Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Det är väl ingen panik, det är ju information och sen upp till var och en att tänka själv. En del bunkrar mat och gosaker ifall det blir hemkaratän, andra skiter i allt och ser det som en förkylning. Några få preppers har öppnat bunkern men de flesta verkar inte bry sig alls och då är det bra om dom lär sig nu då vad som kan komma att gälla i samhället för ett tag framöver. Du verkar vilja hålla på all information som borde vara öppen till sista stund, ja, då blir det troligen panik.
Du har rätt, det du beskriver kan ske i ett sårbart samhälle utan beredskap. Det kan vara krig, konflikter, en solstorm, extrem torka eller en pandemi som påverkar. I ett samhälle som är förberett blir sånt här smidigt och mindre kännbart. Är vårt land förberett? Var är lagren, instruktionerna och planerna om olika saker sker? Har folket läst och tagit del av det och vet vad dom ska göra? Vad jag ser nu är mest bara förvirring och en tro att detta inte är sant och sen borta nästa vecka.
Hur det än går så kommer vardagen att återgå precis som i Kina nu och frågan blir bara till vilken kostnad. Kina lyckades bromsa utvecklingen med hårda karantäner och vi får väl se vad svenska myndigheter och politiker presterar nu.
Sen stavas orsaken till att så relativt få dör karantän, sjukvård hinner med när ett nytt virus vi inte har immunitet emot härjar. Det behöver inte göras med influensan vi är van med och accepterar då dödsafall där. Skulle vi göra som med säsongsinfluensan och bara släppa så brakar vården ihop och många andra än äldre sjuka i en virussjukdom drabbas då och dör i onödan. Det här verkar inte gå in i huvudet på en del.
Nja, du tolkar mig fel. Jag säger inte att vi ska kapitulera, utan snarare att vi får göra det bästa av situationen. Motsatsen är ältandet, vilket är aningen irriterande.
Däremot kan det bli så att smittan vid en exponentiell ökning blir svårstoppad - men det är knappast slutet på världen. Som sagt, tomma mataffärer som i Milano vore i förlängningen bra mycket farligare och tristare än Corona, vilket folk lär inse efter en stund.