2021-03-15, 09:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad jag vet så har UK inte skickat något vaccin men PLANERAR att göra det om det blir något över när det är klara - ungefär som resten av världens länder.
Det vaccin som COVAX skickade till Ghana var vaccin som skulle skickats till UK som UK beställt och köpt av AstraZeneca men som UK valde att avstå ifrån. Och innan du får för dig att felaktigt att hävda att så inte var fallet ber jag dig ta följande lilla notis i beaktning (I scratch your back, you scratch mine):

https://www.gov.uk/government/news/ghana-uk-joint-statement-ghana-uk-trade-partnership-agreement

Men du har rätt i att man i stort planerar att skicka EFTER att man vaccinerat befolkningen. Jag skulle gissa att man då kommer göra 200-250 miljoner doser tillgängliga. Det räcker ju dock inte och det är därför som Vaccitech som äger vaccinet valt att helt enkelt låta utländska producenter tillverka vaccinet till självkostnadspris.

Det lustiga här är att i princip SAMTLIGA som dagligen vräker ur sig skit om AZ och Oxfordvaccinet knappt yppar ett ord om de andra producenterna som tvärtemot Vaccitech valt att tjäna storkovan på andras olycka.

DÄR finns det om något en hel del att anmärka på.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jo tittade igenom trådens början och många är fortfarande avstängda. Rena avstängningspandemin.

Men de som med största sannolikhet är kvinnor har dragit, utom någon enstaka.
Några av mina (som en definitivt också är kvinna) favorit skribenter i tråden, sådana vars enda brott var att länka intressanta artiklar skriver inte längre även om deras avstängningar har gått ut. Jag tror många tappade lusten, när behandlingen blev så sträng. Man blev ju bestraffade för allt.

Problemet var väl att media svängde. När man som vanligt länkade artiklar, blev då en stor del förbjudna då de då kunde ses som politiskt kritiska. Tidigare hade artiklar inte varit kritiska och då fick de länkas, men under "trådens svåra månader" rensades skribenter ut. Nu är medias bevakning mer neutral igen och då får man igen länka artiklar.
Låt oss hoppas att de hittar tillbaka. För många av dem var jäkligt bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vill du vara den som dömer de fattiga ländernas medborgare till att eventuellt avlida i covid?
Eller är det en smidig lösning att de rika länderna får vaccin först, och de fattiga får stå i kö?

Är den smidig för att vi råkar bo i ett rikt land?

Som jag ser det så finns det inget alternativ.

En strategi där vaccinen fördelades jämt i hela världen baserat på befolkningen skulle dra ut på det i flera år och under tiden kommer världsekonomin krascha totalt vilket skulle innebära att tredje världens befolkning drabbades mycket hårdare än vid nuvarande strategi.
Citera
2021-03-15, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det vaccin som COVAX skickade till Ghana var vaccin som skulle skickats till UK som UK beställt och köpt av AstraZeneca men som UK valde att avstå ifrån. Och innan du får för dig att felaktigt att hävda att så inte var fallet ber jag dig ta följande lilla notis i beaktning (I scratch your back, you scratch mine):

https://www.gov.uk/government/news/ghana-uk-joint-statement-ghana-uk-trade-partnership-agreement

Bullshit.

Din länk bevisar ingenting om vaccinet.
Citera
2021-03-15, 10:11
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Som jag ser det så finns det inget alternativ.

En strategi där vaccinen fördelades jämt i hela världen baserat på befolkningen skulle dra ut på det i flera år och under tiden kommer världsekonomin krascha totalt vilket skulle innebära att tredje världens befolkning drabbades mycket hårdare än vid nuvarande strategi.
Tredje världen skulle inte märka någon direkt skillnad vid en sådan ekonomisk nedgång.
Det är vi i den rika världen som vill skydda det vi har från att tappa i värde.

Vaccintillgången måste öka, och det fort. Det är den enda lösningen.
Citera
2021-03-15, 10:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det sista tycker jag är rätt - rika I-länder behöver vaccinet. Det betyder att fattiga länder hamnar efter men samtidigt så behöver ekonomin komma igång i dessa rika länder. Ju fortare det går desto snabbare kan vi hjälpa fattiga länder.

