2021-01-23, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Svårare sjukdom..? Har du en källa på det..? (Har inte hängt med senaste dygnet.)
Vad jag har sett ger ingen av de nya mutationerna svårare sjukdom (däremot mildare) utan de har en högre smittsamhet genom att binda bättre till receptorer i kroppen.

Däremot kan de säkert innebära fler dödfall av den anledningen att trycket på vården blir hårdare; Då kan patienter avlida även av andra diagnoser eftersom vården ställer in andra behandlingar.
Citera
2021-01-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Hur tänker du då? Norge har betydligt mindre smittspridning än Sverige och bättre koll på den. Sverige har ingen koll alls och ligger efter UK i smittspridningen. Hur kan vi ens veta om det nya muterade viruset fått fäste när man inte ens sekvenserar 1% av de positiva proverna?

Notera dessutom hur det har gått för UK som också sen tidigare har haft mycket stor smittspridning av originalviruset och som borde ha högre immunitet än Sverige:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Vi kan ha ett försprång gentemot Norge eftersom vi har en högre grad av immunitet i samhället, I Sverige.
Citera
2021-01-23, 15:04
Medlem
Citat:
Svårare sjukdom..? Har du en källa på det..? (Har inte hängt med senaste dygnet.)

Jag satt och kollade på åtgärder som man gör i Kina nu. Det är en ny smittsammare variant (som jag tror är B 1.1.7) i Dalian och Beijing. Där var en kinesisk läkare som varnade för att det var svårare sjukdomsbild. Jag ska se om jag kan hitta det igen..
Citera
2021-01-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Du får väl se snart.
Fånarna har ju inte skaffat sig nån immunitet.

Man befarar att smittan kan ha kommit in i landet från Danmark, Nederländerna eller Polen. Eller något annat land där den här varianten redan finns. Andra liknande fall har man kunnat spåra till England men inte dessa, som man tydligen upptäckte på något äldreboende.

Dessutom är den här varianten både smittsammare och något dödligare - 13 av tusen istället för 10 av tusen.

R-talet är också kring 1.4 istället för 1.

Problemet som återstår med vaccinationerna är att man inte har kunnat bestämma sig om man ska minska, öka eller upphöra med vaccineringen just nu. Man vill ju öka motståndet, men befarar att vaccineringen kan förvandlas till en Corona-centrifug.

Inte lätt att fatta de exakt korrekta besluten.
Citera
2021-01-23, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag satt och kollade på åtgärder som man gör i Kina nu. Det är en ny smittsammare variant (som jag tror är B 1.1.7) i Dalian och Beijing. Där var en kinesisk läkare som varnade för att det var svårare sjukdomsbild. Jag ska se om jag kan hitta det igen..

Vi får se om den läkaren överlever smutskastningen är av den stora ledaren..
Citera
2021-01-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Min tes är alltså att det är bäst att följa epidemins utveckling i landet eller annan geografisk utbredning, genom att följa antalet sjukhusinlagda. Eftersläpningen är inte försumbar för dödstalen, den är minst tre till fyra veckor.

Aha, ja det är säkert också ett bra mått, särskilt på den aktuella situationen.
Men triage kan göra det mer osäkert en dödstal. I våras pågick ett omfattande triage i vart fall.

Citat:
När SvD via Svenska intensivvårdsregistret, Sir, kartlägger antalet vårdtillfällen i intensivvård vid samtliga Sveriges sjukvårdsregioner sedan utbrottet tog fart, framträder en annan kurva.
Den visar att andelen personer över 70 år som fått intensivvård började på en hög nivå för att sedan falla då utbrottet nådde sin kulmen. Minst chans att få intensivvård hade de äldre som insjuknade under påskveckan och resten av april.
https://www.svd.se/okanda-kurvan-visar-hur-aldre-prioriteras-bort
Citera
2021-01-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi kan ha ett försprång gentemot Norge eftersom vi har en högre grad av immunitet i samhället, I Sverige.

Flockimmunitet ska ske via vaccin och inte smitta.
Citera
2021-01-23, 15:13
Medlem
Citat:
Det funkar inte så. Det måste till mycket starkare alkoholprocent, än vad som finns i någon spritdryck som säljs på Systemet. (Alla visste inte det för ett år sedan, så det märkliga hände att folk gick till Systemet för att köpa sprit att använda som handsprit, när de inte fick tag i det senare - i stället för som det brukar vara: att alkoholister dricker handsprit för att de inte får tag i alkoholhaltiga drycker...) För övrigt kan de andas in viruset genom näsan också.

Löfven är mesig. Han vågar inte reta upp folket genom att stänga Systemet.
Äh systembolaget är en ickefråga. Mer upprörande är då att trängelskatten fortfarande är en faktor i huvudstaden. Ekonomin var ju inte en faktor för att stävja viruset? Om man nu vill minska folk i rusningstrafik i kollektivtrafiken känns det som ett bra steg.
Citera
2021-01-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Pfizer kommer att öka igen nästa vecka, har länkats i tråden

Men är det sant? Ges väl inga garantier, det är bara det som man ser verkligen händer, som man kan lita på .
Citera
2021-01-23, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Aha, ja det är säkert också ett bra mått, särskilt på den aktuella situationen.
Men triage kan göra det mer osäkert en dödstal. I våras pågick ett omfattande triage i vart fall.

https://www.svd.se/okanda-kurvan-visar-hur-aldre-prioriteras-bort
Triage sker alltid i vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det finns en till som förstår.
Trodde jag var ensam i världen.

Jag är mest förvånad över att någon vågar skriva ordet "immunitet" utan att få dödshot efter sig.

Immunitet uppfattas ju vara = slakt av de äldre. Med berått mod dessutom.

Visserligen skrev inläggsskrivaren inte "folkimmunitet". Men ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man befarar att smittan kan ha kommit in i landet från Danmark, Nederländerna eller Polen. Eller något annat land där den här varianten redan finns. Andra liknande fall har man kunnat spåra till England men inte dessa, som man tydligen upptäckte på något äldreboende.

Dessutom är den här varianten både smittsammare och något dödligare - 13 av tusen istället för 10 av tusen.

R-talet är också kring 1.4 istället för 1.

Problemet som återstår med vaccinationerna är att man inte har kunnat bestämma sig om man ska minska, öka eller upphöra med vaccineringen just nu. Man vill ju öka motståndet, men befarar att vaccineringen kan förvandlas till en Corona-centrifug.

Inte lätt att fatta de exakt korrekta besluten.
De kunde lyssnat på storebror.
Kan själv är inte alltid bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in