2021-01-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Fast hur kan vi veta att det inte är vaccinet som orsakar det efter några veckor? Experterna säger ju själva att det är omöjligt att säga hur en person reagerar. Det kanske är så påfrestande för kroppen att det triggar igång någonting.

En äldre närstående till mig ska få vaccinet idag och det känns verkligen inte bra.
Läs det jag och andra skriver. Det dör inte fler än vanligt bland de som får vaccinet. Därmed orsakar inte vaccinet mer död än vanligt, därmed finns det inget som pekar på att det är farligt.

Vad man däremot VET är farligt för äldre är Covid, där det är över 10 % dödlighet bland de äldre åldersgrupperna. Vaccinet minskar denna siffra drastiskt.

Du kan vara lugn för din närstående, särskilt som personen nu är på väg att få ett potentiellt livräddande vaccin som skyddar som en dödlig sjukdom.
Citera
2021-01-21, 11:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det dog garanterat fler än 3500 pers under 80 år pga virussjukdomar om året i Sverige redan innan C19.

Jag säger inte att C19 ofarligt. Jag undrar bara varför du inte var rädd för mikroorganismer INNAN februari 2020?

Nämn en smittsam virussjukdom som dödar fler än 3500 personer under 80 år årligen i Sverige vid sidan av Covid19.
Citera
2021-01-21, 11:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Att Svetsaren och resten av gänget höll pressträff redan 08,10 i morse med nya restriktioner tyder på att redan idag kan vi gå över 11000 döda.
Den fega regeringen får info innan och agerar utan att kommentera. Det är faktiskt möjligt att även vet att antal döda kommer fortsätta i denna takt.

Men att erkänna att ha fel? nej nej. Här gäller det att mörka och låtsas som att det regnar.

De har dessutom mage att säga att strategin hela tiden har varit att stoppa smittspridningen. Detta samtidigt som man nu lättar för regionerna att övergå till på plats undervisning. Undrar hur många extra döda det beslutet kommer att innebära.
Citera
2021-01-21, 11:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där är verkligen glädjande. Det styrker ju att inte mutationen varit bidragande till sista veckornas uppgång i Skåne. Men de har ett superstark kompetent smittskydd där också!
Nej jag tror inte den/de varit bidragande.

Det ser generellt ut som bra utveckling i landet. Nedgång av nya fall i princip alla regioner.

Men jag försöker hålla koll på när/ifall det vänder.

Flera länder förbereder sig på spridning av de nya mutationerna med nya restriktioner, t ex Tysklan och Nederländerna. Men i Sverige gör vi tvärtom med de nya beskeden som kom idag...
Citera
2021-01-21, 11:43
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Att Svetsaren och resten av gänget höll pressträff redan 08,10 i morse med nya restriktioner tyder på att redan idag kan vi gå över 11000 döda.
Den fega regeringen får info innan och agerar utan att kommentera. Det är faktiskt möjligt att även vet att antal döda kommer fortsätta i denna takt.

Men att erkänna att ha fel? nej nej. Här gäller det att mörka och låtsas som att det regnar.
Nya lättnader, ja
Inte restriktioner

Bra att man börjar öppna upp, även om det är sent
Citera
2021-01-21, 11:47
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Läs det jag och andra skriver. Det dör inte fler än vanligt bland de som får vaccinet. Därmed orsakar inte vaccinet mer död än vanligt, därmed finns det inget som pekar på att det är farligt.

Vad man däremot VET är farligt för äldre är Covid, där det är över 10 % dödlighet bland de äldre åldersgrupperna. Vaccinet minskar denna siffra drastiskt.

Du kan vara lugn för din närstående, särskilt som personen nu är på väg att få ett potentiellt livräddande vaccin som skyddar som en dödlig sjukdom.

Det är ingen som vet om vaccinet är farligt eller inte. Bara för att man inte får några biverkningar de första veckorna så betyder det inte att det är lugnt.
Citera
2021-01-21, 11:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hallelujah, ett vettigt beslut idag iaf;

Att ta bort restriktioner/förbud map idrotts-,fritids- och kulturverksamhet för barn upp till 15-16 år. Typ en månad försent, men bättre sent än aldrig .

Nu tar "de lärde" höjd för den engelska mutationen genom att delvis öppna upp för gymnasiet och idrottsaktiviteter. Detta är kvalificerat vansinne.

Tänk om idioterna kunde lära något av dom kloka danskarna.
Citera
2021-01-21, 11:58
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Jag förstår dig till 100% men i flera kommuner så är det fortfarande förbjudet samt att ungarna planeras hålla hemma och skolor stängs ner pga av Covid-19.
Det är också så att flera aktiviteter inte öppnar på flera håll även om regeringen vill ge sken av det. Kommuner och regioner går emot regeringen i sedvanlig ordning för rädda sjukvården.

Ja men nu kan vi skattebetalare göra påtryckningar innan våra barn blir en generation deprimerade asociala sengångare

Dom har umgåtts på discord och zoom sen i mars, det måste bli ändring. Jag verkligen ser hur dåligt dom mår.