Ju längre och ju mer ekonomierna skadas i I-länderna - desto större bli risken att ekonomierna kraschar och då är risken att U-länderna drabbas ändå hårdare med ännu mindre vaccin och bistånd.
Det här är ett grymt komplext ämne som jag definitivt inte behärskar, men jag skulle nog ändå luta åt en annan teori. D.v.s. att I-länderna är minst lika beroende av att U-länderna kommer igång.

Jag hoppas och tror att vaccineringen accelererar ända tills alla U-länder är vaccinerade. Det värsta som kan ske är att de glöms bort av I-länderna när de själva vaccinerat sin befolkning. DÅ kommer det ta lång att få igång ekonomin. Men det där tror jag världens ledare är tillräckligt smarta för att redan ha greppat. Inte minst stora företag kommer vara drivande i den frågan eftersom deras överlevnad bygger på att de kan sälja produkter till tredje världen.
Citera
2021-03-15, 10:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Bullshit.

Din länk bevisar ingenting om vaccinet.
Haha...
Tänk vilket sammanträffande att det var just Ghana som fick vaccin. Och dessutom från den producent som sålt sina vaccindoser till UK; det land som just nu - enligt kontraktet - har vetorätt i frågan om huruvida vaccin skall skickas till UK eller någon annanstans. Och så går vaccinet till Ghana just när de skriver på ett frihandelsavtal med UK. Vilket sammanträffande, va!!

Idiot.
Citera
2021-03-15, 10:41
Medlem
Citat:
Tredje världen skulle inte märka någon direkt skillnad vid en sådan ekonomisk nedgång.
Det är vi i den rika världen som vill skydda det vi har från att tappa i värde.

Vaccintillgången måste öka, och det fort. Det är den enda lösningen.

Det finns ganska mycket studier om detta - bl a hur finanskrisen 2008 påverkade utvecklingsländer.

Det är samma sak med matbrister - de fattiga drabbas hårdas.

Om priset på ris stiger med 100% så märker vi knappt av det men för hundratals miljoner fattiga betyder det svält.
Citera
2021-03-15, 10:43
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Det finns ganska mycket studier om detta - bl a hur finanskrisen 2008 påverkade utvecklingsländer.

Det är samma sak med matbrister - de fattiga drabbas hårdas.

Om priset på ris stiger med 100% så märker vi knappt av det men för hundratals miljoner fattiga betyder det svält.
Svält? Trodde frågan handlade om vaccintillgången?

Oavsett, båda problemen löses genom att vaccintillgången på världsmarknaden ökar.
Som det är nu så finns det länder som vägrar tillåta export, trots att man själva inte godkänt det aktuella vaccinet.
Citera
2021-03-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
På vilket sätt har det havererat? EU har köpt allt vaccin som finns på marknaden. Grytan är tom. Det som återstår är att rycka tallriken från någon annan. Det är inte ansvarsfullt, utan ynkligt.
Grytan är inte tom alls. Sverige kunder exempelvis nödgodkänna Sputnik V som 40 tals andra länder har redan gjort. Vaccinet har enligt The Lancet visat sig vara säkert och ha en effektivitet på 91,6 procent. Det ska också fungera för alla åldersgrupper.
Ansvarsfullt är att prova alla möjliga vägar för att vaccinera sin befolkning så fort så möjligt.
Det går om man vill. Alla politiska partier är positiva för att söka vaccin utanför Europas gränser (tom VP). Det är bara 2 partier som är emot. Jag tror du kan själv räkna ut vilka.
Citera
Medlem
Är det bara i Norge och Danmark folk blivit inlagda efter AZ vaccinet?
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Svält? Trodde frågan handlade om vaccintillgången?

Oavsett, båda problemen löses genom att vaccintillgången på världsmarknaden ökar.
Som det är nu så finns det länder som vägrar tillåta export, trots att man själva inte godkänt det aktuella vaccinet.
Och andra länder har buntat ihop sig under gemensam flagg (EU) och i bästa Michael Corleone-stil vägrar tillåta export av vaccin som de varken köpt eller har rätt till. Criminals!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in