2020-02-29, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Dessa barn kommer också smitta ner all personal i skolan, inklusive lärare, förskola, fritids etc.

Ja och visst är ökar fokus på hygien bra, men ärligt talat, små barn är experter på att smitta varandra. De pussar, kladdar, smakar på varandras mat...
Citera
2020-02-29, 08:09
Avslutad
Har väldigt svårt att tro att vi skulle må samma spridning och dödlighet som för influensan. Den tar uppåt 1000 personers liv varje år i Sverige.

Corona Covid-19 är influensans gapiga men ofarliga lillebror, mycket snack men lite verkstad, av det vi sett hittills i världen iaf!

Nu ska jag åka och bunkra Vicks blå halstabletter!
Citera
2020-02-29, 08:11
Medlem
Kommer provtagning fortsätta i samma tempo under helgen som den varit under veckan? Tänker att det finns mindre resurser lör-sön. Annars kan ju vi (och andra länder) räkna med ett stort skutt måndag kväll. Jag får det till 8 nya länder igår, 3 i förrgår. 7 i förrförrgår. (Källa BNO.)

Alla vet väl förresten om att DN låst upp alla Coronaartiklar för oss icke-prenumeranter?
Citera
2020-02-29, 08:12
Medlem
Sunimods avatar
Räkna med att det kommer bli rätt så glest på många arbetsplatser när dagis stänger på grund av smittorisken.

Dagis och fritids är troligen de mest vanligaste platser för smittspridningen vi har.

Därefter troligen kollektivtrafiken. Trängsel u T-banan.

Tur man åker bil till jobbet.
Citera
2020-02-29, 08:12
Bannlyst
En fråga har jag angåemde handtvätt. Skall vattnet vara barmt eller kallt eller spelar det imgen roll?
Citera
2020-02-29, 08:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
En fråga har jag angåemde handtvätt. Skall vattnet vara barmt eller kallt eller spelar det imgen roll?
Varmt

Här en länk till film om hur man ska tvätta händerna

https://www.expressen.se/tv/nyheter/tre-fel-du-gor-nar-du-tvattar-handerna/
Citera
2020-02-29, 08:16
Medlem
Från BNO: "03:09: 1 new case in Ontario, Canada. Recently traveled to Egypt. (Source)"

Intressant! Egypten har ju bara ett fall som tillfrisknat för länge sedan. Ska man misstänka att de ljuger kanske?
Citera
2020-02-29, 08:17
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Har väldigt svårt att tro att vi skulle må samma spridning och dödlighet som för influensan. Den tar uppåt 1000 personers liv varje år i Sverige.

Corona Covid-19 är influensans gapiga men ofarliga lillebror, mycket snack men lite verkstad, av det vi sett hittills i världen iaf!

Nu ska jag åka och bunkra Vicks blå halstabletter!

Nej, detta är ingen gapig och ofarlig lillebror.
Se vad Björn Olssen, professor och överläkare i infektionssjukdomar har att säga. Börjar 14:34 in i videon.
https://www.svtplay.se/video/25805976/nyheter-direkt/fyra-nya-fall-ikvall-coronaviruset-fortsatter-spridas-i-sv?start=auto

- [...]Vad är skillnaden? (säsongsinfluensa och Corona)
"Vi har ingen bakgrundsimunitet mot den här infektionen[...] Dessutom så går den väldigt djupt ner i lungorna och orsakar infektion. [...] Att jämföra detta med en vanlig säsongsinfluensa där vi både har vaccin och vissa antivirala läkemedel, det håller inte, den typen av jämförelse"

- [...] man fick höra att det här nya Corona viruset har ungefär samma dödlighet som ett vanligt influensa virus [...] hur ser du på den här saken?
"Jag tycket inte dem här siffrorna stämmer [...] man kan ju ringa upp läkarna och sköterskorna i Whuan och fråga vad dem tycker, om dem tycker att detta ser ut som en vanligt säsongsinfluensa. Och det har jag mycket svårt att tänka mig"
Citera
2020-02-29, 08:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Stockholm har ju påpekat att skolplikten gäller lärarfacket, med många 50+ medlemmar torde ju rasa över den saken

Borde inte andra föräldrar rasa? Deras ungar kommer också bli smittade på skolorna o ta med det hem till familjen!

Så fruktansvärt idiotiskt av FHM. Man blir helt matt
Citera
2020-02-29, 08:19
Avslutad
Usa höjer nu till nivå 3 på resor till italien. Alla resor som inte är absolut nödvändiga ska undvikas. American airlines erbjuder gratis ombokning. Nästa steg är nivå 4, som skulle förbjuda resor till italien.

90 % av hotellbokningarna i italien i mars är kansellerade.

Men när man läser på svenska ud's sida ges inga riktlinjer eller råd. Man beskriver bara läget.
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
har du en källa på att trump sagt att viruset är en bluff? En källa där han säger detta och inte dragot ur sin kontext?

Detta är hur Trump administrationen agerar:

Trump-administrationen har vidtagit ett antal åtgärder, bland annat att placera resebegränsningar för utländska medborgare som har varit i Kina under de senaste 14 dagarna och genomföra screening på inreseflygplatserna. På onsdag höll president Trump en presskonferens där han sa att regeringen var redo att anpassa sig och "göra allt vi kan för att sjukdomen inte sprider sig."

"Men vi är väldigt, väldigt redo för det här och för allt - oavsett om det kommer att bli ett utbrott av större proportioner eller huruvida vi är - där vi är nu - vi är på väldigt låga nivåner, och vi vill hålla det så, sa han till reportrar.

https://www.foxnews.com/politics/trump-administration-forms-new-coronavirus-response-committee
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hjärtmuskelinflammation kan ju faktiskt starta med en helt vanlig förkylning, och jag känner en person som var ung, vältränad och frisk och trots det var nära att dö i hjärtmuskelinflammation som orsakades av ett banalt förkylningsvirus.
Nu var det ju inte bara ren otur, han valde att träna innan förkylningen var helt över. Men ändå.

Brukar nästan alltid vara orsaken när en frisk dött av en vanlig förkylning. De har dock inte dött av förkylningen utan för att de försummade sin återhämtning och fick en inflammation i hjärtat på grund av överbelastningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in