Milde tid...

Är det någonting man blir sjuk av så är det att läsa den här tråden. 🤮
Högst lekmanmamässiga spekulationer:
Jag tror absolut att antalet smittade kan vara i underkant, eller rent av underdrivet, men däremot att antalet svårt sjuka och döda är riktiga. Alltså att dödligheten i verkligheten är långt lägre än 2-3%.
Corona-virus, åtminstone sett till djur (undantaget MERS och SARS), är nämligen förkylningsvirus som ger lindriga symptom, typ mindre febertopp under något/några dygn, lättare luftvägsbesvär, nedsatt aptit och i enstaka fall lättare magbesvär. Däremot är det väldigt smittsamt.
Om det inte redan hänt, är därför min högst kvalificerade gissning att antalet smittade redan nu går att se som tre "ringar" :
De som blivit smittade, men fått obefintliga, eller lättare symptom likt ovan. Antalet i denna grupp är således också ytterst svårt att överblicka. Sedan finns den lilla klick som blivit såpass sjuka att de behöver sjukvård. Dessa är de 2000-någonting fallen. Sen är det dem 80 stycken svagaste som tyvärr strukit med.
Om det är som jag tror, vilket jag faktiskt inte håller för helt osannolikt givet hur coronavirus funkar på djur, finns det ingen som helst anledning till oro för oss friska, starka människor i länder med god sjukvård. Visst, det finns kanske en teoretisk risk att vi någon gång smittas. I ett sådant hypotetiskt scenario av ett virus då i klass med en (för den absoluta majoriteten) lindrigare förkylning.