2020-01-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Hej, av alla dina inlägg är det enkelt att förstå att du är det räddaste skribenten medan du vill framstå som cool. Varför inte släppa ditt försvar och komma in i matchen där utgången är oviss. Här i virus fallet vet vi inte mer än vad regeringarna vill att vi skall veta.

Kan vara bra att vara försiktig och vänta i 10 dagar samt läsa på mer än det som kommer från officiellt håll. Säger inte att du har fel men maniska personer har oftast det! 80 döda kan lika gärna vara 180.

Boende i Thailand i många år har öppnat mina ögon för ljugerier från staten och Thailand är inte mycket sämre än Sverige.

På väg att köpa tunna plasthandskar ifall det brakar loss. Om det sker kommer de att vara slut i affären som de avancerade munskydden på Lazada. Kostar 10 spänn så, why not!
Jag är lätt bra mycket räddare, lider av hypokondri och en kines hostade bredvid mig.
Citera
2020-01-27, 11:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Att en sjuk eller smittad person i sin tur smittar mellan tre och sex andra personer.
Om du är sjuk och omgiven av 10 andra sjuka smittar du 0

Gå en kurs i sannolikhetslära så kanske du förstår
Citera
2020-01-27, 11:17
Medlem
Så sjukt äcklad av kina. Äter fladdermöss, råttor, ormar, valpar etc... Inte undra på att de ständigt får en massa virus som sen de ska sprida hit. Tack och lov så påverkar skiten sällan bättre moderna samhällen där folk bor bra etc.
Citera
2020-01-27, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om du är sjuk och omgiven av 10 andra sjuka smittar du 0

Gå en kurs i sannolikhetslära så kanske du förstår

Men lol, R0 värdet är ett matematiskt "genomsnittsvärde". Hur korkad kan man vara, det gäller inte på individnivå.
Citera
2020-01-27, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Milde tid...
Är det någonting man blir sjuk av så är det att läsa den här tråden. 🤮

Högst lekmanmamässiga spekulationer:
Jag tror absolut att antalet smittade kan vara i underkant, eller rent av underdrivet, men däremot att antalet svårt sjuka och döda är riktiga. Alltså att dödligheten i verkligheten är långt lägre än 2-3%.
Corona-virus, åtminstone sett till djur (undantaget MERS och SARS), är nämligen förkylningsvirus som ger lindriga symptom, typ mindre febertopp under något/några dygn, lättare luftvägsbesvär, nedsatt aptit och i enstaka fall lättare magbesvär. Däremot är det väldigt smittsamt.

Om det inte redan hänt, är därför min högst kvalificerade gissning att antalet smittade redan nu går att se som tre "ringar" :
De som blivit smittade, men fått obefintliga, eller lättare symptom likt ovan. Antalet i denna grupp är således också ytterst svårt att överblicka. Sedan finns den lilla klick som blivit såpass sjuka att de behöver sjukvård. Dessa är de 2000-någonting fallen. Sen är det dem 80 stycken svagaste som tyvärr strukit med.

Om det är som jag tror, vilket jag faktiskt inte håller för helt osannolikt givet hur coronavirus funkar på djur, finns det ingen som helst anledning till oro för oss friska, starka människor i länder med god sjukvård. Visst, det finns kanske en teoretisk risk att vi någon gång smittas. I ett sådant hypotetiskt scenario av ett virus då i klass med en (för den absoluta majoriteten) lindrigare förkylning.
Håller med. Mörkertalet är förmodligen stort bland smittade. Inte för att Kina är en ond kommuniststat som döljer allt utan för att man inte kan testa folk som sitter hemma och har en förkylning.

Det är hypokondriker och hårt drabbade människor som besöker sjukvården och sätts i karantän.
Det skulle kunna vara 10 000 i Wuhan som är smittade, vem vet... Då är 80 döda en relativt låg siffra.

