2020-02-29, 15:26
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Kommer melodifestivalen att genomföras ikväll som vanligt? Eller ställs den in?

Den borde ställas in men min gissning med hur dåligt Sverige har hanterat situationen hittils.
Så gissar jag på nej.

Är man gammal så skulle mitt personliga råd vara att inte gå dit om du köpt biljett. Hade melodifestivalen varit i Schweiz så hade det redan varit inställt.
Citera
2020-02-29, 15:27
Medlem
Alltså halva regeringen är ju corona-smittad i Iran. Föga troligt att de skulle drabbas så hårt om spridningen var så pass liten som de säger. De måste ju till och med sopan Tegnell förstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
När tror ni att det första dödsfallet sker i Sverige? Rätt så intressant hur alla de tolv smittade verkar vara rätt så friska trots allt

Tyder på att ingen över 80 drabbats, för då är risken att dö visst 15 procent. Förmodligen unga personer som smittats hittills.
Citera
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Ska man gå efter Sydkoreas siffror så pyrde det fram till 100. Sen exploderade det.Sen tappade de kollen!

Just så startar en epidemi.

Det är inte dom kända smittfallen som är farliga, det är dom tusental okända, och som själva oftast inte vet att dom är smittade.

Och allt pyr sakta under ytan tills pang, flera hundratusen är smittade.

Om något man borde lärt från Kina, ett väldigt smittsam sjukdom som tar oändligt mycket kraft från samhället, förutom rena dödsfallen.

Varför är det helt omöjligt att spåra passagerare på flygen från smitthärdarna?

Finns på dator var dom startade från, borde gå att stoppa nu, eller att länderna själva stoppar utgående flyg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad beror säsongsvariationen på? Är det för att folk vintertid tränger ihop sig i trånga utrymmen vilket ökar smittspridningen?
Dels det, men också att kall torr luft försvagar slemhinnornas barriär, vilket gör det lättare för virus att penetrera.

Det finns forskning på polymera material som stärker slemhinnor, och till och med skulle kunna användas som biobaserat preventivmedel. Men vi är inte riktigt framme än.
Citera
2020-02-29, 15:28
Medlem
messiasibids avatar
Corona är inte som en vanlig influensa.
Den är betydligt dödligare framför allt för äldre.

Riskera inte ditt liv genom att vara undermåligt informerad.
Citera
2020-02-29, 15:29
Medlem
Sam.Boyds avatar
Så här långt har det ju bara pågått i drygt 8 veckor.
Det går fort när det väl tar fart med inhemsk smitta.

Vi kommer nu att se fler fall som smittats i Iran o Italien.
Om en vecka -10 dagar är risken att de första smittande fallen utan kopplingar till utlandet dyker upp.

De som kartlägger o spårar smittade måste hitta alla smittade. Men Covid-19 behöver bara få en eller flera värdar att slinka under radarn o utveckla full smittspridning.
Citera
Medlem
Så detta virus är som spanska sjukan och nästan samma dödlighet?
Citera
Medlem
I Tyskland går det inte att spåra smittkedjan Längre. Källa

https://www.rt.com/news/481749-germany-coronavirus-epidemic-beginning/

Det är det sista stråt som svenska regeringen försöker med nu.
Samtidigt som man hälsar Iranier och Italienare välkomna på Arlanda.
Lycka till med spårningen.
Citera
2020-02-29, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Fått upprepa samma uppenbara saker för tillräckligt många förnekare vid det här laget, därför kan jag inte annat än att ta mig för pannan. Man blir trött.

Vill du veta vilket tidsmönster pandemin kan tänkas följa så ta en titt på Spanska Sjukan. Det var senaste gången ett lika smittsamt och väldigt liknande virus var löst på det här sättet.

Här har du några intressanta dokumentärer t.ex.

https://www.youtube.com/watch?v=UDY5COg2P2c&t=370s

https://www.youtube.com/watch?v=3x1aLAw_xkY&t=178s

Kan du lägga ner ordet förnekare, samt utöka ditt ordförråd till realister?
Hur tror du att ditt resonemang kommer se ut om en månad, eller kommer du desperat att försöka hitta nya farhågor så att din bubbla håller sig intakt?
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Så här långt har det ju bara pågått i drygt 8 veckor.
Det går fort när det väl tar fart med inhemsk smitta.

Vi kommer nu att se fler fall som smittats i Iran o Italien.
Om en vecka -10 dagar är risken att de första smittande fallen utan kopplingar till utlandet dyker upp.

De som kartlägger o spårar smittade måste hitta alla smittade. Men Covid-19 behöver bara få en eller flera värdar att slinka under radarn o utveckla full smittspridning.

Sverige är en barnlek för Corona.

I Sverige kan Corona med enkelhet gå under radarn.
De ansvarige är för fega för att sätta upp hinder för Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Fin matematik där.
Ah 5% och 1%. Körde utan miniräknare och tänkte fel på en nolla. Räknar i de andra fallen på 0.5% dödlighet så då är den ganska hög endå i Italien. Saker som kan spela in är ju att folk kan ha trott det var influensa under de 2 veckorna det spred sig och när de tillfrisknat så antogs det fortfarande att de var influensa.

Med tanke på att influensan går nu och jag fick den förra veckan så kan jag tänka mig att det är ultimata förhållanden för även Corona att spridas. Många kommer missa karantänen så länge det inte är mer än 20 konstaterade fall i en stad. När de alla fall kommer så blir det karantän men då är det redan för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in