2020-02-29, 14:10
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Spelar ingen roll. media förstorar samt skapar total hysteri.
Skall vi slå vad att inom 2 månaders tid så kommer det vara helt obemärkt?
Jag skulle gärna sätta 10000, men det kanske blir lite svårt att administrera
Citera
2020-02-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
21 st coronasjuka har dött i italien varav de flesta var över 70, en av dem hade dessutom cancer.

Det som oroar är att bara 46 av 888 italienare har tillfrisknat.

Samtliga döda i Italien hade cancer eller hjärt-lungsjukdomar och nästan alla var 75+, många 80+.

Alla italienska fall utom tre har tillkommit de senaste tio dagarna så det är inte konstigt att inte fler har hunnit friskförklaras. Många mår bra och vistas i sina hem i väntan på att testa negativt.
Citera
2020-02-29, 14:11
Medlem
Lite myter debunkade..
https://www.theguardian.com/world/2020/feb/28/coronavirus-truth-myths-flu-covid-19-face-masks
Citera
2020-02-29, 14:11
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Varfär visar Italien över 2% dödlighet redan nu då? Innan dom flesta smittade har hunnit komma upp till dom 7-10 dagarna innan man dör?

Antagligen behövs fler än 888 smittade för att få ett bra urval, möjligen hög medelålder i de drabbade italienska städerna. Kina har ju 80.000 smittade och deras smitta har säkert drabbat fler i olika åldrar.

Sydkorea har bara 0,5% coronadöda, kanske för att den där sekten som smittades var yngre och friskare än genomsittskoreanen.
Citera
2020-02-29, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är väl ingen panik, det är ju information och sen upp till var och en att tänka själv. En del bunkrar mat och gosaker ifall det blir hemkaratän, andra skiter i allt och ser det som en förkylning. Några få preppers har öppnat bunkern men de flesta verkar inte bry sig alls och då är det bra om dom lär sig nu då vad som kan komma att gälla i samhället för ett tag framöver. Du verkar vilja hålla på all information som borde vara öppen till sista stund, ja, då blir det troligen panik.

Du har rätt, det du beskriver kan ske i ett sårbart samhälle utan beredskap. Det kan vara krig, konflikter, en solstorm, extrem torka eller en pandemi som påverkar. I ett samhälle som är förberett blir sånt här smidigt och mindre kännbart. Är vårt land förberett? Var är lagren, instruktionerna och planerna om olika saker sker? Har folket läst och tagit del av det och vet vad dom ska göra? Vad jag ser nu är mest bara förvirring och en tro att detta inte är sant och sen borta nästa vecka.

Hur det än går så kommer vardagen att återgå precis som i Kina nu och frågan blir bara till vilken kostnad. Kina lyckades bromsa utvecklingen med hårda karantäner och vi får väl se vad svenska myndigheter och politiker presterar nu.

Sen stavas orsaken till att så relativt få dör karantän, sjukvård hinner med när ett nytt virus vi inte har immunitet emot härjar. Det behöver inte göras med influensan vi är van med och accepterar då dödsafall där. Skulle vi göra som med säsongsinfluensan och bara släppa så brakar vården ihop och många andra än äldre sjuka i en virussjukdom drabbas då och dör i onödan. Det här verkar inte gå in i huvudet på en del.
Nja, du tolkar mig fel. Jag säger inte att vi ska kapitulera, utan snarare att vi får göra det bästa av situationen. Motsatsen är ältandet, vilket är aningen irriterande.

Däremot kan det bli så att smittan vid en exponentiell ökning blir svårstoppad - men det är knappast slutet på världen. Som sagt, tomma mataffärer som i Milano vore i förlängningen bra mycket farligare och tristare än Corona, vilket folk lär inse efter en stund.
Senast redigerad av Olbars 2020-02-29 kl. 14:17.
Citera
2020-02-29, 14:13
Medlem
Citat:
Är du införstådd att fabrikerna i Kina kör på som vanligt igen?
Skall vi alla massvaccinera oss igen så att industrin får sin del av kakan?
Massvaccinera med vad menar du?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Vår beredskap verkar väl fungera så där...
Citat:
Ashkan och hans mamma har under veckan lidit av feber, hosta och ömma kroppar.

Då mamman är på besök från Iran misstänker Ashkan coronavirus – men trots upprepad kontakt med vården har de ännu inte testats.

– Jag kan inte hålla mig och mamma i karantän längre. Det blir som det blir, säger han uppgivet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j0a1e/ashkan-och-hans-mamma-kan-ha-coronavirus--far-ingen-hjalp

Sedan fattar jag inte varför han "inte kan hålla mig och mamma i karantän längre". Det är väl bara att be någon leverera mat eller vad de nu behöver till ytterdörren. Varför måste de nödvändigtvis ut och smitta andra (eller vad man nu ska läsa in i "det blir som det blir").
Citera
Medlem
Matärgotts avatar
Nu bekräftar aftonbladet att det är ett nytt fall i Västra Götaland.
De kan inte bestämma sig verkar de som....

Citat:
En person som rest från Iran till Göteborg har under lördag den 29 februari bekräftats positiv för covid-19. Personen mår förhållandevis väl och har ingen koppling till övriga identifierade fall i Västra Götaland.
Citera
Medlem
Citat:
Hela AB är osmaklig vänster ideologi propaganda, så du är säker på att breder ut sig?
Samma AB försöker sprida skräck så gott det går, när hysterin är över kommer du fortsatt ta media på allvar?
expressen något bättre
Citera
2020-02-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Varfär visar Italien över 2% dödlighet redan nu då? Innan dom flesta smittade har hunnit komma upp till dom 7-10 dagarna innan man dör?

Italien har många fall som upptäcktes sent, eftersom de missade patient zero. Många har testat positivt efter att de börjat må bättre utan att ha vetat om att de var coronasjuka. De trodde det var förkylning/influensa.
Dödligheten i Italien är begränsad till multisjuka äldre, de är å andra sidan ovanligt många eftersom smittan har spridits på ett sjukhus och redan inlagda äldre blev smittade.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Nu bekräftar man ett femte fall återigen i Västra Götaland, hur ska de ha det egentligen? Kommunikationen verkar inte fungera.
Citera
Medlem
Citat:
Corona kan vara den sortens sällsynta smitta som kommer en gång per sekel, skriver Microsoftgrundaren Bill Gates i The New England Journal of Medicin.

”Jag hoppas att det inte är så illa, men innan vi vet bör vi anta det”, skriver han.

I min värld är detta en klok inställning.

https://www.di.se/nyheter/coronaviruset-skrammer-bill-gates-en-omedelbar-kris/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in