges smittspridning ökade i våras när i princip samtliga andra länders smittspridning gick NED. Det är ju fakta.

Notera också att jag ALDRIG uttryckt mig på det viset mot NÅGON skribent utan att först fått ta emot samma typ av personangrepp. Ett ärligt argument får ALLTID ett ärligt och trevligt svar.
Tanke: kan det vara så att man inte är överens om vilket data som är objektivt korrekt?
Och om man inte delar utgångsvärden, så är det svårt att samtala kring dessa data.

Det finns så oändligt mycket fakta i världen, så man måste enas om vilket data som gäller för just den specifika frågeställningen.

Ett annat problem är att data som var korrekt för en vecka sedan, kan vara direkt felaktigt idag.

Svårt.
Citera
2021-03-16, 13:36
Medlem
okok1s avatar
Onödigt drama?

Citat:
AstraZeneca says a review of 17 million people who received doses in Europe found there were 37 cases of people who had developed blood clots.

Experts say the number of blood clots reported in vaccinated people is no higher than that seen in the general population.
Citera
2021-03-16, 13:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag håller med. Visar det sig inte finnas något sammanhang (mellan AZ, blodpropp och andra dödsorsaker), så använder man bara snabbt upp det stoppade vaccinet efteråt. Det förstörs ju inte på 2-3 veckor, eller hur lång tid utredningen nu kan ta. Det är först när man har blandat upp det med koksaltlösningen, som det blir bråttom att ge det.
Fast jag tror att bekymret i många länder är att vaccinationstakten redan ÄR för låg. Man skulle behöva öka takten mångfalt. Om man kan klara det utan att använda AZ-vaccin så är det en gångbar väg, men om man INTE kan det eller till och med tvingas sänka takten så kommer det resultera i att fler människor dör i onödan.
Citera
2021-03-16, 13:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Onödigt drama?
Kanske, kanske inte.
Och det är det som måste utredas.
Citera
2021-03-16, 13:40
Medlem
Man ska egentligen inte tolka vad folk säger. Jag gjorde det misstaget angående alkoholförbudet, det lät på Tegnell att nu skulle det höjas, för det ej var ngn smittspridning på restaurang. Men ack så jag bedrog mig, och kasta bort en del marknadsföring i onödan.

Men lät det inte på Bergström som han anade ngt? Han sa ngt typ: Att man i visa grupper kanske anser nyttan överväger risken, och i andra när det gäller fullt friska inte anser nyttan överväger risken. Kan det vara ngt sådant på gång?
Citera
2021-03-16, 13:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Onödigt drama?

Men man måste ju se om det är samma grupper av människor, som BRUKAR få blodproppar, som får det nu. I så fall. Unga, friska, slanka människor som har ett fysiskt rörligt jobb (i vården t.ex.) brukar inte få det. Det drabbar medelålders/äldre, feta, ohälsosamma och stillasittande människor. Dom som sitter i rullstol har t.ex. mycket hög risk. Kolesterolvärdena spelar också in (och detta har med kostvanorna att göra).
Citera
2021-03-16, 13:44
Medlem
Madagascars avatar
Snart är det pressträff. Jag påminner om att man kan se pressträffen oavkortad på FHM:s youtubekanal här:

https://www.youtube.com/watch?v=CiwL61BH_lk

(SVT och SR har till vana att sluta sända innan den är klar.)
Citera
2021-03-16, 13:44
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Man ska egentligen inte tolka vad folk säger. Jag gjorde det misstaget angående alkoholförbudet, det lät på Tegnell att nu skulle det höjas, för det ej var ngn smittspridning på restaurang. Men ack så jag bedrog mig, och kasta bort en del marknadsföring i onödan.

Men lät det inte på Bergström som han anade ngt? Han sa ngt typ: Att man i visa grupper kanske anser nyttan överväger risken, och i andra när det gäller fullt friska inte anser nyttan överväger risken. Kan det vara ngt sådant på gång?
Ja, finns det endast AZ-vaccin att tillgå så ska man ge detta.
Men om produktionen av andra vaccin stiger snabbt, så kan man vänta ett tag för att minimera risken för skada hos yngre individer?
Citera
2021-03-16, 13:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fast jag tror att bekymret i många länder är att vaccinationstakten redan ÄR för låg. Man skulle behöva öka takten mångfalt. Om man kan klara det utan att använda AZ-vaccin så är det en gångbar väg, men om man INTE kan det eller till och med tvingas sänka takten så kommer det resultera i att fler människor dör i onödan.

Jo, jag förstår det resonemanget. På populationsnivå. Men vill du offra din mor för den goda sakens skull? Vill jag offra min dotter? Knappast, va. I min familj tar ingen AZ förrän det där är grundligt utrett.
Citera
2021-03-16, 13:46
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Snart är det pressträff. Jag påminner om att man kan se pressträffen oavkortad på FHM:s youtubekanal här:

https://www.youtube.com/watch?v=CiwL61BH_lk

(SVT och SR har till vana att sluta sända innan den är klar.)
Ja, studion bryter ofta in precis när man lyssnar mest intresserat.
Värst är studion hos SVT.
Citera
2021-03-16, 13:49
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du menar att FHM som första myndighet i ett land i Europa skulle ha uppmanat de ca 200 - 300.000 sportlovsresenärer att inte åka på sin betalda och efterlängtade sportlovsresa där v. 7-8 2020, när det fanns några enstaka bekräftade fall här och där i Europa?

Och dessutom stängt gränserna för inresor för de ca 200.000 affärsresande som kom till vårt land dessa veckor när smittan spreds i 'smyg' över gränser i vår globala värld?

Låter det rimligt och genomförbart tycker du?

För det första hade det varit jävligt mycket billigare än att vårda tiotusentals människor på sjukhus (!). För det andra så hade det inte kostat ett skit att låta myndigheterna gå ut med försiktighetsrekommendationer. Vi hade säkert sparat tusentals liv om Tegnell sagt att han inte rekommenderade att man begav sig ut och resa. Så jävla svårt hade det inte varit. Bara en sån sak som att kontrollera alla som kom från kända smittoområden hade vi sparat in enorma resurser på. Varje person som kom in i landet bärandes på smittan var värd hundratusentals testpinnar som inte fanns i landet.
Citera
2021-03-16, 13:51
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
FoHM har hela tiden sagt att man inte anser att restauranger är drivande vad gäller smittspridningen.
Detta med alkohol/tid är ett rent politiskt beslut.
Samt har ett visst signalvärde till den yngre delen av befolkningen.

Det sjukaste är ju att både nykterhetsrörelsen och Systembolaget var med i remissinstansen när det gällde restaurangerna och krogarna. Systembolaget dubblade nästan sin vinst 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in