Min yngsta frågade om det var okej att han stack ut och åkte pulka med sin klasskamrat och jag fick säga fråga mamma. Det är fan botten för deras självkänsla.
Citera
2021-01-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Det är ingen som vet om vaccinet är farligt eller inte. Bara för att man inte får några biverkningar de första veckorna så betyder det inte att det är lugnt.
Jämför med att du får krav på dig att bevisa att du inte är pedofil. Hur gör du det? Det är omöjligt att bevisa att du INTE är pedofil. Det enda man kan bevisa är att du faktiskt ÄR pedofil (om du nu gör pedofila grejer). Därmed så får man utgå ifrån att du INTE är pedofil tills di bevisats vara det.

Det är samma med vaccinen. Det är omöjligt att bevisa att det helt säkert INTE är farligt. Det man kan göra är att kolla om det verkar vara farligt, men det har man inte sett några tecken på att det skulle vara, därför får man tills vidare anse vaccinet ofarligt. Om det dyker upp tecken på att det är farligt, då får man omvärdera.

Man har gjort fas 3 studier på hundratusentals personer över långa tidsperioder och har inte kunnat påvisa några direkt risker. Så visst, det är inte bevisat att det är ofarligt, men det är heller inte bevisat att det är farligt. Och eftersom det inte är bevisat farligt så får det tills vidare anses vara ofarligt.
Citera
2021-01-21, 12:02
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej jag tror inte den/de varit bidragande.

Det ser generellt ut som bra utveckling i landet. Nedgång av nya fall i princip alla regioner.

Men jag försöker hålla koll på när/ifall det vänder.

Flera länder förbereder sig på spridning av de nya mutationerna med nya restriktioner, t ex Tysklan och Nederländerna. Men i Sverige gör vi tvärtom med de nya beskeden som kom idag...
Ja precis. Så himla dumt. De har världens tillfälle nu att göra som de säger de ska göra ; pressa ner smittspridningen. Jag är lite orolig att nedgången är kopplad till jullovet som vi såg vid höstlovet. Så jag hoppas verkligen på kommunerna här att de har starkt samarbete med regioner och smittskydd som jag iallafall litar på mest i denna pandemi.
Citera
2021-01-21, 12:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det handlar om tillgång på vaccin. Det kommer små mängder vaccin och vaccineringen kommer att dra ut på tiden. Då är det bättre att börja med riskgrupper. Hade man haft möjlighet att massvaccinera en grupp på mycket kort tid så hade det troligtvis varit det bästa att börja med dom som driver smittan och på så sätt få bort det ur samhället snabbare.

Gruppen som driver smittan är stor, kanske uppemot 20% av hela befolkningen. Det kommer att ta flera månader ännu innnan man fått tillgång till såna mängder vaccin.

Riskgruppen är också stor, skillnaden är att där kan man dela in den i olika prioriteringsgrupper. Så att de som löper största risken att drabbas hårt vaccineras först, och så jobbar man sig emot dom lindrigare riskgrupperna.
Det viktigaste är just riskgrupper och framförallt de allra äldsta och de som har hemtjänst och möter olika personal hela tiden.

Sedan är det vårdpersonal särskilt de i fronten som är exponerade mot COVID19.

Det är min uppfattning iaf. Dels p.g.a. att yngre inte drabbas lika hårt men också för att det inte är säkert om vaccin ger steriliserande skydd.

Det dröjer nog ett tag innan vi har något som kan liknas vid flockimmunitet trots vaccin. Då är det bästa vi kan göra att vi inriktar oss på att skydda de utsatta och minska dödstalen framförallt.
Citera
2021-01-21, 12:11
Medlem
sannes avatar
De flesta verkar inte hålla med om att vi ska slappna av och släppa på restriktioner. Hela EU mobiliserar nu för muterade engelska virusvarianten (mutation). Vi är så annorlunda, vi gör precis alltid tvärtom?! Jag förstår inte?

Citat:

Oron växer för ny fart i coronapandemin med mutationen som upptäcktes i Storbritannien. Nya nedstängningar och gränsåtgärder är på gång då EU-ländernas ledare samlas för ännu ett krismöte.

För nionde gången på mindre än ett år ska statsminister Stefan Löfven (S) och hans kollegor koppla upp sig till ett webbtoppmöte under torsdagskvällen.

Återigen handlar det om att stämma av coronasituationen, nu i ett läge då oron växer på nytt. Visserligen har vaccinerandet kommit i gång. Men samtidigt sprids viruset fortfarande hastigt – mycket på grund av den mer snabbsmittande mutation som först upptäcktes i Storbritannien.

I flera länder har nya samhällsrestriktioner införts. I Belgien överväger myndigheterna att helt sonika förbjuda icke nödvändiga utlandsresor inför kommande sportlov.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel är orolig.

Virusmutationen är ett hot. Den är mycket mer smittande än vad vi visste i fjol och det gör den svårare att kontrollera. Jag uppmanar folk att ta det här på allvar, säger Merkel på en presskonferens i Berlin, enligt nyhetsbyrån Reuters. (TT)

Varför gör vi så annorlunda? Nu kommer ju kollektivtrafiken bli en stor smittspridningsplats med ökad risk för högre smittspridning då alla gymnasieelever ska in där. Bor ganska centralt i Stockholm och jag har börjat höra fler ambulanser (denna vecka), som varit i princip tysta senaste veckorna. Vid jul var dessa ständigt åkande och tutande (bara reflexion).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in