Antal dödsfall är troligtvis rätt eftersom alla misstänkta fall testas.
Citera
2020-01-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Hur många procent är 3000 av 1,4 miljarder? Hade det här viruset varit så extremt smittsamt som vissa påstår borde betydligt fler vara sjuka om det här har härjat sen början/mitten av December? Speciellt om det smittar även innan några symtom.
Fast smittsamt säger inget om dödligheten eller hur symtomen ser ut
Citera
2020-01-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Så sjukt äcklad av kina. Äter fladdermöss, råttor, ormar, valpar etc... Inte undra på att de ständigt får en massa virus som sen de ska sprida hit. Tack och lov så påverkar skiten sällan bättre moderna samhällen där folk bor bra etc.
Ja det är rätt tragiskt, faktiskt, sen att fabror staten inte har vett att förbjuda folk från ett land som mer eller mindre satt sig själv i karantän att flytta sig över gränsen är fan skrattretande. Vet ej om stämplar i passet frotfarande exissterar med finns en bra anledning att de skulle, så man ser var fan folk har rört sig och på så vis ta åtgärder utifrån det. Men det anses väl integritetskränkande och rasistisk i dagens Svearike
Citera
2020-01-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Kina är ultrakorrupt där folk inte bryr sig om varandra och där ingen ingriper om de ser ett barn bli kidnappat helt öppet. Landet där de återvinner matolja från avlopp för att sälja igen bara för att tjäna maximalt med pengar utan att ta hänsyn till någon annan. Oljan ger sedan cancer och andra sjukdomar.
Nejdå! Folk är på sin vakt mot den långtifrån vanliga mat-olje grejen, tillika barnkidnappnings grejen här i kina, man t.o.m följer sina barn via Cam när dom är på dagis. Jag vet själv att vänner o bekanta är uppmärksamma om varandras barn i bostadsområdena man bor......Du fabulerar! (CCTV skulle nog inte heller skada på svenska dagis)...Det närmaste du varit Kina är en lecora vårrulle med collorit”soya” hos något byhåle gatukök för något decennium sedan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast smittsamt säger inget om dödligheten eller hur symtomen ser ut

Så då kan vi nästan anta att betydligt fler än 3000 är smittade i Wuhan men såpass "friska" att de inte behöver uppsöka sjukhus? Så rent spekulativt så borde det här viruset inte vara så extremt dödligt som vissa påstår?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Ja det är rätt tragiskt, faktiskt, sen att fabror staten inte har vett att förbjuda folk från ett land som mer eller mindre satt sig själv i karantän att flytta sig över gränsen är fan skrattretande. Vet ej om stämplar i passet frotfarande exissterar med finns en bra anledning att de skulle, så man ser var fan folk har rört sig och på så vis ta åtgärder utifrån det. Men det anses väl integritetskränkande och rasistisk i dagens Svearike
Fast om de har utreseförbud så kan de ju knappast komma hit?!
Citera
2020-01-27, 11:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Milde tid...
Är det någonting man blir sjuk av så är det att läsa den här tråden. 🤮

Högst lekmanmamässiga spekulationer:
Jag tror absolut att antalet smittade kan vara i underkant, eller rent av underdrivet, men däremot att antalet svårt sjuka och döda är riktiga. Alltså att dödligheten i verkligheten är långt lägre än 2-3%.
Corona-virus, åtminstone sett till djur (undantaget MERS och SARS), är nämligen förkylningsvirus som ger lindriga symptom, typ mindre febertopp under något/några dygn, lättare luftvägsbesvär, nedsatt aptit och i enstaka fall lättare magbesvär. Däremot är det väldigt smittsamt.

Om det inte redan hänt, är därför min högst kvalificerade gissning att antalet smittade redan nu går att se som tre "ringar" :
De som blivit smittade, men fått obefintliga, eller lättare symptom likt ovan. Antalet i denna grupp är således också ytterst svårt att överblicka. Sedan finns den lilla klick som blivit såpass sjuka att de behöver sjukvård. Dessa är de 2000-någonting fallen. Sen är det dem 80 stycken svagaste som tyvärr strukit med.

Om det är som jag tror, vilket jag faktiskt inte håller för helt osannolikt givet hur coronavirus funkar på djur, finns det ingen som helst anledning till oro för oss friska, starka människor i länder med god sjukvård. Visst, det finns kanske en teoretisk risk att vi någon gång smittas. I ett sådant hypotetiskt scenario av ett virus då i klass med en (för den absoluta majoriteten) lindrigare förkylning.
Håller med! Äntligen en sund person!
Citera
2020-01-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Så då kan vi nästan anta att betydligt fler än 3000 är smittade i Wuhan men såpass "friska" att de inte behöver uppsöka sjukhus? Så rent spekulativt så borde det här viruset inte vara så extremt dödligt som vissa påstår?
Nej, det är inte särskilt dödligt alls. Tex sars dödade bara några hundra men var mer smittsamt. Men gissar att viruset kan muteras och smitta fler snart. Men det betyder inte att dödligheten kommer öka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in