Citat:
Ursprungligen postat av
Enelalm
Till alla er som menar att det är "som en vanlig influensa" och "det är bara äldre och sjuka som dör", därför är detta överspelat. Tänker ni efter innan ni skriver?
Ingen är immun, därav kan alla smittad och således bära smittan vidare.
Ingen är vaccinerad och kan därmed smittas.
Det är rätt att de flesta får milda symptom och klarar sig väl.
Vi som däremot tillhör en riskgrupp, I mitt fall lungsjukdom, vi kommer antagligen inte att klara oss med milda symtom. Dessutom är Sverige absolut inte rustat för att klara speciellt många fall.
Så när ni säger att bara gamla och sjuka blir hårt drabbade menar ni då att resten kan leva som vanligt? Gå till jobbet sjuka, sitta på bussen sjuka, åka till affären sjuka, lämna sjuka barn på förskola och skola, hosta rakt ut osv med tanken "äsch, det är inte värre än en förkylning"?
Är det rätt att hålla den ståndpunkten och utsätta oss som faktiskt riskerar att bli rejält sjuka och kanske dö för risk?
De personer inklusive Sveriges regering, FHM och alla andra som uppenbarligen tycker det är ok att offra några för att inte inskränka på allas vår kära frihet borde skämmas.
Vem ska berätta för mina barn att Pappa dog tyvärr för att en glad semesterfirare åkte skidor i Italien, semesterfirare blev sjuk men ja, hen tänkte att det är väl inte värre än lite snuva. På bussen hostade hen på pappa och han dog.
Jag tycker inte det är en rolig tanke.
Var jag än läser så tonas detta ner för att det drabbar ju ändå bara de svaga och de gamla.
Piss är det och fruktansvärt respektlöst och t o m förnedrande.
Tack för mig.
Håller med dig. Tycker å ena sidan inte man ska köpa alla domedagsprofesior i media men anser också att man bör ta hänsyn och visa respekt för de som ligger i riskzonen mer än alla andra.
Men Sverige är ju landet egon tyvärr. Och en stor del av omvärlden tycks också lida utav någon sorts kapitalist-psykos där nöje tycks gå före nytta i många fall.
Man blir mörkrädd och modfälld inför människors dårskap.