Citat:
Ursprungligen postat av
Snuttis73
Har väldigt svårt att tro att vi skulle må samma spridning och dödlighet som för influensan. Den tar uppåt 1000 personers liv varje år i Sverige.
Corona Covid-19 är influensans gapiga men ofarliga lillebror, mycket snack men lite verkstad, av det vi sett hittills i världen iaf!
Nu ska jag åka och bunkra Vicks blå halstabletter!
Nej, detta är ingen gapig och ofarlig lillebror.
Se vad Björn Olssen, professor och överläkare i infektionssjukdomar har att säga. Börjar 14:34 in i videon.
https://www.svtplay.se/video/25805976/nyheter-direkt/fyra-nya-fall-ikvall-coronaviruset-fortsatter-spridas-i-sv?start=auto
- [...]Vad är skillnaden? (säsongsinfluensa och Corona)
"Vi har ingen bakgrundsimunitet mot den här infektionen[...] Dessutom så går den väldigt djupt ner i lungorna och orsakar infektion. [...] Att jämföra detta med en vanlig säsongsinfluensa där vi både har vaccin och vissa antivirala läkemedel, det håller inte, den typen av jämförelse"
- [...] man fick höra att det här nya Corona viruset har ungefär samma dödlighet som ett vanligt influensa virus [...] hur ser du på den här saken?
"Jag tycket inte dem här siffrorna stämmer [...] man kan ju ringa upp läkarna och sköterskorna i Whuan och fråga vad dem tycker, om dem tycker att detta ser ut som en vanligt säsongsinfluensa. Och det har jag mycket svårt att tänka mig"